Under ett antal månader har jag bloggat om digitala utbildningar via min egen websida och Möteseffektivitet via en entreprenörsblogg. Jag har en egen spalt (som handlar om effektivitet) i en lokaltidning och jag bloggar på många andra ställen. Varje dag har jag inlägg i sociala medier, framförallt Facebook (egen sida, 2 företagssidor och 1 produktsida), LinkedIn (där jag även bloggar via PULSE), Pinterest, Google+ samt flera officiella filmer på YouTube. Jag syns och hörs – och som den effektivitetskonsult jag är, så tillåter jag mig synas UTAN att lägga tid på detta. Du undrar kanske hur? Det ber jag att få återkomma till, längre fram.

Under mer än 30 år har jag arbetat med effektivitet i alla former.

Idag påbörjar jag här en serie som handlar om lyckliga människor. Vad är det som skapar lycka, enligt vetenskapen?

Denna fråga är något som de flesta människor inte kan svara på. Två stora personligheter (Adam Leipzig och Oprah Winfred) har ganska nyligen skrivit och talat kring detta. Det finns faktiskt en hel del vetenskapliga studier knutna till frågan: Vad skapar lycka?

Enligt Adam Leipzig tar det 5 minuter att lära sig skapa lycka. Jag återkommer till det. Oprah skriver på sin blogg att hon alltid frågar personer som hon möte: ”What do you really want in your life? And where are you on the path towards what you really want?”

Om jag hade fått dessa frågor, hade jag svarat följande.

Jag vill uppleva lycka! DET vill jag ha i livet och jag vill ha det NU.

Definierat på vad vetenskapen vet om lycka, kan jag också berätta att jag uppnått lycka.

Det är inte så att jag är jublande lycklig varje dag. Även hos mig finns dagar som jag upplever som ”hela havet stormar”. De senaste två månaderna har jag definitivt upplevt ett stort kaos. Trots detta kaos, kan jag känna mig lycklig.

Oprah skriver om att det handlar om att kontrollera våra tankar. Jag kan berätta att jag, sedan över ett år tillbaka, har fått chansen att utbilda människor i konsten att stänga tankarna och därmed minimera eller eliminera stressen och oron. Dessa båda ting är definitivt förenliga med varandra: Tankar och lycka.

Metoden – som är helt unik i Sverige – kommer från öst. Jag har en mentor som nu bygger ett medicinfritt sjukhus i Kina och som dagligen forskat kring detta i 3 år. Han har jobbat hela sitt liv med denna typ av frågor.

Fler tips om personlig utveckling

Hur hänger detta ihop med lycka?

Oprah skriver att hon ofta hör människor säga (fritt översatt):

”Vet du, jag har alltid gjort allt det som förväntades av mig. Jag har gått i skolan, tagit studenten, ibland även tagit masterexamens. Jag har arbetat och slitit. Och vet du vad? Jag tror att det borde finnas något mer.”

Det stämmer, anser jag, både vad gäller mitt sätt att jobba med människor och det som Adam L beskriver kring lycka. Under 30 år har jag utbildat människor, framförallt kring effektivitet. Mina deltagare frigör 6 timmar per vecka. Tid som de kan ägna åt något som tillför dem lycka.

Jag är lycklig! Varför? Jo därför att jag fokuserat på alla dessa fantastiska människor som jag fått äran att hjälpa utvecklas. Deras framgång och framsteg är min lycka. Så är det!

Lycka är att fokusera på någon annan – inte dig själv! Framgång skapar inte lycka, men lycka skapar framgång.

Tips

Fundera över VAD det är som skapar din lycka?

De flesta människor har inte funderat. En del klagar. Andra tiger och lider. Få har funderat eller hittat svaret inom sig.

I nästa inlägg ger jag dig några konkreta exempel på hur du kan börja arbeta med dig själv för att hitta en lösning som gör att du kan uppleva ditt liv meningsfullt och verkligen känna lycka. För lycka är inget du tänker. Lycka är något du känner.

Tankar skapar sällan lyckliga känslor.

Har du någon gång tänkt exempelvis:

Vad bra att jag idag har hunnit med allt detta och därför känner en enorm lycka?

Nej, det tror jag inte att du har gjort. Jag tror att du oftast tänker:

Usch, jag hann inte med detta idag heller ….

Har jag rätt? Kan det vara så att du tänker negativa tankar? Skapar dessa tankar förutsättning för lycka?

Nej, lycka är något du känner – inte tänker. Så hur ska du göra? Vad behöver du fokusera på för att uppleva lyckan?

Lycka skapas av att veta VEM du är

När jag frågar folk om de är lyckliga svarar de ibland:

- Tja det är jag väl, tror jag.

Vad skulle du svara?

Är du lycklig?

Hur definierar du lycka?

Enligt forskningen säger endast 20% av alla tillfrågade att de verkligen är lyckliga.

Samtliga dessa har alltid 5 svar på frågan ”varför”.

Idag ska du få nr 1 av dessa svar

Första viktiga frågan är alltid:

VEM är du?

Bokus.com har mer än ett hundratal böcker i personlig utveckling. Amazon lär ha över 150.000 böcker i ämnet. Själv har jag skrivit boken ”FramgångsRIK & Lycklig”. Frågan är, går det att läsa sig till lycka?

Jag tror att det delvis går, men det räcker inte att läsa. Inlärning handlar sällan om att läsa. Det handlar om att göra.

Så vad ska du göra för att bli lycklig?

Du bör börja med att ta reda på vem du är. Jag menar inte vilket ditt namn är, eller ditt yrke, som de flesta människor identifierar är svar på fråga VEM.

När jag kör utbildning i Utvecklande Ledarskap (jag är certifierad handledare via Försvarshögskolan), brukar vi diskutera denna fråga. VEM är du? Hur presenterar du dig för din omgivning?

Hur intressant är det att veta att jag heter Monica, är gift, har 2 barn och 4 barnbarn och arbetar sedan 30 år tillbaka som effektivitetskonsult mm?

Tänkte väl det! Inte speciellt upphetsande, egentligen. Ändå är det viktigt att ta reda på vem jag är – i vissa sammanhang.

Vårt namn, speciellt förnamnet, är oss kärt. Så när jag presenterar mig, gör jag det självfallet med mitt namn - Monica.

Däremot gör jag något annat också. Jag berättar VAD jag gör för mänskligheten, vad jag kan göra för dig och hur unik jag egentligen är. Alla människor är unika, således både du och jag.

Frågan är HUR unik är du? Vad är det som gör dig annorlunda mot någon annan? Har du funderat över det?

Det kan vara olika saker vid olika tillfällen.

Att göra en intressant presentation över VEM du är, kallas för att skapa en pitch, eller en ”hisspresentation” eftersom den inte får ta fler sekunder än vad det tar att åka hiss. Du behöver ha ett antal olika hisspresentationer på lut, beroende på var du är och till vem du vänder dig.

Sedan behöver du ha något som vi kallar för USP – Unique Selling Point. Det betyder att du letar upp exakt vad det är som gör dig unik.

Låt mig ta ett exempel. Jag utbildar människor via digitala utbildningar. Det kan många andra också göra. VAD exakt i detta gör mig unik? Jo jag är en av de få i Sverige som har gjort detta redan i slutet på 80-talet. Det fanns faktiskt digitala utbildningar redan då. Jag är en av de första 20 i Sverige som då blev certifierad handledare för distanspedagogik, jag har 10-års specialistutbildning i bildanalys och har stått i 16 år som amatör på revy- och musikalscener. DET gör mig unik. Inte så många, som arbetar med digitala utbildningar, har just den kompetensen och erfarenheten.

När jag arbetar som effektivitetskonsult, är min USP att jag är utbildad mjukvarutekniker, verksamhetsanalytiker och har arbetat med effektivitet i över 30 år. Det har kanske inte någon annan konsult gjort. Min unicitet är också att jag blivit headhuntad av många stora verksamheter såsom IBM eller Lernia för min kompetens kring effektivitet.

Nu till dig!

Sätt dig ner och fundera över exakt VAD är det som gör dig unik? VEM är DU? Skapa din pitch, gärna flera olika. Vilken är din USP?

Min pitch när det gäller effektivitet är exempelvis för alla som arbetar med administrativa jobb:

”Jag hjälper dig frigöra 6 timmar per vecka så att du kan ägna tid åt sådant som gör dig glad, och ändå leverera exakt de resultat som du gör idag i ditt jobb, utan stress”.

VAD exakt är din pitch?

Skriv det som du kommer på och spara alla pitchar. Lär dig dem utantill och du har ett batteri med svar på frågan VEM är du.

VAD älskar du att göra?

Du fick precis ovan veta att ditt namn egentligen är ganska oväsentligt såväl som hur gammal du är, hur din familj ser ut och vilket jobb du har.

Det viktiga är:

  • VAD gör du för mänskligheten
  • Vad kan du göra för andra och hur unik är du egentligen?
  • Vad är det som gör dig annorlunda mot någon annan?

Du fick lära dig att du kan skapa en pitch som berättar om detta.

VAD kom du fram till?

Du fick jobba med din USP: USP – Unique Selling Point.
Det betyder att du tar fram exakt vad det är, som gör dig unik.

Svaren på frågorna ovan, skapar något inom dig. Ett embryo till din lycka.
Du ÄR någon – en viktig person!
En person som tar hand om andra, som kan göra något för mänskligheten. DET betyder väldigt mycket för de flesta människor, oavsett vad det är du gör för andra.
Det viktiga är att göra något. Något som kan återkopplas till DIG, till VEM du är!

Fråga nr 2 – VAD älskar du att göra?

Fråga nr 2 som är viktig för din lycka är:

VAD älskar du att göra?

Om du har många saker som poppar upp, så förtydligande din fråga enligt nedan:

Exakt VAD älskar du att göra som du är tillräckligt kvalificerad för, så att du kan lära ut detta till någon annan?

Lycka är att få dela med sig

Det är inget nytt att glädjen att få dela med sig, skapar lycka. Vi blir varma inombords av att få ge. Flertalet människor gillar att ge. En del uppskattar att få tacksamhet tillbaka. Det värmer också.

Själv lägger jag ner mycket tid på att ge, exempelvis till mina kunder, i min verksamhet.
Det kan vara att skriva bloggar som får andra att växa (som den här).
Det kan vara att ge bort en utbildning eller ett digitalt undervisningstillfälle (webinar), en stressanalys, en bok, eller annat som gläder någon.

Genom att dela med mig, får jag en varm känsla inombords. Speciellt eftersom min mission i livet är att få andra att växa. Detta skapar LYCKA.

Fundera över vad du kan göra för att dela med dig av det som du älskar att göra!

Se även: Tacksamhet ger rikedom och lycka

Delad lycka är dubbel lycka

När jag talar om att sälja och köpa i sammanhanget LYCKA, ska du veta att jag talar mer litterärt än affärsinriktat. Lycka har ingenting att göra med att sälja.

Relaterad läsning: Kan man köpa lycka för pengar? Ja om du spenderar dem rätt

Vad har du kommit fram till?
Kan du dela med dig av det som du älskar att göra?
Själv älskar jag att skriva och att måla. Jag har aldrig förr, funderat över om jag kan dela med mig av de sakerna. Nu har jag fått förfrågningar. Flera av mina kunder vill att jag lär dem lite om måleri.

VEM gör du detta för?

VEM är nästa punkt avseende lycka, nämligen.
Att göra något som vi gillar för någon annan eller tillsamman med någon annan, skapar lyckokänslor.

VEM är viktigt.
Om vi bara gör det vi älskar, helt på egen hand, kan vi känna en stimulans, en glädje. Det är dock inte säkert (enligt forskningen), att vi upplever lycka. Lyckan kommer när vi delar den med någon annan.

I samband med en större undersökning i USA, framkom att det är mycket viktigt för vår lycka att ta reda på VEM:et.

  • VEM gör du detta för?
  • VEM skulle vilja lära sig ”detta” av dig?
  • Till VEM kan du erbjuda detta – via hjärtat?

Själv har jag nu beslutat mig för att skapa en större lycka, än tidigare, i mitt liv. Jag har börjat ”tagga ner” mitt vanliga jobb. Nu jobbar jag 3 dagar per vecka. 2 dagar i veckan skriver jag på min skönlitterära roman, mina facklitterära böcker och mina noveller, och 1 dag i veckan målar jag. Och vet du, sen har jag 1 dag kvar att göra exakt VAD jag känner för – just då. Det kan exempelvis vara att spela golf eller umgås med nära och kära.

Hela tiden ställer jag mig frågan till/med VEM, gör jag detta? Gör jag det bara för mig själv, kan det vara en god tanke. Gör jag det för någon annan (utan ekonomisk vinning), ökar min möjlighet till lycka.

Mina facklitterära böcker har jag alltid riktat till ”vem”, dvs någon. Det kan vara till mina deltagare, mina återkommande läsare, mina kunder osv. Meningen med mina böcker blir tydligare när jag vet VEM jag riktar dem åt. Samma sak med allt annat jag företar mig, både i mitt jobb och privat.

Jag har alltid gillat att måla. Det händer att jag får prestationsångest, precis som alla andra. Då talar jag om för mig själv att det jag gör, det gör jag för att någon annan ska må bra, få uppleva – med sina ögon – det som jag vill förmedla i mina bilder. Oftast släpper prestationsångesten redan vid tanken. Alltså ännu ett bevis på lycka. Att göra det jag älskar för eller tillsammans med någon annan.

Här gäller det att inte fastna i det jag kallar för ”det fabricerade tänket”. Med det menar jag, att måla något som vi förleds tro att någon annan vill ha, eller utifrån ett affärsinriktat perspektiv.

För ca 10 år sedan ställde jag ut mina målningar, åren 1996-2006 (under en tioårsperiod). En dag kom en före detta arbetskollega och bad mig måla åt honom. Bilderna skulle hänga på hans kontor. Jag var mest känd för att måla frukt och grönsaker – stora frukter. Han ville ha stora, gula paprikor på kontoret.

Jag köpte paprikor till hutlösa kilopriser och startade måleriet. Det blev inte bra, mest kladd. Inget jag var stolt över. Målning efter målning med halvtaskiga paprikor producerades. Jag hade hamnat i ”det fabricerade tänket”.

Måleriet och skapandet måste komma inifrån. Allt vid gör, måste vi göra med glädje tillsammans med någon annan – inte enbart åt någon annan.

Till slut insåg jag mig besegrad och frågade om han kunde tänka sig några orange paprikor. Jo, det skulle nog gå bra, svarade han.

Jag satte igång och måla orange paprikor. Prestationsångesten släppte. Det blev flera gröna och röda paprikor också. Nästan en hel utställning målade jag upp. Alla olika, och sådana jag kunde känna mig nöjd med och vara stolt över. Bilder där linjerna och färgsammansättningen var det som jag ville förmedla. Det vackra i den estetiska kompositionen.

Viktigt är att VEM således inte får vara kommersiellt. Som du märker av ovanstående historia, blev det – för mig och mitt målande – helt plötsligt en affärsverksamhet. Den är inte signifikant med lycka.

Kreativiteten ökar, när jag sätter mig själv utanför fokus och i stället riktar den tillsammans med någon annan. Men aldrig enbart ÅT någon annan.

Det gäller att vara medveten om hur du tänker när du säkerställer ordet VEM.

Bevisen på lycka är många. VEM är det viktiga för att öka lyckan.

Det sägs ju att ”delad lycka är dubbel lycka”. Har du hört ordspråket? Så sant, att vi verkligen ökar vår egen lycka när vi delar den med andra.

I nästa inlägg kommer jag att berätta mer om ”nycklar” till ökad lycka. Jag knyter då an till djupare delar avseende VEM.

Så, tänk nu noga igenom följande (för att öka din lycka):

  • VAD älskar du att göra och för VEM kan du göra detta – utifrån hjärtat, utan kommersiellt syfte?
  • VEM skulle vilja lära mer av dig, kring det du älskar att göra (som du förmodligen är ganska bra på, eftersom du älskar det)?
  • Till VEM kan du erbjuda din hjälp kring detta som du älskar?

Lyckliga hälsningar till DIG

Upplevelsen hos betraktaren ger dig en nyckel till lycka

Låt oss titta djupare på frågan ”VEM delar du in lycka med?”. Nyckeln för lycka handlar om att fokusera på upplevelsen.
VAD uppnås?
VILKET resultat skapar du hos andra?

Tänk noga igenom följande (för att öka din lycka):

  • VAD älskar du att göra och för VEM kan du göra detta?
  • VEM skulle vilja lära mer av dig, kring det du älskar att göra (som du förmodligen är ganska bra på, eftersom du älskar det)?
  • Till VEM kan du erbjuda din hjälp kring detta som du älskar?

Själv har jag i 30 år skapat utbildningar utifrån missionen att hjälpa andra att växa. Det är absolut min högsta önskan och strävan att få hjälpa andra människor att utvecklas. Det är så att jag – med det som jag gör – entusiasmerar dem och motiverar dem till ett engagemang. Detta i sin tur förändrar liv, vilket jag är övertygad om. Gissa hur det känns i kropp och själ?

Det är inte lätt att beskriva känslan. Betydligt enklare att beskriva hur det känns när olust och obehag dansar polka i kroppen, eller hur?

Som du förstår hade jag aldrig kunnat uppleva lycka utifrån att jag skapar utbildningar. De är roliga att göra, men de skapar inte lycka. När däremot någon kan använda dessa för att utvecklas, då blir jag lycklig.

Tänk tillbaka på när du gjorde något som du älskade, något som skapar glädje inom dig. Föreställ dig sedan att du delar med dig att detta, av din upplevelse med någon. Hur blir det då?

Ökar glädjen när du delar den?

Har du någon gång fått återkoppling från en person – med vilken du delat din lycka?
Det har jag!

Bland mina finaste minnen är brev från människor som har skrivit till mig och berättat om VAD det som jag gjort, har inneburit för dem.

Känslan i bröstet när jag mottar ett sådant brev, är som en varm filt som lägger sig beskyddande kring mitt hjärta.

I hela kroppen växer och gror lyckan som omsluter mig som en kokong. Det är en slags pånyttfödelse. Lika kraftig känsla varje gång – NÄR jag får återkoppling på att andra har haft nytta av vad jag gjort med glädje.

Den känslan kan vara nästintill euforisk. OM du någon gång upplevt den, vet du vad jag talar om.
Hur ofta skapar du den överväldigande känslan på egen hand?
Jag är övertygad om att du ALDRIG lyckats få uppleva DEN känslan ensam.
Den är som en uppslukande passion som skapar extas inombords.

Därför är det viktigt att våga ställa frågan till de som du delar din lycka med.
Fråga dem om VAD det innebär för dem?
Då ökar den delade glädjen fyrfalt.

Ibland kan vi unna oss att ställa frågan INNAN vi delar lyckan med någon. Fråga dem VAD de vill uppnå när de får ta del av din kunskap, din glädje? På så sätt, har du något att sträva efter. Det blir som jäst vid bakning. Informationen (jästen) gör att lyckan (bullen vid bakningen) växer av sig självt.

Öppna upp din lyhördhet – det är din nyckel!
Iaktta!
Vad händer i ögonen på den andre personen?
Titta på kroppsspråket – hur ser den andre personen ut?
Be dem förtydliga och dela upplevelsen med dem!

DET är grunden för engagemang!
Att låta någon annan få berätta vad som skapar glädje hos dem utifrån din initiering, är nyckel till ökad lycka.

Tack för ordet!

/Monica Ivesköld

Läs vidare: Hur blir man lycklig i sig själv? 10 saker att tänka på


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.