När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Om jag sålt en vara för 2000 :- och frakten kostar 61:-, då får jag ju in 2061:- på BG, men hur bokför jag det då kunden själv betalat sin frakt? :-\ Bokför jag det som porto med ingående moms?
Kolla i ditt bokföringsprogram om du har någon post med intäkt på frakter när du skickar till kund. Har du ingen post med detta, skulle jag rekommendera dig att bokföra hela beloppet som en vanlig intäkt från kund. Redovisa moms som vanligt.[br][br]Posten porto ligger under poster med utgifter för ditt företag. Därmed blir det inte rätt i redovisningen om du bokför en intäkt på detta konto.[br][br]Intäkten på frakten och utgiften porto tar ändå ut varandra i din momsredovisning.[br][br][br]//Marta
Jag men om jag bokför portot som vanligt med moms, så blir det fel med siffrorna på vinstmarginalbeskattningen när jag bokför försäljningen.[br]Eftersom kunden betalar portot så är det ju ingen utgift för företaget, jag köper ju portot med pengarna som kunden har satt in.[br]Nu har jag gjort så här :[br]I försäljningen krediterar jag portot på ett portokonto (6211) som jag inte har någon moms på.[br]Likaså på inköpet av portot. Om det ändå tar ut varandra om jag nu skulle ha valt med moms, kan det ju inte ha någon betydelse? Eller är jag helt ute och seglar?[br][br]
[quote author=Pyret link=topic=2474.msg9739#msg9739 date=1182440987][br]Jag men om jag bokför portot som vanligt med moms, så blir det fel med siffrorna på vinstmarginalbeskattningen när jag bokför försäljningen.[br]Eftersom kunden betalar portot så är det ju ingen utgift för företaget, jag köper ju portot med pengarna som kunden har satt in.[br]Nu har jag gjort så här :[br]I försäljningen krediterar jag portot på ett portokonto (6211) som jag inte har någon moms på.[br]Likaså på inköpet av portot. Om det ändå tar ut varandra om jag nu skulle ha valt med moms, kan det ju inte ha någon betydelse? Eller är jag helt ute och seglar?[br][br][br][/quote][br][br]Ja sorry, men du är helt ute och reser. Att kunden betalar porto till dig som sedan motvarar exakt vad du köper portot för innebär inte att portot för dens skull inte är en intäkt hos dig. Visserligen har du sedan en kostnad som är lika stor så att resultatet blir noll, men du kan ändå inte netta ut beloppen i din bokföring. [br]Den delen av fakturan till kunden som avser portot måste du redovisa enligt vanliga momsregler och resten då enligt reglerna för vinstmarginalbeskattning. [br]
Vi säger att jag sålt en vara för 1000:- och portot kostade 61:-, inköpet 500 :-[br]Ska jag då bokföra det så här? Snälla, tyck inte att jag är knasig, men det är faktiskt inte så lätt.. :-[[br][br]3001 -1 000,00[br]2610 -100,00[br]3008 500,00 [br]3010 -400,00[br]6200 -48,80[br]2641 -12,20[br]6200 48,80 [br]2641 12,20 [br]1940 -61,00[br]1940 1 061,00 [br][br][br]
Hej,[br][br]Om vi utgår från ditt exempel: [quote]Vi säger att jag sålt en vara för 1000:- och portot kostade 61:-, inköpet 500 :- [/quote][br][br]Hänger inte riktigt med på om din försäljning är inkl. eller exkl. moms. Kontoplanerna kan även variera beroende på vilken kontoplan du anväder, men försökt att rätta mig efter din. Men jag skulle nog rekommendera dig att göra som följande:[br][br]Inköpet:[br]4010 400[br]2641 100[br]1940 500[br][br]Porto:[br]6250 48,80[br]2641 12,20[br]1940 61,00[br][br]Intäkt/Försäljning:[br]3001 1048,80[br]2611 12,20[br]1940 1061[br][br]//Marta
[quote author=Pyret link=topic=2474.msg9742#msg9742 date=1182452719][br]Vi säger att jag sålt en vara för 1000:- och portot kostade 61:-, inköpet 500 :-[br]Ska jag då bokföra det så här? Snälla, tyck inte att jag är knasig, men det är faktiskt inte så lätt.. :-[[br][br]3001 -1 000,00[br]2610 -100,00[br]3008 500,00 [br]3010 -400,00[br]6200 -48,80[br]2641 -12,20[br]6200 48,80 [br]2641 12,20 [br]1940 -61,00[br]1940 1 061,00 [br][br][br][br][/quote][br][br]Jag är imponerad, det är inte alls så lätt att bokföra med vinstmarginalmoms men helt rätt är det inte du har glömt ett led.[br]Om jag tar det stegvis:[br][br]1940 1061[br]3001 1000[br]3500 48,80[br]2610 12,20[br][br]Detta är vad som händer alldra först, du får in 1061:- varav bara de 61 ska bokföras som intäkt + moms och de 1000 för "saken" bara som en intäkt.[br][br]4010 500[br]1510 500[br][br]Nu har du också kostnadsfört inköpet av din vara. Det får du ju inte göra förrän du säljer den men i ditt ex har du missat den bokningen utan hoppat direkt till nästa steg. [br][br]3020 500[br]3008 500[br][br]Här kommer din bokning på 3008 men som du ser så gör du en motkontering med samma belopp på ett annat konto som heter "vinst vid marginalmomsförsäljning". 3008 är alltså ett konto som egentligen inte har någon anna betydelse än att neutralisera bokningen på 3020 så att resultatet av dessa konteringar blir 0[br][br]3020 100[br]2610 100[br][br]Nu räknar du av momsen från vinten och krediterar "vinstkontot" med momsbeloppet.[br][br]Inköpet av portot är sedan en helt annan kontering som inte har inbetalningen som verifikat utan som du konterar och bokför på verifikatet där du köper portot.[br][br][br][br]
:P Imponerad behöver du inte vara, för det är bokföringsprogrammet som gör det mesta. :-[[br]Det enda jag fyller i när jag sålt varan är försäljningspriset och det gör jag på 3001 och då ploppar det upp en ruta som frågar efter varans bokförda värde och då fyller jag i det där. Sen fylls kontona 2610, 3008, och 3010 automatiskt i.[br]När jag aktiverade normal vinstmarginalbeskattning i företagsinställningar så var dessa konto förvalda, och jag har inte ändrat något.[br]Uttryckte mig lite dumt när jag frågade hur jag skulle bokföra. Jag menade inte hur jag bokför inköpet, för det gör jag ju i samband med inköpet och det kan ju vara ett halvår tillbaka i tiden. Anledningen till att jag skrev inköp 500:- var för att ni skulle veta varans "värde" så därför finns bara försäljningen med + portoinköpet.[br][br]Jag skrev upp alla bokföringarna på en försäljning med porto för att veta om det blev rätt, men jag bokför försäljningen för sig och portoinköpet för sig, precis som du skriver.[br]Ja, det blev ett långt inlägg och nu snurrar det ännu värre i skallen... dom säger ju att man inte kan lära en gammal hund att sitta...och vem vet...det kanske stämmer! :roll:[br]
Jag är ingen vän av att krångla till bokföringen i onödan och göra bokningar som visserligen är helt korrekta men som i de flesta fall ändå inte spelar någon roll för företagaren. Ett sådant exempel är just lagret. [br]Vissa förespråkar att man alltid bokför sina inköp över lager och sedan krediterar lagret vartefter man säljer. I normalfallet tycker jag att det är en bokning som de flesta inte har nytta av men just när man säljer VMB-varor så är det mer eller mindre en nödvändighet om man vill redovisa som du och inte enligt de förenklade reglerna (om man får lov till det). Eftersom du ändå måste journalföra det exakta inköpspriset för varje enskild produkt du säljer och hålla koll på och matcha varje produkts inköpspris mot försäljningspris så finns det ingen förenkling att vinna på att kostnadsföra alla inköpen på en gång.
Tack Redcon.[br]Om jag har fattat rätt så får man bara använda förenklad om man köper in varor i "bulk" och att detta inte gäller enstaka varor?[br]En annan sak jag började fundera på är när man ropar in en vara på en auktion så betalar man ju provision och en del specificerar momsen på provisionen, andra gör det inte.[br]Hur bokför jag provisionen där momsen är specificerad? Hittar inget lämpligt konto för ändamålet.[br]Likaså där säljaren uppger provisionen, men inte specificerat momsen. Kan jag då ta upp hela summa som inköpspris?
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.