Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.
Sen kan man ju dela upp bokföringen så att ni i princip bokför två olika företag. Kruxet blir vid deklarationen, så att det delas upp på rätt sätt mellan aktörerna. Så det vill nog till ni har pratat ihop er ordentligt.
Sen är ju frågan om det verkligen gör nån skillnad? Att det är skillnad på om Pelle Andersson beställer, eller LM Ericsson, det fattar man ju. Men två Pelle Andersson..gör det verkligen nån mätbar skillnad?
Typ om hans företag heter Alfa. Så heter mitt Beta och det är ett "dotterbolag?" till Alfa. Del av min vinst går till hans företag men i gengäld så gäller ex samma fraktavtal även mitt företag.
Jag är helt ny med detta så jag vet inte alls hur det fungerar.
Kanske att man dessutom skall ha ett gemensamt konto som båda måste godkänna transaktioner till och från. Kanske kan vi t.ex. ha gemensam webbserver etc.
I avtalet mellan oss kan man kanske skriva något i stil med att omsättningen avgör ägarandelen, andel omsättning av hela företagets omsättning avgör andel ägande. Nu i början kommer han därför äga i princip allt men senare kommer jag kunna äga större del. Går det skriva sådana avtal?
Skulle det hela gå med vinst, vilket vi väl får hoppas på, får ni sätta er och räkna lite på hur ni skall göra med bolagsskatten.
Man kan avtal om vad som helst men om avtalet strider mot en lag så går lagen i regel före.
Och om vi sedan väljer att gå skilda vägar om några år, går det att "bryta ut" bifirman och göra det till ett eget företag? Så att detta företag kan behålla sitt namn? Om vi bara har med det i avtalet så är det inget problem antar jag?
Och om vi sedan väljer att gå skilda vägar om några år, går det att "bryta ut" bifirman och göra det till ett eget företag? Så att detta företag kan behålla sitt namn? Om vi bara har med det i avtalet så är det inget problem antar jag?