När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej, Jag har funderat en längre tid nu på att starta en egen webshop, har ganska klart för mej vilken bransch och vilka produkter jag vill sälja. Detta skall bli ett litet sido-projekt som jag sköter på fritiden, alltså ingen massiv satsning med jättestora lager osv. ;) Men det är några saker jag går och funderar på:
Då det blir en hel del olika produkter från ett flertal olika leverantörer, så hur går ni till väga med beställningar, lager och leverans? Har ni då ett lager på allt hemma färdigt? Eller gör man beställningar till leverantörena typ en gång i veckan? Blir inte leveranstiderna ganska långa då man först måste vänta på att få hem(om man int har på lager) produkterna från de olika leverantörerna, därefter packa om/ihop hela beställningen och sedan skicka hela paketet till kunden? Hur borde man gå till väga?
Jag har sakta men säkert försökt sätta mej in djupare i det hela, och läser ganska aktivt igenom detta fantastiska forum. Men som ni säkert lade märke till så är e-handeln en helt ny grej för mej, men jag brinner för att lära mej, allt! Är jätte tacksam om det dyker in några svar! ;D
Ps. Jag bor i Finland, så om någon behöver t.ex hjälp med översättning av svenska-finska så kan jag säkert hjälpa.
Lämpligen så har du ett lager hemma på samtliga artiklar och efterhand så ser du vad som säljer minst och mest och då är det bara att lägga upp det som en rullande beställning[br]hos leverantören.[br]Ett förslag är att du börja med ett begränsat parti av artiklar.[br]Det är inte ovanligt att det kan dröja flera månader innan du får sin första kund, när du väl har kört igång din webbshop.[br][br]Din idé om att ha det som ett sidoprojekt visar att du är realistisk, i din bedömning av verksamhetens bärkraft.[br]Ungefär så
Hälsningar Stefan
Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
Det kan nog variera en hel del. Om du säljer mycket och billigare saker kan det vara lämpligt med eget lager. Att ha några hundra maskiner för 10-100 tusen styck i lager är inte realistiskt :) Själv har jag mycket lite i lager (har dock inte försäljning till slutkonsument som huvudsysselsättning), det mesta går att få hem till dagen efter, om det är akut, men frakten brukar bli ganska dyr... (Har som mest fått flygfrakt från nederländerna, eller om det var tyskland, på typ 8000:-)
[br]Hur går man då vanligast till väga om vi säger att jag t.ex. skulle sälja typ bykmaskiner, eller stora sängar?[br]Om vi säger att jag säljer direkt till slutkonsument, skickar då leverantören eller importören(om det blir flera exemplar) produkten direkt till min kund, eller beställer jag den först hem, lägger på ny adress o sedan skickar jag iväg produkten till min slutkund?[br]Jag är även intresserad av att veta hur det hela går till med större mängder, alltså om jag säljer till återförsäljare? Hela proceduren :)[br][br]Tack på förhand igen!!
Hej! [br][br]Om leverantören som du beställer av skickar direkt till kunden så är det droppshipping verksamhet. Men om du har ett stortlager hemma så är du ju grossist. Då är det bättre och göra upp med fabrikör. Jag vet inte vilka regler det är i Finland men i Sverige måste en revisor granska ditt lager och det kan bli hiskelit dyrt. Lagerhållning kostar mer än det smakar. :mrgreen:
Stopp![br][br]En revisor måste inte alls granska något lager i Sverige. Har du aktiebolag måste du ha en revisor som granskar företagets räkenskaper, där lagervärde är en del. Det är mer eller mindre ett krav att man skall inventera en gång om året i ett AB, men det behöver inte revisorn göra.[br][br]Det är bra om man även i andra bolagsfirmor inventerar någon gång om året så att man slipper stora lagerdifferenser.
Hej! Och du jobbar med redovisning? Jag jobbar jobbat med redovisning och har haft tidigare en butik (AB) som revisorn granskade vilket de har rätt till att göra. Så visst får en revisor kommer vid en inventering, räkna kassa osv.inte bara räkenskaper.[br]Läs pdf filen från skatteverket innan du uttalar dig. Dessutom kostar det en del pengar. [br][br]Tror du att de gör det gratis? :OMG http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc8000114598/kap06.pdf
Jag har jobbat så pass mycket med redovisning att jag vet att det vanligen bara är AB som har krav på revisor. Har du ett lager i ett HB, KB, Enskild firma eller ekonomisk förening så har du normalt sett inga krav på revisor. (Om du inte omsätter mycket pengar eller har många anställda).[br][br]Hur sedan en revisor i ett AB agerar varierar mycket från fall till fall. I många fall har man en sådan relation med revisorn att de inte själv tycker det är nödvändigt att komma och kontrollera kassor och lager, i andra fall inte. Jag skulle ju verkligen börja fundera på vad revisorn anser om mig om denne anser det vara befogat med sådana omfattande kontroller.[br][br]Självklart är det inte så att revisorn gör sin granskning gratis, utan de vill ha betalt som alla andra.[br][br]Min senaste anställning var som försäljningschef på börsnoterat företag. Vi lager på en bit över 50Mkr fördelat på runt 5000 artiklar, men revisorerna var aldrig med och räknade vid inventeringarna. Däremot var de intresserade av hur vi räknat, vilka instruktioner de som räknade hade, hur vi säkerställt att allt räknats och hur vi hanterat differenser. Sådant tar en halvtimme att visa för en revisor om man har ordning på sina papper och den kostnaden får anses som försumbar.[br][br]Och som sagt, har man inte AB så behövs inte ens det.
Hej! Nej det klart att du inte gör. Du kanske är för liten . Men det faktum är att revisor behöver inte vara och övervaka hela dagen men om de måste. Min sambo jobbar på ett multi stort företag och där har de revision varje år av lagret. Det kostar runt 5 miljoner per år. Det företaget som jag bokförde åt kostade kontroll av lagret med revisor 7000 kr på en dag. Jag vet ej vilka som är dina såkallade revisorer men du såg vad jag skickade till dig. Om du tror något annorlunda utan vidare kunskap så kan jag inte påverka din åsikt. Har du litet lager så tror jag nog att det inte bekymrar sig om detta. :nicka Men blir du större med större lager så räkna med att de knackar på dörren.
Det jag reagerade mot var:[br][quote author=hönalena][br]men i Sverige måste en revisor granska ditt lager[/quote][br][br]Alltså, för att jag inte håller med dig och har en annan åsikt så måste jag ha ett pyttelitet företag utan lager och ha min polares morsa som hobbyrevisor? Jag föredrar att samarbeta med vår revisor, hon är trots allt inte där för att skapa problem...[br][br]Du är välkommen att ha åsikter och uttrycka dem, men jag skulle uppskatta om du kunde behärska dig och hålla dig till saken istället för att hoppa på mig utan anledning.
[quote author=hönalena link=topic=4499.msg22074#msg22074 date=1226854282][br]Hej! Nej det klart att du inte gör. Du kanske är för liten . Men det faktum är att revisor behöver inte vara och övervaka hela dagen men om de måste. Min sambo jobbar på ett multi stort företag och där har de revision varje år av lagret. Det kostar runt 5 miljoner per år. Det företaget som jag bokförde åt kostade kontroll av lagret med revisor 7000 kr på en dag. Jag vet ej vilka som är dina såkallade revisorer men du såg vad jag skickade till dig. Om du tror något annorlunda utan vidare kunskap så kan jag inte påverka din åsikt. Har du litet lager så tror jag nog att det inte bekymrar sig om detta. :nicka Men blir du större med större lager så räkna med att de knackar på dörren. [br][/quote][br][br]Det du skickade handlade om befogenheterna för skatteverkets revisorer vilket är något helt annat än vad en vanliga revisorn i ett AB sysslar med. Den lilla detaljen kanske du skulle noterat innan du börjar ifrågasätta andras svar. Och säja vad man vill om skatteverkets revisorer men de jobbar iallafall gratis för företaget så just kostnaden för att de inventerar lagret är nog det minsta bekymret man har då.[br][br]Huruvida revisorn deltar i inventerinen eller ej beror på lagrets omfattning i förhållane till övriga balansposter. Revisorerna jobbar ju efter principen "väsentlighet och risk" vilket gör att ett bolag med ett lager på 1 miljon i värde kanske man inte bryr sig om inventeringen medan i ett annat med 200.000 kr i värde kanske man är med. Till syvende och sist handlar det om två saker, förtroenet för de som inventerar (kan man lita på dem eller ska man delta) och hur mycket resultatet påveras av ett fel i inventerineng, samt hur stor del av bolagets totala tillgångar som finns i lagret.[br][br]Under flera år har aldrig vår revisor deltagit i inventerineng av lagret på ett av våra bolag. Väret är ungefär konstant mellan åren, pendlar mellan 800.000 och 1,2 miljoner. Så för två år sedan så genomförde vi en oranisationsförändring och la över hela lagerbiten[br]i ett eget helägt dotterbolag och från den dagen så deltar revisorn i inventerinen. Varför? Jo hela det bolagets resultat påverkas av lagret, man har inga andra tillånar än sitt lager och den ända man säljer till är moderbolaget. [br]Det skulle alltså vara väldigt lätt att sänka eller höja resultatet i bolaget genom att "glöma" att räkna en post, eller genom att genomående plussa på en vara av varje lagerpost. Lagret är alltså nu en väsentlig post i det bolaget,något det inte var tidiare då andra balansposter stod för mycet större värden och där man lättare hade kunnat manipulera resultatet genom ex felaktiga färdigställandegrader i pågående arbete.[br][br]Innan man skrämmer upp folk med revisorskostader så kanske man också borde informera om att det snart kommer att vara frivilligt att ha revisor för de aldra flesta bolagen.
[quote author=Redkon link=topic=4499.msg22103#msg22103 date=1226911460][br]Innan man skrämmer upp folk med revisorskostader så kanske man också borde informera om att det snart kommer att vara frivilligt att ha revisor för de aldra flesta bolagen.[br][/quote][br][br]Hur går det med detta? Är det klubbat än? Någon som vet?
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.