Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 10 timmar sedan
Engagerad medlem
363
28

Google AI-sök värdelös

Ingen har väl undgått googles AI-sök i träfflistan när man söker.

Jag skulle säga att hälften av gångerna stämmer det inte alls så jag har nu börjat scrolla ner vidare för att slippa läsa deras svar.
Vad tycker ni? Använder ni fortfarande Google för att söka eller mer AI?
Administrator
850
52
Ja den är inte bra men jag använder fortfarande Google för att göra research och hitta fakta. Man får hoppa över de inledande svaren 🙂
Googles framgång bygger på en sak - relevans och där tycker jag att den bra. (Förutom vissa politiska områden där den döljer svar och lyfter andra.) Är nog bra med en kombination.
Rätt ofta finns vettiga svar på det man söker, men man kan ju inte vara säker om man inte kontrollerar förstås.
Vad värre är att Google har börjat ändra på min beskrivande text i de organiska sökresultaten för vår webshop, baserat på vad deras Ai tror att jag säljer, det stämmer dåligt och är riktigt irriterande när man lagt ned tid och kunnande på att skapa bra rubriker och beskrivande texter själv, som stämmer med verkligeheten.
Engagerad medlem
363
28

Svar till Rickard Marklund:

Rätt ofta finns vettiga svar på det man söker, men man kan ju inte vara säker om man inte kontroller...
Aj då. Ja det var märkligt. Den borde återge exakt.

Det är också märkligt att google får återge resultat direkt i träfflistan. Många gånger behöver man inte besöka sidan längre. Bra för Google och användaren. Inte så bra för sajtägaren som vill sälja.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.