När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej,
Marginalskatt är den ökning i skatt du måste betala för varje extra krona du tjänar. Ingen egen skatt alltså utan syftar till ökningen i skatt vid ökning av inkomst.
Tex om du tjänar 500 kr så batelar du noll kr i skatt (0%).
Tjänar du tex 50 000 kr så betalar du kring 31%.
Tjänar du tex 500 000 kr så har du även statlig inkomstskatt och ca 53%.
I praktiken så är våra skattetabeller indelade i intervall av inkomst och i kronor så vid vissa ökningar så minskar procenten man betalar. Kommer man upp i högre nivåer övergår tabellerna till % däremot.
För att ta ett exempel från en tabell:
Tjänar du 600600 kr så betalar du 53%, och tjänar du 600601 betalar du 54%, vilket blir rätt mycket extra skatt i kronor för den extra kronan man fick innan skatt.
Marginalskatt går att räkna på alla typer av skatt. En som kommer i åtanke om du ska jobba som redovisningskonsult är skatt på utdelningar enligt 3:12. Där kan skatten öka drastiskt om man råkar dela ut över vissa nivåer.
Tack,
Snällt.
Om du vill lära dig så finns det ju bra utbildningar. Skulle rekommendera det. Om man bara börjar jobba så kommer man missa många delar av yrket som är bra att ha kunskap om.
Vill du inte läsa på universitetet och få en bredare utbildning så finns KY-utbildningar till redovisningsekonom.
Hej saken är den att jag har studerat till redovisning/ekonomiassistent och jobbat med redovisning i 2 år på en redovisningsbyrå så jag kan ju mkt om löpande bokföringen osv. Hade tänkt att studera till redovisningsekonom på KY/YH men undrar bara om det är värt det då jag redan jobbat med det plus att jag har jobbat med bokslut osv. Vad tycker du?
Jasså, nä då är det nog bara samma utbildning igen. Om du redan jobbar på byrå så är det väl smartare att gör en plan för vilka kurser du behöver för att utvecklas samt att försöka få de uppdragen som hör till om det finsn något passande. Men annars om du jobbar med hela biten redan så kommer ju erfarenheten med tiden. Många frågor kommer ju upp så sällan att man måste jobba flera år innan man stöter på dem.
När det gäller löpande och bokslut så kan man ju testa olika branscher om man börjar känna att man kan det. Olika frågor kommer ju med olika branscher. Sedan kanske jobba med K3. Beroende på vad man vill göra framöver då. Andra delar är deklarationer för bolagen och sedan ägarnas privata delar (INK, K10 osv).
Precis. Jag är lite ambivalent vad gäller utbildningar. Jag har slutat jobba på byrån så jag tänker läsa YH bara för att ha det på papper eftersom jag har en komvux utbildning redovisningsassistent och YH kanske väger mer på papper om jag ska söka jobb.
Jag måste lära mig K10 och deklarationer. Den delen kan jag nämligen inte. Dock så vet jag utdelningsregler osv. Allt detta kan man ju läsa sig till plus att jag har stött på såna frågor på byrån men fick hjälp av en kollega som jobbat 6 år med detta men jag fattar hur allt hänger ihop. Så det kanske kommer vara lätt för mig i skolan.
Jag älskar siffor och ekonomi så vill lära mig allt :).
Hej,
Vet inte var du bor, men i städerna verkar det vara en bra marknad för att få jobb som redovisningsekonom. Tror det bästa sättet är att lära sig genom att arbeta mde det och gå kurser allt eftersom man är redo att ta sig an nya områden. Och självklart för att hänga med i alla förändringar.
Vet inte vad en KY-utbildning skulle tillföra. Om du inte bor på mindre ort kanske.
Annars brukar väl det bästa vara att ha ytkeserfarenheten och bra referenser från förra jobbet? Är det bara för att få upp lönen eller om du vill bli revisor så är nog en universitetsutbildning mer värt (och ett krav för att bli revisor tror jag).
För mycket utbildning kan man ju aldrig ha.
Lycka till.
Jag är från stockholm och har sökt nämligen otaliga jobb som ekonom/konsult/assistent men tyvärr så är det svårt att få något så är darför som jag vill studera ist för att sitta hemma.
Mina chefer på byrån va väldigt nöjda med mig och fått bra betyg osv. Jag var tvungen att säga upp mig pga personliga skäl. Aja tack för dina svar :). Kommer ställa fler frågor om jag stöter på nåt ?.
Ha en fin dag Johan!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.