Hur bokför man moms vid köpa av programvara utmolands?

22
Hej,

Jag köpte programvara på internet och fick där skriva in mitt VAT-nummer. I och med detta betalade jag ingen moms. Måste jag ändå bokföra moms på något sätt? Isf hur?


Tack på förhand.
Martin
1073
139
Då ska du bokföra hela beloppet på ett konto avsett för den här typen av momsfria eu-inköp. Du ska dessutom bokföra utgående moms (Kredit på konto 26xx beroende av gällande momssats för motsvarande tjänst i Sverige) och ingående moms (Debet på konto 2645). De siffror du bokför ska sedan tas med i den kommande skattedeklarationen.
22
Tack för svaret! En följdfråga till detta. Ska man alltid bokföra momsen på detta vis vid köp av grejer på internet från ett annat land än Sverige? Även om man inte får skriva in VAT-nummer vi inköpet?
1073
139
Ifall du inte lämnar VAT-nummer så lägger säljaren troligtvis på moms. Då ska du bokföra hela beloppet (inkl moms) på ett lämpligt kostnadskonto och det blir då ingen momskontering alls.
394
1
Stig, jag trodde detta gällde fortfarande? [i]Du måste redovisa moms i Sverige Om du är momsregistrerad i Sverige men säljaren ändå tagit ut moms i ett annat EU-land måste du ändå beräkna och redovisa svensk moms. Den svenska moms en beräknar du på priset inklusive den utländska momsen. Detta gäller även om du åberopat ditt momsregistreringsnummer. För att undvika att varan beskattas i båda länderna måste säljaren skicka en ny faktura utan moms. Säljaren kan då kreditera eller återbetala momsbeloppet till dig. Säljaren måste också redovisa rättelsen i sin periodiska samman ställning om den har lämnats före ändringen.[/i]
Ulf Bjarme
1324
2
Jag skulle vilja veta vad TS menar med "annat land än Sverige". Det är ju skillnad på Införsel (från EU land) och Import (från land utanför EU). Hans
22
Jag har köpt programvara från både EU och USA så jag skulle gärna vilka veta vad som gäller vid båda tillfällena. Tack Martin
1324
2
När det gäller EU så har du ju redan svaret. Om du köper programvara för nerladdning från USA så kan det antas att vara en §7 inköp. Och då gäller samma som vid inköp från EU förutom att dom inte bryr sig om VAT nummer (dom vet inte vad det är). Och sedan finns det ju ett särskilt fält på momsdeklarationen där summan skall in. Sedan är det så att om företaget skickar en CD eller USB minne så skall det faktiskt ses som normalt inköp där man betalar moms till tullverket. Därför bör företag som skickar en CD/USB märka den "kopia av nerladdad programvara" för då är det ju nerladdningen som är inköpet. Hans
22
[table] [tr] [td][/td] [td][/td] [/tr] [tr] [td][/td] [td][/td] [/tr] [/table]Då kör jag två exempel för att se om jag har fattat rätt. Exempel 1: Jag köper och laddar hem en programvara från ett annat EU-land. Jag skriver in VAT-nummer och betalar sammanlagt 420 kr med mitt företagskort. Konto 1930 420kr Kredit 4056 420kr Debet 2615 105kr Kredit 2645 105kr Debet Exempel 2: Jag köper och laddar hem en programvara från USA. Betalar sammanlagt 400 kr med mitt företagskort. Konto 1930 400kr Kredit ???? 400kr Debet 2614 100kr Kredit 2645 100kr Debet Är detta korrekt? Vilket konto bör jag debitera vid exempel 2?
1324
2
Nu vet jag inte riktigt vilket bokföringsprogram du har. Så därför kan kontot variera i båda exemplen. Det viktiga i exempel 1. är att det konto du använder (4056 i ditt exempel) har en koppling till momskod 21 . dvs att summan 420 automatiskt skall dyka upp upp fält 21 när du tar ut en momsrapport. I mitt program (efredo) är det konto 4535 (Inköp tjänst från annat EU-land 25%) På samma sätt har Efeedo ett konto 4531 (Inköp tjänst från land utanför EU 25%) som är kopplat till momskod 22. Hans
22
Jag använder avendo eEkonomi och det står att 4056 är kopplat till momskod 20. Går det också? Jag har ingen inköp av tjänst från land utanför EU 25%.
22
Kanske också ska säga att 4056 är "inköp av varor från eu 25%". Är nedladdning av programvara en tjänst?
1324
2
Detta med att det är en tjänst eller en vara kan man ju diskutera i all oändlighet. Men när det gäller import (dvs nerladdning från land utanför EU) så har man bestämt att programvara är en tjänst om den laddas ner. Anledningen är helt enkelt att om det är en vara så skall den gå via tullen och momsas och förtullas där. Däremot finns det då en §7 som tar upp §7 tjänster och där har man listat programvaror som laddas hem. Vad gäller kontonumret så finns det inget passande så kanske man kan skapa ett konto. Du får väl kolla med avendo för den programvaran kan jag inte. Sedan bör man ju tänka på detta vad kontot har för nummer. Om du laddar hem programmet för att sälja vidare så är ju ett konto som börjar på 4 helt riktigt. Men om du handlar program för att använda i företaget så skall man ju inte använda ett 4xxx konto utan ett 6xxx konto. Annars blir det lite fel på NE blanketten (deklarationen). OM handlar du bara en-två gånger för 400:- så lär ingen bry sig men vid större summor bör det ju vara rätt. I EFredo har jag 6904-6906 för detta. Hans
22
Så om jag köper ett program som photoshop som jag använder för att skapa bilder som jag säljer vidare, då lägger programmet på ett 69** konto?
1324
2
Ja just det. På samma sätt som en snickare köper en hammare. Om du däremot köper mallar för att använda som grund så skall dom ligga på 4*** konto. Hans
22
Tack så mycket för hjälpen! Hur lär man sig dessa regler om man inte frågar här? Finns det böcker som förklarar detta?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.