Säkra kort eller personligt budskap. Så kan bilder stärka din marknadsföring.
"I never read. I just look at pictures." Citatet från Andy Warhol kommer från 1960-talet men är i högsta grad aktuellt.
1,8 miljarder bilder delas på internet varje dag *. Förra året var siffran 500 miljoner. Hälften av bilderna är bara online i max tio sekunder men trots det är det ett enormt flöde. Det är ingen tvekan om att det finns ett stort intresse för att sprida och titta på bilder. Att kommunicera med bilder.
På tal om kvantitet så kan vi idag köpa rätten att använda bilder från bildbyråer med 40 miljoner bilder i sina arkiv. Det handlar om företag som totalt förändrat hela bildbranschen.
Det finns alltså oändliga mängder bilder att välja mellan och det är overkligt billigt dessutom. Vem blir inte lockad av det?
Hur väljer du då som företagare rätt bild för att förstärka din marknadsföring?
Det paradoxala med de billiga bildbyråbilderna är att trots det enorma utbudet är bildspråket så likriktat och förenklat att det nästan inte går att särskilja bilder med samma tema från varandra. Anledningen är att bildbyråerna vill kunna sälja samma bild så många gånger som möjligt till så många kunder som möjligt. I hela världen dessutom. De flesta handslag, solnedgångar eller glada affärsmän ser i stort sätt likadana ut. Det är också så att exakt samma bilder finns på flera av de stora bildbyråerna. Därmed är hela utbudet begränsat trots det stora antalet bilder!
Om du vill särskilja dig från mängden kan det vara idé att tänka annorlunda. Många större företag fotograferar alla bärande bilder själva eller via en frilansfotograf de vet fungerar. På så sätt kan de styra helt över hur bilderna ser ut och de riskerar inte heller att deras konkurrenter väljer samma bilder. Sedan köper man ofta in billiga bildbyråbilder som komplement.
Alltså: ett bra råd är att anlita en fotograf som har ett sätt att fotografera som du tycker passar ditt företag. Alla fotografer presenterar sin bilder på nätet idag så det är lätt att skapa sig en uppfattning av vad du kan förväntade dig för resultat. Välj också gärna en fotograf som någon du litar på rekommenderat. Det behöver inte bli orimligt dyrt och du får garanterat ett personligt och eget uttryck. Att bilden som fenomen väcker intresse vet vi. Men den måste förmedla något intressant och något personligt. Till exempel vad som är speciellt med din produkt eller känslan du vill förmedla med dina tjänster. Hur ska du annars kunna sticka ut och synas?
* Mary Meeker`s annual Internet Trends report 2014