När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Observera: Inlägg i forumet publiceras
omedelbart utan redaktionell
förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se.
Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent
ansvarar själv för innehållet.
är något man skulle kunna starta upp om det inte redan finns. Genom det kan man också bilda opinion. Hur långt man får gå i anklagelse finns det regler för men jag tror att folk skulle läsa den och kanske tom prenumerera på en sådan på nätet. Vad man fått rätt om man varit envis kan andra ha nytta av.
[hr] [size=7pt]Kunde inte låta bl att redigera felstavning. /Mojo[/size]
HEMKÖP- Farsta/Stockholm- midsommar. Man annonserade svensk färskpotatis till ett mycket bra pris och ännu bättre hade det varit om den var färsk. Normalt gnuggar jag lite på den och ser om skalet försvinner, tyvärr inte den här gången, men jag ska inte besvära affären mera. Nästan dagligdags försöker handlare lura oss konsumenter och tyvärr någonstans måste man handla så man får gradera dumheterna. För egen del kan jag konstatera att det blir några tusenlappar per år som är resultatet av uppmärksamhet bara inom mathandeln. Då räknar jag inte med handlarnas guldgruva REKLAMPLASTPÅSARNA med ett pålägg upptill 1000%. Jag har ett bra botmedel mot det.
Ja, det är ett stort problem med dålig kvalitet i livsmedelsaffärerna. jag är likadan som du och kollar allt. ( är dessutom gammal bonde ).
Det är resultatet av en skicklig marknadsföring kombinerad med allt okunnigare konsumenter som gör detta möjligt.
Genom stenhård marknadsföring vet nu varenda kotte att man ska äta färskpotatis och jordgubbar till midsommar, och då ska dom här produkterna kommas över till varje pris, och kvalitet. Och det här utnyttjas av mer eller mindre seriösa producenter som vet att 98% av köparna ser inte skillnad på om potatisen är plockad dagen innan midsommarafton, eller en vecka innan.
Samma sak med jordgubbarna. Jag kollade vid midsommar in ett stånd där en sålde svenska jordgubbar i svenska askar. Bakom ståndet låg högvis med emballage med belgiskt text. Ingen bryr sig. Jag var själv på resande fot och inte ute för att köpa några jordgubbar.
Visst, det kan ha varit en ganska osmart försäljare som faktiskt fraktade sina svenska jordgubbar i belgiskt emballage.. Eller inte.
SNÅLHETEN BEDRAR VISHETEN så skulle en app kunna heta som jag tror skulle få många klick. Se bara här där jag snart är uppe i 5´och det är ju inte så många inlägg men väl värda att ta på allvar. Du Ingvar Wogenius och en del andra här har ju lång livserfarenhet som vi delar med oss av. Sedan har vi den yngre generationen där vi får all datakunskap av och får lära oss ett helt nytt språk medan det gamla som jag lärde mig en gång i tiden är i det närmaste utdött nämligen stenografi/Melins metod.
TOALETT En nog så viktig företelse inom affärsvärden. Själv brukar jag gå dit det första jag gör när jag kommer till ett företag antingen som kund eller leverantör. Det speglar ofta vad som sedan ska komma att ske. När jag satt i styrelsen för Centrumkompaniet så skulle vi berätta visioner vad vi ville med uppdraget. Jag var sist i raden så att inte upprepa vad alla andra sagt, sa jag, FRIA TOALETTER. Jag såg hur de andra ledamöterna studsade till, allt från fnitter till några allvarsamma medlemmar. Jag kunde direkt läsa av styrelsen kunskap om centrumanläggningar. När så nybyggnationen av Skärholmen/Stockholm centret var klart fanns det en fri toalett enl mina anvisningar.
Farsta/Stockhom där jag bor hade inte så och inte heller fri parkering vilket jag klagade på hos kommunen i en skrivelse. Man sände förmodligen skrivelsen vidare till ledningen för det centrat som till slut begrep vitsen med ändrade förhållande.
Centrumkompaniets anläggningar såldes strax efter min avgång för över 10 milliarder, de kanske fick några kronor extra för fria toaletter. :) :) :)
HUNTERTWASSER FÖDD 1928-DÖD 2000, TOALETT
I Wien finns ett hus som går emot allt normalt tänkande byggt av H. .Busslast efter busslast stannar till för att se skapelsen "Kunsthus Wien" Mittemot huset har han även skapat en toalett väl värd ett besök bara det. H. trodde på sin idé vilket blev en världssensation.
I baltikum trodde man också att man kunde frigöra sig från Ryssland och dess styre genom att bilda en kedja genom alla 3 länderna, vilket lyckades. Man sjöng sig fri.
I Riga hålls en sångfestival vart 5 år och den senaste gången jag beökte den sjöng man även bort regn. Människor kan. Regnet var på väg rakt emot festivalsområdet men värmen från alla strupar som sjöng skingrade molnen så det regnade runt om festivalsområdet.
LARS -ERIC UNESTÅHL höll en föreläsning i Stockholm i mitten på 80-talet om mental träning som gick ut på att man kan mer än man tror. Idrottsman som företagare och ett expriment var att man skulle hålla ut armen som var en järnstång som vilade på en mur och ingen kunde dra ner den. Normalt orkar man inte hålla en arm uppe särskilt länge och ska någon hänga på den så åker den ner snabbt, men ej i detta fall. Det behövdes kraft för att få ner den.
Företagare är ett segt släkte trots ansträngningar från Skattemyndighetens sida att förstöra dessa vilket jag bevittnat otal gånger.
Överklaga alla beslut som går företaget emot och sluta inte med första instans utan fortsätt hela vägen upp. Det är så man får förändringar till stånd.
TÄNK OM DET FANNS ETT FÖRETAGARPARTI vad många röster det skulle få.
27/7-15 besökte jag Skansen i Stockholm Jag kom precis in men efterföljande gjorde det inte på grund av datakrångel. Jag tyckte man skulle släppa in gratis så länge felet bestod men den goda PR det get missade man och köerna växte med irriterande blivande besökare eller återvändare.. Man kan dra paralell med obemannad t-banekur där man går in gratis om ingen finns i kuren. Något att tänka på för SKANSENLEDNINGEN
Att det inte är fria resor i Stocholm är ett dumt beslut som kostar mer än det smakar. Just hemkommen från Ungerns hetta kan jag som pensionär resa gratis över hela landet Endast betala platsbiljett på expresståg. När ska ankdammen Sverige vakna och göra något bra.
ÖVERKÖRD AV RULLSTOL IDAG
ATT DET ÄR FARLIGT ATT VARA UTE I TRAFIKEN HAR JAG VETSKAP OM EFTER ATT 2 GÅNGER MÖTT BIL PÅ FEL SIDA PÅ MOTORVÄG MEN ATT I FULLFART NERFÖR RULLBAND HA EN SKENANDE RULLSTOL MOT MIG VAR NÅGOT NYTT. I SISTA SEKUND HANN JAG KASTA MIG ÅT SIDAN OCH FICK ENDAST EN TUTSCH AV DEN MEDAN FÖRAREN ÅKTE IN I VÄGGEN MED ETT BRAK.
DEN FÖRAREN HADE TAGIT ETT DUMT BESLUT OCH SKULLE ISTÄLLET TAGIT HISSEN NER..
FÖRSÄKRINGSKASSANS DUMMA BESLUT.
Jag handlade ett ärende som handlade om Autogiro hos FK som verkade vara av dinosarieklass. Det är om man ska göra återbetalning av fast summa så går inte det att göra på autogiro utan man sänder ut inbetalningskort samt avgift, trots att man i övrigt inte har några problem med autogoro. VI LEVER PÅ 2000-TALET.
HÖGSTA FÖRVALTNINGSRÄTTEN ANGÅENDE RESNING
Jag har några ärenden som nu är mycket mer än 10 år gamla gällande myndigheters icke existerande personansvar för sina handlingar, alltifrån SKV och till instans under HF. Att få en överpröningsnämnd av gamla HF beslut som handlar om underrätters grova myndighetesmissbruk som man inte kan ta upp. gällande stöld, bedrägeri, urkundsförfalskning, trolöshet mot huvudman(staten) och omstörtande verksamhet. Resultatet är en kraftig nedgång av företagande och förlust för staten och den enskilde. Bara genom mig har man på grund av sitt agerande förlorat över 100 millioner idagsläget och det kommer att bli bra mycket mer om man inte tar itu med gamla ärenden. De flesta jag känner har redan tröttnat på Sverige och lever ett gått liv utomlands. Med en ny regering inom kort kan man kanske ändra detta så man kommer på rätt köl igen.
Detta hände i början på 2000-talet när jag var i Lettland med min fd. fru som tolk . Vi skulle importera från en mycket välkänd firma och förhandlade om priset. Eftersom hon kan även ryska hörde hon hur de sinsemellan pratade det. Det som sades föranledde till att det inte blev någon affär.
MOBBING INGET NYTT
I biografin KVINNA I STRID kan man läsa i början om mobbing och det var för 105 år sedan. Min farmor gick emellan och kom att så göra många gånger till, ibland rädd men beslutsam. Hon hann rädda hundratals liv med sin beslutsamhet.
Själv var jag otroligt stark när jag var liten och när jag 1955-56 försvarade en klasskamrat somm kallades glasögonorm för att han var lång och bar glasögon var det skolans årsslagsmål med knytnävar som jag vann vilket gjorde att skolans mobbing upphörde och jag fick bära hem värdens vackraste flickas läxböcker. Några gånger till under min skoltid fick jag tillfälle att säga ifrån. Idag hade jag förmodligen varit död för länge sedan av knivhugg eller skjuten, då räckte det med att man sa att "" jag ger mig "" Det var DUMMA BESLUT att ge sig på de i min närhet. Detta gäller även i affärslivet fastän med andra premisser.
SÄRKOSTNAD
Jag gjorde en liten undersökning i Farsta/Stockholm med 4 stora matvarubutiker
Ica Hemköp Coop Lidl
Knäckebröd Husman 9.90 9.95 10.95 8.80
Smör 1/2 kilo normalsaltat 29.90 29.95 30.50 24.90
1 l mellanmjölk 9.80 9.50 9.95 7.29
1 och en1/2 liter mellanmjölk 13.80 13.50 3% 12.75 11.50
Kasse i plast 2.00 2.50 2.00 1.95
Var skulle DU handla om det enbart var priset som gällde och ta dessa summor gånger antal och dagar. Den enklaste besparingen är att slopa kassen och ta med sig den varje gång istället.
MOMSRAPPORT
I samband med deklaration ett år lämnade jag även in momsrapport. Det skulle jag inte gjort. Man klarar inte av att hantera 2 saker samtidigt.
En och en halv månad senare kommer en skrivelse om förseningsavgift plus sköntaxering på jag tror det 10 dubbla. Efter mycket tjat och en ny rapport skulle jag på nåder denna gång slippa alla sanktioner. Man visste väl om att man i norrland inte klarade av sina uppgifter. och mycket riktigt så frågar man ett halvår senare per telefon om man ska spara uppgifterna man hittat eller ej. Smart att ringa i stället för att skriva och naturligtvis skkulle handlingarna sparas. Om så skedde vet jag ej.
SÅ ÄR DET ATT VARA FÖRETAGARRE I SVERIGE.
JUSTITIERÅDET MARI ANDERSON (Högsta Förvaltningsdomstolen) tycker i dom 17/12-15 precis som SKV gjorde i början av seklet att det är helt OK att diskriminera utländska kvinnliga företagare. Det kan ju vara bra att veta för de av 40.000 som är kvinnor och kommer till Sverige varje månad. SKV kommeer att få lysande framgång och säkra sina jobb och resten av rättsväsendet kommer att braka samman när de förstår att utnjyttja sina rättigheter när de lärt sig svenska. Att EU-domstolen redan i seklets början på förfrågan hade gett Sverige en prick i protokollet för sitt agerande. Det är inget som påverkar fortsatt brottlslig handling från SKVf för klagar man kostar det bara ett par tusen men i övrigt händer ingenting
PENSIONSMYNDIGHETENS AGERANDE SOM SKATTEINDRIVARE.
Som pensionär får man ju lite pengar varje månad men man jäklas med mig genom att dra skatt trots att SKV har sagt att det inte ska utgå någon sådan på grund av räntekostnader. Man använder sig av samma teknik som banker som håller in på medel för sin räkning istället för att acceptera SKV förenkling. DET ÄR ETT DUMT BESLUT SOM RETAR UPP MIG.
POST NORD tycks ha tagit över brevtömning med påföljd att man tömmer 1 timme tidigare på helger och 2 timmar tidigare på vardagar, iaf i Farsta/Stockholm, vilket jag tycker är ett DUMT BESLUT.
Vid tidig inlämning av SKV skattejämkning har man pensionsmyndighetens uppgifter att gå på. Om pensionen blir lägre eller högre vet man inte och när det då blir mindre än 1000 mer måste man ånyo begära omprövning annars drar de full skatt. Deras handläggningstider och beslut är otroligt sega och drabbar pensionären som är företagare. Jag är van men det är dumma beslut man fattar men man får ju ränta på pengarna under handläggningstiden och det är väl vad det går ut på, annars kunde man ju dra ev. skatt senare under året om det behövdes då pensionen kommer regelbundet. Man skyller förseningar på hög belastning. Det är vi inte hjäpta av. DESSA DUMMA BESLUT SKULLE ÄNDRAS.
Haninge bostäder, Handen ett företag där jag bodde i nästan ett årtionde i olika bostäder tog dumma beslut vid flytt. Några hål i väggen tog man lika mycket betalt för som en månadshyra och när jag skulle kolla upp att man åtgärdat det hela visade det sig att man struntat att åtgärda. detta var ett återkommande problem. Värst var det när jag skulle flytta in i en nyrenoverad lägenhet och man garanterat att den var klar. Tidningen som skrev en artikel om eländet och min flytt försenades. Det fanns gått om tomma lägenheter då och man fick plombera hela hus och kommunen stod på ruinens brant och hot om konkurs. Därtill hade man tagit ner norrländska kommunister som fick arbete på SKV som förstörde företagandet i kommunen varvid försämrade kommunens ekonomi samt massflykt av dessa.