Det viktigaste med en Adwords-kampanj är att ta fram sökord som är relevanta till det man erbjuder och som folk faktiskt söker efter. Det är också viktigt att strukturera sina sökord så att kampanjen blir välorganiserad och lätt att hantera.

Ett vanligt misstag är att anta att man redan vet vilka sökord folk använder för att komma till ens hemsida. Ofta är man helt fel ute! Även om ett uttryck är vanligt i en viss bransch eller för en expert betyder det inte att folk i allmänhet använder den termen när de söker. 

Ta mig som exempel. Jag trodde att ”adwords” skulle vara ett självklart sökord för mina tjänster. Nix. ”Sponsrade länkar” är mycket vanligare. Personligen tycker jag att det är ett ganska konstigt uttryck och skulle nog inte använda det egentligen men verkligheten är att folk känner till vad sponsrade länkar är medan ordet Adwords fortfarande är relativt okänt. Det är bara att anpassa sig.

Processen med att välja ut sökord börjar naturligtvis med hemsidan och de produkter eller tjänster man säljer. Du är ju experten på det du gör och säljer men det kan vara värdefullt att få synpunkter av någon utifrån som har ett annat perspektiv.

En typisk sökning på Google innehåller två eller fler ord. Användare söker såväl efter produkter som specifika varumärken och tjänster men detta kan egentligen likställas med att de letar efter lösningar på olika ”problem”.

För att spinna vidare på exemplet ovan och tänka ett steg framåt inser man att en person som söker på ”sponsrade länkar” förstås är ute efter att annonsera något. Och varför vill någon annonsera? Jo, för man vill sälja något. Så vad har man för problem man vill lösa? Jo, man behöver hjälp med marknadsföring. Alltså skulle ord som handlar om marknadsföring, annonsering, ökad försäljning, marknadskommunikation förmodligen vara något som en sådan person använder i sina sökningar.

Ställ alltså frågan vad det är för typ av problem dina tjänster eller produkter hjälper till att lösa. En resebyrå säljer inte bara destinationer och flygbiljetter utan även semester. En smyckesaffär säljer inte bara halsband utan skönhet och stil. På det här sättet kan du hitta fler sökord du kan använda i din kampanj.

Det oumbärliga verktyget för sökords-research är Googles egna sökordsverktyg (keyword tool). Det är öppet för alla även om man inte har ett Adwords-konto, gör bara en sökning efter det på Google. Inne i Adwords gränssnitt hittar man det under fliken Rapporter och verktyg.

Skriv in några av de sökord du kommit på och gör en sökning för att se vad som kommer upp. Genom detta verktyg får man ofta mycket bra uppslag på relaterade ord som man kanske inte tänkt på. Man får även en uppfattning om vilka ord man kan behöva ange som negativa för att sålla bort irrelevanta visningar och klick.

Viktigast av allt är förstås att man får se hur många sökningar som faktiskt görs. Det hjälper dig att avgöra vilka ord du överhuvudtaget ska annonsera för samt vilka matchningstyper du ska använda. Svenska är ett litet språk och sk ”long tail”, dvs fraser med tre ord eller fler, existerar inte i lika stor utsträckning på vårt svenska som på tex engelska.

Tips! Till vänster om sökordslistan i verktyget kan man välja att se resultaten enligt matchningstyp. Bred match är standardinställningen. Kryssa bort det och kryssa istället i fras och exakt match för att få en mer korrekt siffra på antalet sökningar.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.