Anställa kompis i helt annan bransch

2
Jag har ett konsultföretag (aktiebolag) där jag är enda anställda. Företaget har funnits ett par år och går bra.
Min kompis jobbar som hantverkare och vill nu gå genom mitt företag och erbjuda sina tjänster till andra företag som jobbar i branschen, han verkar ha goda kontakter. Är det en bra idé eller ska man passa sig?

Ett alternativ skulle vara att han startar egen firma men han är notoriskt dålig på att sitta med arbetsuppgifter som har med att driva företag att göra. Möjligtvis om han lägger ut allt sådant på redovisningsfirma men frågan är då hur mycket han får behålla.

De nackdelar/faror jag har kommit på hittills:
- löpande kostnader för bokföring och årsredovisning ökar i mitt företag
- jag riskerar att få lägga ner tid på lönehantering för hans lön
- jag vet inte hur det funkar med semesterersättning (kan man bara skriva i anställningsvillkor att semesterlön är inbakad i ordinarie lön?). Jag själv tar aldrig ut någon semesterersättning men jag är ju både arbetsgivare och anställd så det finns ingen anledning som jag ser det. Jag tar den lön jag vill och har råd med.
- jag vill inte ha någon tillsvidareanställning på honom om det gör att mitt företag kan bli skyldig till kostnader vid sjukskrivning osv. Men hur länge kan han vara "timanställd" så länge han själv inte klagar på det, dvs kan staten kräva att han blir tillsvidareanställd efter en viss tid även om han själv inte vill det?
- Jag kan inget om hans bransch, t.ex hur det fungerar med ansvarsförsäkring om han orsakar omfattande skada. I och med att han kommer hyra ut sig till andra företag i samma bransch så kanske det går på deras försäkring?
- SNI-koder och verksamhetsbeskrivning rymmer inte hända bransch och arbetsuppgifter. De måste uppdateras antar jag?

Sen finns det så klart en liten uppsida också:
- jag får möjlighet att ta ut större del av vinsten i mitt företag som aktieutdelning då det baseras på total lön.
16
3
Att anställa kompisar och polare är alltid en riktigt dålig ide som oftast leder till stora problem och att du förlorar vänskapen till slut. ([i]Ja det finns undantag från regeln var det går bra men dom är sällsynta[/i]), Dessutom eftersom dom känner dig så har dom inte samma respekt för "chefen" och tänk på om du kommer ut för situationen att du måste sparka din kompis? Inte särskilt bra situation eller hur? Mvh. Daniel
Kvalitet är bättre än kvantiet. | Mitt bolag: https;//takemarket.se
2
Jag håller med om det du söker till 100 %, därför måste villkoren vara sådana att det han drar in får han lön för, inget annat. Han ska inte kunna ha anspråk på sjuklön, semesterersättning eller timmar som han hade räknat med att jobba men inte kunnat (oavsett om det är hans förskyllan eller kundens). Mitt företag ska helt sonika agera som två företag, så att säga, där hans "företag" helt går upp i mitt men utan att jag/mitt företag har förpliktelser mot honom. Det kanske inte går att skriva ett sådant avtal? Han är ok med att skriva ett avtal där han avsäger sig alla möjliga rättigheter då han vet att jag aldrig skulle kunna blåsa honom (vilket stämmer, vi behöver inte gå in på anledningar utan kan vara stipulera detta som en sanning). Men det kanske inte rent juridiskt går att skriva ett sådant avtal i Sverige? Jag är inte bekant med lagarna när det gäller detta. Jag har alltid haft inställningen att "inga anställda = inga problem".
16
3
[quote]Han ska inte kunna ha anspråk på sjuklön, semesterersättning [/quote] Detta är inskrivet i svenska lagen ([i]Jag är inte jurist[/i]), så att göra ett sådant avtal är jag rätt säker på att det inte är giltigt i domstolen. Så om ni skulle bli ovänner över något så kan han ta dig till rätten och du kommer säkerligen att förlora målet. Jag är fortfarande av samma uppfattning att det är en väldigt dålig ide att anställa en kompis. Det är så mycket som kan gå fel och som ni kan bli ovänner om när det handlar om pengar. Är det verkligen värt risken att du potentiellt förlorar din kompis som vän? Mvh. Daniel
Kvalitet är bättre än kvantiet. | Mitt bolag: https;//takemarket.se
2
Nej, det är absolut inte värt att riskera något. Helst vill jag nog egentligen inte göra det. Det bästa är nog om han startar EF och överlåter all bokföring osv till en redovisningsbyrå. Minst risk för alla tror jag 👍

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.