När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag vill starta ett företag som ska importera speciella ostar från UK och sälja via nätet i Sverige! Jag vet inte var eller hur jag ska börja och behöver råd om allt!
Vilka regler gäller? Vilka tar jag kontakt med för tillstånd etc. Vem kan hjälpa mig med en hemsida till ett bra pris? Hur sköter jag trnsport bäst? ETC!!
Jag skulle börja med att plugga på livsmedelslagen, för det är den som bestämmer hur dina ostar förvaras, hanteras, innehållsdeklareras, kontrolleras, märkes och benämnes. Eftersom det är inom EU så är det inte så mycket du behöver förändra, men svensk text för innehåll etc kommer att krävas.[br][br]Kommunen är tillståndsgivare för verksamheten, och idag fungerar det mesta med ett egenkontrollsystem. I korthet betyder det att DU skall ha sådana kunskaper att DU kan själv kontrollera att allt följer lagar och förordningar, samt kan dokumentera vad och hur du gjort. Det är inte kul att läsa notiser i stil med "Firman bjöd på ostbricka - 14 till sjukhus". [br][br]Det finns gott om åkerier som är duktiga på kyltransporter. Vi plockar ju t.ex. in rätt många ton irländskt kött varje år. Kolla med t.ex. Frigoscandia. Fast hur du sedan skall lösa kyltransporter i Sverige med nätförsäljning är jag lite fundersam till, eller är det star som inte ska kylförvaras?[br][br]Hemsida är nog ditt minsta problem, ta den när du fått övriga saker på plats.
Visst finns det kyltransportörer, men de är gjorda för pallvisa transporter från punkt A till punkt B. Paketåkerierna har ingen kylkedja ut till slutkonsument.
Nyligen var någon ost ute i pressen som man varnade för. Skulle osten du tänker importera gå bra har du de stora företagen som importerar mat i bakhasorna. All upparbetad tid kan då vara bortspolad. så tänk dig för en extra gång innan du drar igång.
Ja, det här blir en utmaning![br][br]Ostarna jag har i åtanke finns det väldigt få av i Sverige[br]och de är mycket efterfrågade.[br]Jag kommer att köpa dem från mindre "artisaner" i UK och[br]som "sole agent", så de stora importörerna kan ju iaf inte kunna [br]sno just mina![br][br]Eftersom efterfrågan är så stor, hoppas jag på att de stora matkedjorna[br]blir intresserade och då kan ju pallvis sändas.[br][br]Jag måste dock hitta ett sätt att nå individer, så det ska undersökas.[br][br]Jag är oerhört tacksam för era råd!!! :-* :-*
Det är smart att ha flera små inköpställen då blir man inte beroende utan kan själv bestämma lite om priset. Själv har jag alltid haft minst 3 st leverantörer till allas förtret men det har gynnat mig och den som haft det bästa villkoren.
Börja med livsmedelsverket - http://www.livsmedelsverket.se, därefter distribution - http://www.proffstransport.se (kolla vilka som utför frystransporter).[br][br]Se till att din brittiska leverantör tar ansvaret för produkterna (och se även till att de är försäkrade - om inte annat är det ett bra mått på hur seriösa de är). Det finns även reglementen kring livsmedelssäkerhet som du bör ha koll på (HACCP är förkortningen du söker). Börja med att räkna på vad osten ska kosta i butik, dra av aningen mer än butikens normala ostmarginal för ostar i samma positionering (du vill ju få butiken på din sida genom att ge dem bättre marginal än för andra liknande produkter), och dra av ytterligare ett sextiotal procent (ditt TB1, som jag vågar lova att du kommer behöva). Här har du maxpriset du kan köpa in osten för.[br][br]Gör ett testrun på närmaste ICA Maxi, Kvantum eller Hemköp (dock endast de franschisestyrda - annars får du Axfood på dig). Boka in en tid för demonstration och få lite respons samt försäljningsstatistik.[br][br]Premiumprofilering är en förutsättning för att klara detta som liten aktör utan riskkapital. Som sagt, du kommer behöva en bit över 50-60% i täckningsbidrag.[br][br]Några tips:[br]* Att sätta upp en hemsida i detta skede är slöseri med tid och pengar.[br]* Satsa på matbutiker och ostbodar - gå inte på restaurangsektorn(!).[br]* Dina första år kommer bestå av logistik, logistik, logistik. Fundera på lager och distribution - om du vill vara på den säkra sidan, så kör själv i början, alternativt...[br]* Sondera efter distributionspartners som 1) har kylvaror, 2) inte säljer ost och 3) inte distribuerar kött.[br][br]Lycka till.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.