Startsida
av Alexandra Viippola
Alexandra Viippola
Diplomerad Informatör i Göteborg
0 foruminlägg
6 artiklar
Varför gissa när det går att ta reda på vad era kunder vill ha och hur ert erbjudande skall designas? Tiden då traditionella kund- och marknadsundersökningar gav tillräckliga insikter för att fatta rätt affärsbeslut är över. Idag behöver man förstå sina kunders drivkrafter och beslutskriterier på djupet.

Kursens mål är att hjälpa dig att välja rätt affärsbeslut. Du kommer lära dig använda metoder och verktyg som fördjupar din kund- och användarförståelse.

Under kursen kommer du lära dig att:

  •  Konkretisera målgruppens behov och karaktärsdrag
  •  Designa användarens upplevelser och interaktion
  •  Identifiera de kritiska delarna i ert erbjudande
  •  Utforska era antaganden och formulera affärshypoteser
  •  Välja metod för att testa och validera era affärshypoteser
  •  Fatta trygga beslut utifrån erhållna testresultat


Praktisk information

Tid: Kursstart 21 september 

Omfattning: 8 tillfällen: tisdagar och fredagar kl. 09:00-11:00 vecka 39-42

Pris: 12900 kr plus moms

Kursen hålls online i Zoom.

Programmet består av åtta gemensamma samlingar och två individuella coachingstillfällen. Vi siktar på grupper med 6-8 deltagare och kursen består av presentationer och diskussion mellan deltagarna och kursledare i grupp. Du kommer få metoder och mallar för att planera och utveckla dina affärsmöjligheter och du får frågor att reflektera över samt uppgifter att arbeta med mellan de olika tillfällena. Deltagande sker via egen dator hemifrån eller var som helst där internetuppkoppling finns, kursen hålls i mötesplattformen Zoom.

Mer information om kurstillfällenas innehåll hittar du längre ner på sidan.

Anmäl dig här:

Önskar du betala med faktura? Kontakta: patrik@foretagande.se
Har du andra frågor? Kontakta: alexandra@foretagande.se 

Om kursledarna:

Lars Hedman 
Lars är certifierad coach och Lean Business Advisor med stor praktisk erfarenhet av affärsutveckling från både små, medelstora och internationella företag. Sedan några år tillbaka jobbar Lars som konsult och kursledare där han hjälper entreprenörsstödjande organisationer att implementera moderna affärsrådgivningsmetoder och verktyg samt leder kurser och utbildningar inom entreprenörskap och affärsutveckling för bl.a. Folkuniversitetet och Brewhouse.

Thomas Hagbard
Thomas har under drygt 20 år arbetat med att hjälpa entreprenörer, organisationer och företagsledare att utforska och utnyttja möjligheter att skapa nya produkter och tjänster. Thomas har faciliterat över 800 workshops samt certifierat över 600 personer i Leading Innovation dvs i förmågan att designa, leda och dokumentera kreativa och innovativa utvecklingsprojekt. Thomas har skrivit tre böcker om kreativa processer och gruppsamverkan.


Kurstillfällen


Kurstillfälle 1: Introduktion - utforska affärsmöjligheter

  • Hypotesdriven affärsutveckling, för – och nackdelar
  • Entreprenörens karaktärsdrag och agerande

Kurstillfälle 2: Konkretisera målgruppens behov och karaktärsdrag

  • Vad behöver ni veta om er målgrupp?
  • Hur ser deras behov/problembild ut?

Kurstillfälle 3: Designa användarupplevelser och interaktion

  • Var kan positiva/negativa kundvärden ske utmed resan?
  • Vilka fysiska/digitala touch-points är lämpliga?

Kurstillfälle 4: Identifiera de kritiska delarna i ert erbjudande

  • Vilka är de kritiska stegen i kundresan som måste fungera?
  • Vilka sätt att lösa dem har vi undersökt?

Kurstillfälle 5: Utforska era antaganden och formulera hypoteser

  • Vad är det för förutfattande meningar vi bär med oss?
  • Vilka antaganden har vi gjort kring de kritiska stegen?

Kurstillfälle 6: Välja testmetod för era affärshypoteser

  • Hur testar vi vår hypotes snabbast och billigast?
  • Räcker det med Intervju/Prototyp eller behövs Minimal Viable Product(MVP)?

Kurstillfälle 7: Validera och verifiera era affärshypoteser

  • Vad och Hur ska vi mäta då vi testar?
  • Vilka kriterier och resultat leder till vilka beslut?

Kurstillfälle 8: Fatta trygga beslut utifrån samtliga testresultat       

  • Låt de viktigaste hypotesernas resultat vara avgörande
  • Minimera risken successivt genom flera tester
  • Beakta samtliga perspektiv (Möjligt-Lämpligt-Önskvärt-Hållbart)

+ Två 30 minuter individuellt bokade coachingtillfällen enligt överenskommelse


Denna intensivkurs är första delen av ett kursprogram om affärsutveckling. Håll ögonen öppna efter fler kurser från kursledarna!

Visa kommentarer 1
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.
| Anmäl | för 2 veckor sedan
nu blir det intressant att se om vi hinner med alla förfrågningar......