Skattekonto i Visma Enskild Firma

10
Bokför enskild firma med Visma Enskild Firma sedan uppstarten i september ifjol. Första kvartalsmomsen blev en momsfordran på några hundra kr åter från Skatteverket vilket utbetalades och jag bokförde som återbetald moms.

Efter andra momsperioden fick jag tillbaka en större summa, men hade nu begärt utbetalningsspärr på skattekontot så pengarna stannade där. Om jag bokför det som återbetald moms kommer ju inte saldot på företagets girokonto att stämma.

Från skattekonto har nu första prel. F-skatten dragits samt framtida momskuld kommer att dras därifrån (uppstår nästa period).

Har nu en idé som jag skulle vilja ha kommentarer på :
- All bokföring hittills rör endast "Girokonto" i firman. Skattekontot är ju egentligen bara ett bankkonto. Jag bokför den senaste momsfordran utbetald till "Bankkonto" (hittills oanvänd kontotyp), prel skatten blir sedan "Eget uttag" från bankkonto och kommande momsskuld bokförs som utbetald från samma bankkonto?

Och om det funkar, vad använder jag som verifikat på momsåterbet och de prel. F-skatteinbetalningarna.?

Skulle kunna funka?

/awwd
10
Svarar på mitt eget inlägg...[br][br]Ställde samma fråga direkt till Visma och fick svaret att eftersom tillgångar på skattekontot är privata kan jag inte ta upp dem som tillgång i firman. Bokföring av fordran får vänta tills den utnyttjas, dvs dras av mot det jag ska betala kommande period.[br][br]För mig känns det som min taktik att låta pengarna stå kvar på skattekontot för framtida inbetalningar inte var så smart om man ser det bokföringstekniskt.[br][br]/awwd
1324
2
Nu är det ju så att om man låter pengarna ligga kvar på Skattekontot så ligger dom ju på ett privat bankkonto. Och då borde man använda eget uttag/egen insättning.[br][br]Men jag förstår varför inte Visma föreslog det. Deras underbara (not) program supportar inte egen insättning/uttag i verifikationen,[br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.