Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 16 år sedan

Bidrag till kvinnligt företagande = smutsigt

Hej,

Jag har nu drivit företag i flera år och snällt betalat in mina skattepengar och skött det jag ska göra. Den sista tiden så har det dykit upp det ena bidraget efter det andra för göra så att fler kvinnor ska starta företag.

trevligt med tjejer och kvinnor som driver företag men jag har nu personligen blivit drabbad av detta då ett par kvinnor har startat ett företag som direkt konkurrerar med mig och mitt företag. Jag har tappat ca 20 % av mina intäkter och detta är antagligen bara början.

Jag vet att de får bidrag för att konkurrera med mig men det är ju dessutom politiskt korrekt att stödja detta kvinnliga företagandet vilket gör att fler och fler tycker att dessa små stackars flickorna ska vi klart stöjda. De syns i tidningen bara för att de är kvinnor som startat företag och får ännu mer gratis marknadsföring.

Är detta rätt?!

Jag tycker det är för jävligt och det känns smutsigt. Hade det varit att de tagit över för att de är duktiga så är det en sak men så är inte fallet.

Ledsen om jag låter bitter men att med mina skattepengar sponsra mina konkurrenter känns olustigt!

/EN SOM ÄR TRÖTT PÅ ETT OJÄMSTÄLLT SAMHÄLLE DÄR VI MÄN BLIR ALLT MER OSIDOSATTA
Jag kan ta ett fall. En man och kvinna gjorde samma uppdrag men kvinnan var mer aktiv. Trots det får bara mannen avdrag för sina kostnader. Diskriminerande eller hur?
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Hej! [br][br]Ja visst är det så men jag kan tala om att jag själv får olika besked när jag talar med olika tjänstemän på SKV om samma ärenden så det är inget ovanligt. Hur det blir en könsfråga har jag däremot svårt att se. [br][br]MVH[br][br]R
Se sidan 22 i denna PDF från Företagarna http://www.foretagarna.se/Global/Sa_paverkar_vi.pdf[br][br]Bl.a. detta:[br]”Medelålders kvinnor öppna för företagande”[br]- Här har man tvingat fram kommunen att anställa en projektledare (en kvinna?) för att starta ett projekt i synnerhet för kvinnors företagande.[br][br]”Vid flera seminarier har kvinnliga företagare haft möjlighet att träffa andra kvinnor och byta erfarenheter om hur man löser ekvationen eget företag samt familj med barn.”[br]- Precis som Unionen anordnar man flertalet seminarier för kvinnor och därmed diskrimineras män. "Att ombilda från enskild firma till aktiebolag (tjejkväll) 21 MARS" http://www.unionen.se/Templates/Article____59524.aspx[br][br]Fortsättning i PDFen:[br]"Kvinnor utnyttjar de sociala trygghetssystemen i klart högre utsträckning än män. Som företagare är möjligheten att använda sig av dessa system begränsade. Företagare kan alltså inte dra nytta av det försäkringssystem de tvingas betala premier till."[br]- Och därför förslår man åtgärder så kvinnor kan fortsätta utnyttja trygghetssystmen även som företagare?[br]- För man menar att betalar man priemier för systemen måste det ju klart utnyttjas? Annars utnyttjar män dem?[br]- Hur många fler män än kvinnor betalar mer premier och hur mycket till försäkringssystemen?[br]- Hur stor andel mer utnyttar kvinnor trygghetssystemen? Så vi kan ändra på detta att kvinnor kan få betala högre premier för sitt utnyttjande? Och män betalar lägre eftersom de i mindre skala utnyttjar systemen?[br]
Finns ingen anledning att ge en specifik grupp några fördelar. Om man nu ska gör det så ska det väl vara den gruppen som tillfört mes inom området inte tvärtom.
http://www.50lappen.se
Jag tycker de e bra att de finns bidrag, men sjukt dåligt att man ex måste vara kvinna för att enklare få det eller att man ex måste varit arbetslös en längre period för att kunna få hjälp genom vissaför att få bidrag till att starta eget. Men dom som gör rätt för sig och jobbar får inga bidrag på de sättet, de är sjukt!
Jag håller med. De flesta behöver inga bidrag alls för att klara sig, vad det än gäller. Men finns det bidrag att söka så varför inte testa...
Kvinnobidrag visste inte ens att det fanns. Men det är vä sällanså att kreaktiviteten sitter i bidraget.. Något bra måste de ju ha gjort eftersom det går framåt. Är själv kvinna utan bidrag och har märkt att det i många anseenden hanslar om vad du gör det till. Kämpar man på rätt spår så får man resultat bidrag eller ej.
Jag håller fortfarande ock begär resning på resning av mål som är från början av seklet, en skillnad är att boken som blivit försenad på grund av sabotage från SKV nu kommer ut ganska snart. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
  • 1
  • 2
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: