Pris efter betalningsförmåga och värde

Nils Östergren
Hej Per, Tack för givande info om pris-sättning! 1: Hur skulle du formulera en motivering för kunden för ett pris relaterat till kundens betalningsförmåga? 2: Hur skulle du formulera en motivering för kunden för ett pris relaterat till det värde en produkt/tjänst tillför kunden? Utgå gärna från speaker-branschen och följande exempel: Priset gäller de tids- och rums-begränsade användningsrätterna till en talinspelning i en reklamspot för en produkt, t ex ett år i reklam-TV-sändningar över stockholmsområdet. Intressant i sammanhanget är också om det finns exempel på företag som sätter pris efter betalningsförmåga och/eller värde för kunden samt vilka kriterier som i så fall används, t ex köparens omsättning eller vinst eller... Tack på förhand!
102
22
Svåra frågor, kan göra ett försök: 1. Baserat på omsättning, antal anställda (osv) så tror jag att vi här har ett attraktivt pris till dig 2. Denna frågan är lite luddig och svaret kommer bli än luddigare. Det du kan marknadsföra är tidigare kunder som referenser, exempelvis "när företag X körde en kampanj såg man en ökning av leads med 300%" Jag kan väl säga att som kund tar jag sådant med en nypa salt och lever efter devisen att man betalar efter resultat. Det har gjort att många företag försvunnit från radarn men istället får jag företagare som genuint tror på sig själva att arbeta med. Hos mig jobbar vi delvis efter betalningsförmåga, likaså gör hotell och resebranschen det också. Det vill säga att populära resmål eller restider är generellt dyrare och det anpassas också efter säsong.
1468
246
Men om populär resmål och vissa tider på säsongen har speciella priser, så är det ju inte en anpassning till kundens betalningsförmåga, utan snarare en anpassning till er egna verksamhet och möjligheten att optimera intäkterna. Det går ju naturligtvis åt båda hållen, men utgångspunkten måste först och främst vara att titta på vad det egna företaget har för kostnader, och utifrån det sätta ett pris på tjänsterna. Därefter kollar man vad marknaden erbjuder, och vad konkurrensen säger. Visar den analysen då att man själv ligger alldeles för högt eller lågt i pris, så får man fundera på vad man ska göra åt det. Ligger man för lågt i pris så är det ju enkelt. Då är det bara att höja. Ligger man för högt så blir det värre. Då måste först den egna organisationen kollas upp och se vad man kan skära på. Ser man då att man sitter fast i en massa fasta kostnader som inte går att ändra på, så får man skippa affären denna gång, och försöka att minska sina kostnader. Något som ofta visar sig inte vara så enkelt. Att dra på sig fasta kostnader är inget problem. Att bli av med dom är sju resor värre. Att bara sätta ett pris anpassat efter vad kunden vill betala, är ju livsfarligt om man inte har analysen över sitt eget pris klar först.
Nils Östergren
Tack, Daniel och Ingvar, för att ni tog er tid att kommentera! Sorry, jag borde ha varit tydligare i min frågeställning. Menade inte att man kan sätta pris ENBART efter kundens betalningsförmåga och/eller värdet för kunden, även om det skulle vara intressant att få exempel på företag som praktiserar det och i så fall hur. I speakerbranschen kan man säga att vi faktiskt tar betalt efter betalningsförmåga och värde för kunden, men bara indirekt. T ex står en reklamkampanjs omfattning i regel i relation till annonsörens storlek och betalningsförmåga. Och omfattningen mätt i hur många öron som kommer att höra min talinspelning i kampanjen bestämmer mitt pris. Det tycker ingen kund är konstigt. Tanken på hur det skulle kunna gå till att mer direkt koppla till betalningsförmåga och värde väcktes när jag stötte på ett tyskt produktionsbolag som har olika priser för kunder större eller mindre än "250 employees" och större eller mindre än "€50 million in annual revenues". Ingen närmare motivering.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.