Google adsense pengar - skatta, hur?

507
1
Hej! Jag har under början av 2007 startat med Google Adsense och det har fungerat bra, har tjänat mer än vad jag trodde faktiskt. Nu till min fråga:

Det är så att jag trodde bara jag kunde lägga dessa inkomster ovanpå min normala anställnings inkomst och skatta för det. Mailade och frågade Skatteverket och de tyckte jag skulle starta en firma.
Jag är idag delägare i ett handelsbolag och vill helst inte föra in dessa pengar där av flera anledningar. Jag har dessutom ett adsensekonto som står på min sambo och där pengarna förs in på hennes konto.

Så nu funderar jag på om det kanske är smidigast att föra in pengarna i handelsbolaget ändå, det går ju att lösa så att bara jag får skatta för pengarna ändå och inte min kollega.

Men pengarna har ju förts in på mitt och min sambos konto under hela året. Någon som har en tanke om hur man kan lösa det smidigt bokföringsmässigt? Är det ok att de gått in på det privata kontot och dessutom på min sambos konto?

Tacksam för tips!
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
589
1
Om du inte vill föra över pengar rent fysiskt till handelsbolaget kan du ju bokföra intäkterna från Adsense som eget uttag på debetsidan, intäkt på kreditsidan.
507
1
Ok! Det skulle ju kunna gå. Men det är inga problem att pengarna gått till annat konto när det gäller handelsbolag va? Och vad jag förstått så skall men ej redovisa moms på dessa pengar.??
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
589
1
Nej, borde inte vara några problem att pengarna gått till annat konto. Om det varit AB, däremot...[br][br]Ingen aning om det är moms eller inte på såna intäkter.
27
Pengarna kommer från USA och annonsering är en tjänst. Det är allt så en tjänst till ett icke EU-land och sådana behöver inte momsas.[br][br]Ha det bra!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.