Innan man bestämmer sig för vilka kanaler man ska använda behöver man beskriva sitt erbjudande eller sortiment utifrån så kallad kundnytta (magiska ord). Se tidigare artikel om praktisk affärsutveckling: Hur du paketerar din produkt/tjänst

Enligt mig är den absolut viktigaste kanalen personlig försäljning, eftersom man träffas ansikte mot ansikte. En del personer kan känna obehag vid personlig försäljning och för att överbrygga detta kan man ta fram en egen så kallad säljpärm.

Förslag på innehåll i en säljpärm:

  • Telefonbokningsmanus
  • Kundbesöksfrågor
  • Förslag på agenda under kundbesöket
  • Presentation av ditt erbjudande (ex. paketerade produktblad, broschyr eller powerpoint)
  • Presentation av ditt företag (håll denna minimal)
  • Prislista
  • Referenskunder
  • Besöksrapportmall
  • Aktivitetsplan

En säljpärm kan vara en traditionell pärm eller så kan det vara exempelvis en iPad.

Vill man, som ett litet eller medelstort företag, nå potentiella kunder på en större marknad ex. Sverige blir det mycket kostsamt att anställa flera säljare som ska täcka hela Sverige. För att komplettera personlig försäljning sätter man ofta upp en webbplats innehållande väl paketerade texter, dock är ofta problemet att Google inte prioriterar din sida och du hamnar därför långt ner bland sökträffarna på den organiska listan. (Att ligga på den organiska listan kostar inget).

Antingen så betalar man via annonser för att synas eller så jobbar man lite extra med sin webbplats paketerade texter samt sätter upp olika konton via sociala medier för att förbättra sin position på den organiska listan.

Att arbeta med sin paketering samt att sätta upp konton via sociala medier kostar inget förutom en del arbete och tid.

Min favoritkanal är www.youtube.com som är en ”säljare dygnet runt” och är prioriterad av Google.

Mitt råd är att:

  1. Skapa ett konto på youtube
  2. Filma ditt kunderbjudande alternativt ta stillbilder och skapa en stillbildsfilm
  3. Lägg in filmen på ditt youtube-konto tillsammans med paketerade texter
  4. Glöm inte att lägga till en länk till din hemsida

Exempel på ytterligare kostnadsfria säljkanaler är:

  • Facebook-sidor (pages)
  • Olika bloggar

Andra kanaler att beakta är:

  • Eniro och hitta
  • Google Adwords
  • Egna mikrosajter
  • Web shop
  • Traditionell annonsering
  • Mässor
  • Direktreklam
  • Radio

Det jag ovan har beskrivit är enligt nedan blå ring nummer 4.

 

säljkanaler

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.