- World of WarCrafts spelare har tillsammans spenderat 5.93 miljoner år på att lösa de virtuella problemen i Azeroth.
- Den genomsnittliga World of Warcraft spelaren spelar 22 timmar i veckan.
- Den genomsnittliga unga spelaren kommer att ha spenderat 10 000 timmar på online-spel vid 21 års ålder.
Kan du föreställa dig att alla dessa timmar som spenderas framför datorn bara går till att spela? Om du sätter det i perspektiv till Malcolm Gladwell med sina 10 000 timmar framgång, tycker du inte då att det är ett slöseri med tid att spela online-spel? Det finns de som gör det.
Men det finns även de som tror på den positiva potentialen i virtuella spelare. Jane McGonigal, en framstående person för Institute for the Future och en utvecklare av några virtuella spel är en av dem. I själva verket har hon införts ordet "spelifiering", en ny term som innebär att man använder spelteknik för att lösa verkliga problem.
Undersökningar har visat att när man känner en känsla av vördnad och förundran, så ökar sannolikheten att man kommer att tjäna en större sak eller osjälviskt samarbeta med andra. McGonigal säger att detta är en anledning till att många spelare blir bättre versioner av sig själva när de är i den virtuella världen.
Det är vad vi bör satsa på. Ta den virtuella världen ett steg längre. Använda kraften i spelen för att hantera verkliga problem. Spelarna med sina virtuella kompetenser kan uppnå något som vi kan använda i den verkliga världen.
Idag har vi många seriösa spel. Nu kanske du undrar om det är meningen att spel ska vara seriösa. Ja, det ska de vara. Spel är inte längre bara ren underhållning. En studie visar att det finns ett samband mellan tv-spel och kreativitet hos barn som är 12 år gamla. Dessa seriösa spel banar vägen för lärande, kreativitet och innovation.
Även om de flesta av spelen som nämns nedan bara är simuleringar så får spelarna perspektiv på olika utmaningar som världen står inför i dag genom att spela dem. Det handlar om allt från klimatförändringar, mat och vattenbrist, fattigdom, dödliga sjukdomar till konflikter med regeringar. Genom dessa virtuella miljöer upplever de saker som de inte kan uppleva i den verkliga världen. De lär sig olika färdigheter som de sedan kan använda i den verkliga världen. Dessutom ökar deras globala medvetenhet samt deras känslomässiga engagemang. En undersökning visar även att vissa spel med medborgerliga erfarenheter främjar medborgerligt och politiskt engagemang i verkliga livet.
Vill du spela några av de spelen och rädda världen?
28 spel som lär dig att rädda världen
1. Foldit: Spelaren får experimentera med virtuella proteiner, bestämma deras struktur, hitta nya vägar för att bota cancer, förebygga Alzheimers och ger insikter i hur man utformar bromsmediciner. Utvecklarna av spelet, forskare vid Universitetet i Washington, har visat att de 57 000 spelarna, utan biokemisk bakgrunder, har lyckats bättre än en superdator i mer än 50% av spelets utmaningar. Ett problem som de har försökt att lösa i över 10 år: hitta ett protein som orsakar aids hos rhesusapor. Löstes av spelare på 10 dagar!
2. Evoke: Skapat för World Bank Institute, tillåter 20 000 spelare att genomföra uppdrag för att förbättra livsmedelsförsörjningen, öka tillgången till ren energi och utplåna fattigdomen i 130 länder. Huvuddelen av spelet innebär att spelarna förbättrar sin förmåga att starta egna sociala företag genom att utveckla planer och en verklig plan för ett projekt som ska göra en skillnad i samhället. 10 veckor efter att 19 000 personer spelat spelet grundades 50 nya företag. Några av dessa företag har finansierats och körs idag i verkligheten.
3. City One: Skapat av IBM, är en simulering för att skapa en smartare stad. Det finns 100 scenarier som inkluderar att minska trängseln i trafiken, spara vatten och använda alternativa energikällor. Spelarna måste förbättra stadens miljö.
4. Quandary: Spelarna är ledare för en ny mänsklig koloni på en annan planet. Samtidigt som man bygger framtiden för denna planet, måste de fatta beslut som innebär etiska frågor. Detta är 2013 års Game of the Year Award vinnaren i Games of Change Awards förra juni.
5. eMission: I spelet konkurrerar olika aktörer med sina vänner om vem som sparar mest energi. Poäng samlas genom att minska sin klimatpåverkan i deras verkliga världen. Spelet är inte längre tillgängligt men DoSomething.org har andra bra liknande spel som du kan spela.
6. SuperBetter: Hjälper dig att bekämpa hälsoproblem som depression, kronisk smärta, traumatisk hjärnskada genom att öka motståndskraften. Aspekter av spelet hjälper en att öka kraften i positiva känslor och sociala kontakter.
7. Superstruct: Skapad av Institute for the Future. En superdator förutspådde att människan bara har 23 år kvar på planeten. Spelet handlar om en kombination av fem stora risker (miljömässiga, ekonomiska och sociala risker) som hotar människans överlevnad. I det här spelet, måste spelarna uppfinna framtiden. När det spelades senast 2008, fick 8 000 spelare fram 500 kreativa lösningar. Spelet är inte längre online men du kan läsa mer om det liksom se spelresultatet som ingår i en 10 års prognos av institutet.
8. World Without Oil: Här spelar man i en delad alternativ verklighet. Spelet har oljepriser och tillgänglighet realtid. Spelare använder sedan dessa data för att bidra med idéer på hur den fiktiva oljekrisen kommer att påverka dem och vad de behöver göra när den gör det.
9. EyeWire: Handlar om att använda mänskliga uträkning för att spåra nervceller i en näthinna. Detta kommer att hjälpa till att lösa beräkningen i näthinnan på synnerven. Detta kommer så småningom att leda till bättre metoder för kartläggning av hjärnan.
10. EteRNA: Läromedlen i spelet lär först spelarna grunderna i RNA-vikning. Utmaningen är att designa molekyler som spelare sedan får rösta på för att få fram de bästa designerna. De vinnande förslagen skickas sedan till et laboratorium i Stanford där de syntetiseras. Hittills har några spelare upptäckt nya regler för att vika RNA som inte var kända tidigare. Målet för spelutvecklaren är att spelare så småningom kommer att hjälpa forskarna att hitta mer komplexa och användbara biomolekyler från RNA.
11. Peace Doves: Har Nobels fredspris webbplats som värd och låter spelarna lära sig om spridning av kärnvapen.
12. Trade Ruler: Har Nobels fredspris webbplats som värd och låter spelarna lära sig om hur länder gynnas av specialisering och internationell handel.
13. GRUB, MDG Matters: Kort spel av Taking IT Global, som utforskar hunger och andra globala frågor angående livsmedel.
14. Garbage Dreams: Spelarna upptäcka olika sätt att bygga en effektiv återvinningsverksamhet. Spelet är inspirerat av Zaballeen människor som, genom att återvinna stadens avfall, har överlevt i hundratals år.
15. Stop Disasters: Spelarna lär sig att förebygga och förbereda sig för naturkatastrofer för att minska riskerna och begränsa skadorna när katastrofer slår till.
16. Climate Control: Olika lag arbetar tillsammans med olika scenarier för att fatta lokala politiska beslut för att bidra till att minska klimatförändringarna.
17. Crisis of Nations: 4 ledare från 4 länder måste samarbeta för att lösa internationella kriser samtidigt som dem i hemlighet samlar resurser för att vinna spelet.
18. Prisoners of War: Spelaren utser sig själv till befälhavare i ett fångläger. Spelaren måste förstå Genèvekonventionen för att kunna fatta beslut i lägret.
19. Orange Revolution: Spelaren måste bestämma för 2 presidentkandidaterna och arbeta för att få ett fredlig rättvist val. Detta är en simulering av den orangea revolutionen i Ukraina.
20. Against All Odds: Spelaren får känna på hur det är att vara en flykting som försöker fly från förtryck och söker asyl.
21. Darfur is Dying: Spelaren spelar rollen av en flykting. De kan stoppa krisen i Darfur genom olika verktyg för aktivister.
22. Peace Corps Challenge: Här får man vara en Peace Corps Volunteer som namnet säger. Spelaren jobbar med hälsa, utbildning, miljömässiga och ekonomiska utmaningar.
23. The Curfew: Spelaren lever i en auktoritär säkerhetsstatus. Som medborgare, måste de följa åtgärder regeringens säkerhetsstyrkor utser. När den arbetar sig mot frihet, möter den olika karaktärer och listar ut vem den kan och inte kan lita på.
24. I Can End Deportation ICED: Skapad av en människorättsorganisation. Ett genombrott då spelarna spelar en invandrande tonåring som vill få medborgarskap. Spelet har utvecklats i syfte att öka medvetenheten om frågor som möter papperslösa ungdomar.
25. Ayiti: The Cost of Life: Spelarna får leva som den haitiska familj, Guinard. Målet är att tjäna tillräckligt med pengar för att de ska klara sig igenom de fyra årstiderna, få utbildning och god hälsa och vara lyckliga.
26. Catalysts for Change: Ett kollaborativt spel av Institute for the Future, där spelarna försöker lösa problemet med den globala fattigdomen. Under ett 48-timmars spel kunde över 1600 spelare komma på 18 000 sätt att lösa fattigdomen.
27. Food Force: Spelaren är ansvariga för sina hjälporganisationer som bekämpar hunger. Uppgifterna inkluderar mat leverans, nödsituationer och resurshantering. Även om det är ett spel, kan spelarna i själva verket hjälpa verkliga barn mot hungern. De pengar som spenderas av spelare används för att finansiera World Food Programs skolprojekt som finns för att mata hungriga barn.
28. People Power: En uppföljare till spelet A Force More Powerful. Ett spel där spelarna använder fredliga strategier för att kämpa för mänskliga rättigheter mot olika förtryckare.
Inget av dessa spel har räddat världen. Inte ännu iallafall. Men de tillhandahåller plattformar för förändring. Våra onlinespelare kan mycket väl vara nästa generations innovatörer, inte bara hjältar i den virtuella världen utan även i det verkliga livet. Med tiden kan, liksom McGonigals förhoppningar, spelen komma att vinna Nobels fredspris.
Varför inte? Så, låt spelen börja!