Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 1 dag sedan

AI som chef

Kollade på ett klipp om framtidens ledarskap och de diskuterade att AI i framtiden kan ta över rollen som chef och ledare i företag och organisationer.

Rent logiskt har AI inga känslor och alla vet hur känslor kan stöka till det ibland. Men samtidigt kommer då frågan om det är just känslor som behövs för att chefa och leda. Möjligen finns det könsskillnader här.

AI är ju annars också mer resurseffektiv, inga känslor eller fördomar så den kan ta beslut helt på logik.

Vad tror ni? Är det den utvecklingen vi kommer att få se?
Jag tror att alla kommer att kunna bli sin egna chef om några få år.

När intelligens och faktisk arbetskraft finns i överflöd handlar det nog mest om vad man vill göra.
Hur menar du?

Jag tänker att de flesta ändå vill ha en mänsklig ledare.. Eller tänker du mer att alla kan bli egenföretagare?
Om pengar inte längre kommer att spela någon roll tror jag att människor kommer att samlas kring idéer. Man kan ju idag se på “retail investor”, alltså en privata småsparare var de lägger sina pengar. 
GameStop-händelsen till exempel. 
What Everyone Got Wrong About GameStop, Reddit, and Robinhood

Blir ju svårt att betala på Ica med en ide' dock.
Ingvar Wogenius skrev:
laugh

Robaino: Vad får dig att tro att arbetskraft kommer att finnas i överflöd? Befolkningen ser ut att minska. Robotar och AI i all ära, men tror du det kommer att täcka upp behovet av människor? Jag är tveksam.

Jan-E O skrev:
Ingvar Wogenius skrev:
laugh

Robaino: Vad får dig att tro att arbetskraft kommer att finnas i överflöd? Befolkningen ser ut att minska. Robotar och AI i all ära, men tror du det kommer att täcka upp behovet av människor? Jag är tveksam.

Såklart. Men en idé omsatt i praktisk handling blir annorlunda. 

I transportsekton pågår redan ett blodbad. Mycket värre när Europa hänger på och reglerna hänger med. 

"AI kommer att automatisera många uppgifter, särskilt inom vitkragejobb (kontorsroller som analys och administration), där upp till 20% av entry-level-positioner globalt kan försvinna inom 1–5 år. I Sverige riskerar cirka 300 000 jobb (7% av arbetskraften) att ersättas eller förändras inom 10 år, främst bland högutbildade och kvinnor. Blåkragejobb (fysiska roller som tillverkning och transport) påverkas mindre, med lägre automatiseringstakt på grund av praktiska krav – men upp till 2 miljoner jobb i USA:s industri kan gå förlorade till 2025."

https://www.axios.com/2025/05/28/ai-jobs-white-collar-unemployment-anthropic

Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: