Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 18 år sedan

Business plan

En del potentiella leverantörer har börjat fråga mig om att få se en affärsplan. Visserligen tror jag man skall vara försiktig med företagshemligheter och inte berätta allt, men ändå. Jag beslutade mig hastigt och lustig för att försöka knåpa ihop en, om inte annat för min egen skull. Tror det är det bästa jag gjort på länge. Tvingar en att tänka igenom vad man skall göra på kort och lång sikt. Att dessutom sätta siffror på det ger en intresssant inblick i vad man håller på med.

Började med marknaden. Hur många potentiella kunder finns det i Sverige. Tittade sedan på mina konkurrenter och deras omsättning (fick jag fram med hjälp av www.emfas.se). Uppskattade deras försäljning av de varor jag också säljer och fick därmed en uppfattning av totala marknaden.

Funderade sedan på hur mycket av denna marknad jag skulle vilja ta på 2-3 års sikt. Vart jag skulle vilja komma.

Efter detta planerade jag målen för 2006. Hur mycket jag skulle kunna sälja (min-max) och vad jag skulle behöva göra för att komma dit. Planerade t.ex. min marknadsföringsbudget etc.

I ett anfall av hybris skrev jag allt på engelska. Eftersom jag planerar för ett världsomspännande företag, bestämde jag mig från början att koncernspråket skall vara engelska. Kommer att underlätta för internationella investerare också tänkte jag.

Skämt åsido, tror faktiskt det inte är så dumt att sätta sig ner och fundera på vad man vill och vad skall göra för att komma dit. Man ser snabbt att man måste ta det i mindre steg, om inte annat så av ekonomiska skäl. Rekommenderas. Skriv gärna hur ni andra gör.
456
4
[quote author=Mojo link=topic=385.msg8956#msg8956 date=1179405057][br][quote author=DEJI link=topic=385.msg8953#msg8953 date=1179404177][br]... Sedan är det väl så att man behöver inte göra en riktigt så innehållsrik affärsplan. Men det vore bra att åtminstone beröra punkterna i någon form. [br][/quote][br][br]Jag tycker nog snarare att man kan fylla den med lite mer information än vad du gjort  :P[br](Syftar till beskrivningarna efter punkterna)[br][/quote][br][br]Ja, men det var ju ingen konkret affärsplan heller ;)  Lite får man väl lämna åt fantasin för andra företagare i inläggen på forum.[br][br]Sedan skall planen inte vara alltför detaljerad utan man skall skriva den som så att man ändå kan vara flexibel utan att för saken skull gå åt helt andra håll. Det finns ju inget som går spikrakt åt ett håll utan tillfälligheter, konkurrenter, kunder/leverantörer, förutsättningar med mera ändrar sig hela tiden och mer vissa perioder. Då måste man kanske t.o.m. anpassa planen till den verkliga situationen om man inte har någon möjlighet att fortsätta så som tänkt.
  • 1
  • 2
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: