Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 2 veckor sedan
Nykomling
2

Hej! Gratis hantverkarkatalog byggd på registerdata

Hej allihop,

Jag heter Usama Zafar och driver Hantverksnavet Katalog (katalog.hantverksnavet.se). Det är en kostnadsfri katalog över svenska hantverkare som bygger på offentliga registerdata i stället för på inskickade annonser, med F-skattekontroll på varje företag. Just nu täcker katalogen 107 kommuner och 14 yrken, med 66 083 företag hämtade ur Bolagsverkets register.

Varför jag byggde den: idag är det svårt att bara slå upp en hantverkare i sitt område utan att lämna sina uppgifter till en leadplattform och sedan bli uppringd av fem firmor. Katalogen säljer inte leads och tar inte betalt för placeringar. Att stå med i katalogen är gratis. Jag skriver också guider om ROT-avdrag och Hantverkarformuläret 17, eftersom det är där de flesta frågorna kommer.

Jag är här mest för att lära. Det jag är nyfiken på från er som driver mindre bolag: vad har faktiskt gett er jobb när det gäller att synas online, och vad visade sig vara pengar i sjön? Jag har läst en del trådar om Hitta och liknande och lärt mig mer av dem än av det mesta jag googlat.

(Öppenhet: jag skriver med hjälp av översättning, så ursäkta om språket haltar ibland.)

Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.