Startsida
av Redaktionen
Redaktionen
Författare på Foretagande.se i Älmhult
91 foruminlägg
1379 artiklar
SEO är viktigt för alla verksamheter, men kanske extra viktigt för småföretag. Varför? Sökordsoptimering gör din hemsida lättare att hitta, ökar din varumärkeskännedom, och hjälper dig att hitta försäljnings- och utvecklingsmöjligheter. En sökordsanalys kan bidra till att du hittar ord som är relaterade till din verksamhet som du går miste om; ord som kan generera i ökad försäljning, varumärkeskännedom och tillväxt! 

Hur fungerar sökmotorer?

Låt oss ta det från början. Sökmotorer har som uppdrag att ta emot dina sökningar, och leverera bästa möjliga webbsida för just din fråga eller önskemål. Sökmotorer kan liknas vid bibliotek, men istället för att innehålla böcker, innehåller sökmotorer enorma index eller databaser med kopior av webbsidor.

När du söker på Google till exempel, tar sökmotorn emot ditt eller dina sökord och letar igenom hela indexet för att hitta rätt resultat som matchar det du sökte efter. Urvalsprocessen sköts av en algoritm och tar hänsyn till sökordets popularitet och relevans, samt hur andra använt sökordet innan. 

Den ultimata SEO Guiden för 2022

Vill du lära dig grunderna i SEO, och få fler tips på hur du kan arbeta med SEO på bästa sätt? Ladda ner Mynewsdesk SEO-guide! 

1. Hur hittar jag rätt sökord?

Första steget för att börja jobba med SEO är att hitta sökord som är relevanta för din verksamhet; ord som du vill associeras med och som underlättar för människor att hitta till just din hemsida och de produkter eller tjänster som du erbjuder.

Börja därför med att skapa ett dokument där du listar alla dina produkter och tjänster. Dela sedan in dessa ord i kategorier, och välj ut relevanta sökord. När du väl har din lista med sökord, är det dags att välja ut vilka du ska satsa på. Detta gör du enklast med något slags verktyg för SEO, till exempel Semrush eller Ahrefs.

I ett SEO-verktyg kan du kolla vilken volym sökord har och du kan även kolla vilken placering du har på vissa sökord. Med hjälp av ett SEO-verktyg kan du se vilka sökord som har väldigt hög volym, alltså sökord som många företag konkurrerar om. Är du ett nystartat företag kommer dessa ord att vara svåra att konkurrera om. Försök istället att hitta liknande sökord med lägre volym och satsa på dem istället.

Verktygen kan även hjälpa dig att hitta närliggande sökord, till exempel genom att lägga till ett ord innan eller efter det sökord du vill använda. “Sneakers”, till exempel, kommer vara ett svårt sökord för ett nystartat skoföretag att konkurrera om, däremot kan “Vita sneakers” ha längre volym, och därmed vara ett bättre alternativ att satsa på. 

2. Hur hittar jag sökord som täcker hela kundresan?

Okej, så du har din lista med sökord, men vad ska du göra med dem? Ett sätt att använda sökord på är att skapa innehåll, content, runt dem. Till exempel kan du skapa blogginlägg, artiklar eller annonser med sökorden. 

Det är viktigt i valet och användningen av sökord att försöka täcka hela kundresan. En modell som kan vara till nytta här är “See, Think, Do, Care”, där See-fasen är precis i början av kundresan, i think-fasen överväger kunden ditt erbjudande, i Do-fasen är kunden redo att köpa dina tjänster eller produkter, och i Care-fasen har kunden redan köpt det du erbjuder - här är ditt uppdrag att vårda eller underhålla din redan befintliga kund. 

För att kunna täcka kundresan är första steget att fundera på det som kallas för “search intent”, det vill säga: vad är det som personen är ute efter med sin sökning? Är personen långt ifrån, eller nära att genomföra ett köp? Den här tankesättet kommer att ge insikter och indikatorer på vad din målgrupp letar efter och därmed vilket innehåll du bör satsa på att skapa.

Kommunicera inte med en kund som precis har börjat sin kundresa med innehåll som matchar Do-fasen. En person som söker på “hur rengör jag vita sneakers?” har antagligen en bit kvar innan hen är redo att köpa dina produkter. Men du kan däremot skapa varumärkeskännedom i den här fasen genom att erbjuda ett blogginlägg som svarar på frågan “hur rengör jag vita sneakers?”, till exempel. Kunden får värde och bra associationer till ditt företag - du får trafik och en potentiell kund i framtiden. Win win. 

3. Hur optimerar jag min hemsida med sökord?

Ett annat sätt att använda sökord är genom att optimera din hemsida med orden. Strukturen på en SEO-vänlig hemsida bör utgå ifrån sökordsresearch. Med hjälp av de insikter som researchen ger, kan du hitta SEO-vänliga sidor att skapa, som motsvarar din målgrupps sökningar. Kanske hade du inte ens tänkt på att skapa en produktkategori om vita sneakers, till exempel.

En SEO-vänlig hemsida har också en SEO-vänlig URL. En sådan URL är kort och innehåller ett eller flera viktiga sökord - på så sätt möter länken sökintentionerna hos din målgrupp.

Backlinks, eller tillbaka-länkar, är en viktig del av det som kallas för teknisk SEO och en viktig faktor för en SEO-vänlig hemsida. Backlinks är länkar till din hemsida, från en annan hemsida. Att många backlinks är bra; ju fler tillförlitliga källor som länkar till din hemsida, desto mer trovärdig anses din hemsida vara.

Vill du lära dig grunderna i SEO, och få fler tips på hur du kan arbeta med SEO på bästa sätt? Ladda ner Mynewsdesk SEO-guide





Taggar:

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.