Ett svar nedan baseras på redkons tidigare inlägg:
[quote author=Redkon link=topic=5148.msg24916#msg24916 date=1237994986]
Det låter kanske hårt men vad jag lärt mig genom åren är att problemen kommer alldeles av sig själva, det är inget jag behöver lägga tid och engagemang på i förtid.
Rent krasst så hjälper det ju inte att lägga tid på att i förväg fundera ut hur man ska ordna med sjukvikarier, lägger man den tiden på företaget istället så behöver man inte funera så mycket utan att har råd att anställa någon som vickar för en OM man skulle bli sjuk. Sedan får man ju faktiskt rent mentalt också räkna med att gränsen för när man verkligen är sjuk är betydligt högre som företagare än som anställd.
[/quote]
Huvudet på spiken - varför starta över huvud taget när man oroar sig för vad som kan hända sig själv, sin familj, sina barn, sin ekonomi? Bättre att låta bli!
MEN - jag tror inte "peppning" löser problemet, inte coachning heller - för hur ska man tala om för någon att sluta oroa sig?! Jag tror man behöver ett stöd-system med vikariepool, enkel vabbning, administrationssamarbete och nätverk. Men som vi funnit andra trådar är bra nätverk och samarbete svåra att få till.
Men här har det tagit ett nappatag:
saxat "Pre-Iqube, vilket innebär gratis kontorsplats, en personlig affärscoach, utbildning, strategisk rådgivning och tillgång till ett etablerat nätverk." - ordentligt stöd
www.svd.se/naringsliv/jobbe...Och till Jan-E O som skrev "Jag förstår inte heller vad lågavlönade kvinnor har med saken att göra. De flesta som starta eget får göra det vid sidan om sitt vanliga jobb eller ta ett lån som gör att de kan plocka ut lön den första tiden. Valet av yrke är ju dessutom också helt fritt att välja i Sverige."
... så hur var det med i vilken bransch man börjar? Oftast sin egen, det är där man sett bristerna och vill "hjälpa till" att fylla hålen. Om de flesta kvinnor är lågavlönade i serviceyrken, var tror de att de flesta kvinnor har som affärsidé och i vilken bransch startar de?! Och tror du någon bankman vill ge lån till ett sådant företag i en sådan bransch?
appråpå val av yrke är fritt - men nu ger du dig in på en ganska så irriterande diskussion, för hur fritt är det egentligen? Kultur och tradition spelar en stor roll.
www.genus.se/digitalAssets/83...Ang. inlägget nedan; man måste göra vissa begränsningar i sitt urval vid en studie. Hur många ärvda företag med kvinnliga ledare har du hittat i Sverige? Påverkar det stort hennes urval om ca 300 analyserade företag?