Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 17 år sedan

Sälja färdigbyggda datorer?

Hejsan allihopa, jag skulle hemskt gärna vilja starta ett eget företag (fastän jag bara är 16 år), och varför? jo för jag har ambitioner 😃.  jag hade tänkt sälja färdigbyggda datorer online, delarna till datorerna hade jag tänkt köpa in och sätta ihop själv då jag kan sånt, lokalen för byggandet ska vara hemma hos mig åtminstonde i början och jag hoppas kunna sätta ett lägre pris än de flesta då jag kan tänkta mig att jobba gratis och bor hos mina föräldrar ju.

Jag skulle riktigt gärna vilja veta vad ni andra tycker om denna iden. Tacksam till alla Tips och Råd som jag kan få.

/MvH
Hans
Hejsan allihop, jag har läst era meddelanden.[br][br]Jag har nu en fråga, hur levererar företag sina produkter? vad är det smidigaste sättet och snabbaste. [br][br]Jag uppskattar alla möjligheter o förslag =) [br][br]Tack på förhand [br][br]/Hans
Med brev, paket, posten, speditionsföretag, cykel, bil, buss, taxi, båt, tåg, flyg, internet, telefon, fax, email eller så låter de kunden hämta det på lämpligt vis.[br][br]Jag kanske missade vad du egentligen frågade? Om vi pratar om "vanliga paket" tycker jag expressleverans med utkörning är smidigast (men inte på långa vägar billigast).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Jag förklarade mig nog lite dåligt.  [br][br]nu en komplettering =) --> om jag bygger en dator och ska skicka det till en kund via posten, hur gör jag då som företagare. Måste jag bära dit den - alltså köra dit den - eller erbjuder de tjänster som hämtbil e.tc.  Och hur fixar jag paketeringen?
70
3
[quote author=Hans decheng link=topic=3802.msg19220#msg19220 date=1216720817]Måste jag bära dit den - alltså köra dit den - eller erbjuder de tjänster som hämtbil e.tc.  Och hur fixar jag paketeringen? [br][/quote][br][br]Det finns tjänster med hämtning, men det blir dyrare om du har få paket att skicka. HAr du tex 5-10 datorer för varje hämtning så får du hämtningen gratis, annars kostar det nog med hämtning hos de flesta speditörer.[br][br]Paketeringen fixar du själv. Köp kartonger och frigolit-bollar/fyllning/vaddering. Tänk på att en dator är rätt känslig för stötar/slag.[br][br]Det känns överlag som en galen affärsidé att ge sig i kast med... Obefintliga marginaler och stora risker för fraktskador. Din paketering ska hålla och datorn klara sig även om paketet tappas från en meters höjd (eller liknande), annars betalar inte fraktbolaget för lagningen av datorn.[br][br]Kontakta fraktbolagen för mer specifika regler om paketering och priser vid t.ex. hämtning av paket. Något som kan vara bra att ha tänkt på innan du kontaktar fraktbolaget är hur många datorer du räknar med att sälja om året, så har de något att räkna på om du t.ex. vill ha specialpriser och/eller hämtning av paket.
Kent Kumpula
Uppsala Bildteknik AB
www.uppsalabildteknik.com
  • 1
  • 2
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: