Anställa kompis i helt annan bransch

2
Jag har ett konsultföretag (aktiebolag) där jag är enda anställda. Företaget har funnits ett par år och går bra.
Min kompis jobbar som hantverkare och vill nu gå genom mitt företag och erbjuda sina tjänster till andra företag som jobbar i branschen, han verkar ha goda kontakter. Är det en bra idé eller ska man passa sig?

Ett alternativ skulle vara att han startar egen firma men han är notoriskt dålig på att sitta med arbetsuppgifter som har med att driva företag att göra. Möjligtvis om han lägger ut allt sådant på redovisningsfirma men frågan är då hur mycket han får behålla.

De nackdelar/faror jag har kommit på hittills:
- löpande kostnader för bokföring och årsredovisning ökar i mitt företag
- jag riskerar att få lägga ner tid på lönehantering för hans lön
- jag vet inte hur det funkar med semesterersättning (kan man bara skriva i anställningsvillkor att semesterlön är inbakad i ordinarie lön?). Jag själv tar aldrig ut någon semesterersättning men jag är ju både arbetsgivare och anställd så det finns ingen anledning som jag ser det. Jag tar den lön jag vill och har råd med.
- jag vill inte ha någon tillsvidareanställning på honom om det gör att mitt företag kan bli skyldig till kostnader vid sjukskrivning osv. Men hur länge kan han vara "timanställd" så länge han själv inte klagar på det, dvs kan staten kräva att han blir tillsvidareanställd efter en viss tid även om han själv inte vill det?
- Jag kan inget om hans bransch, t.ex hur det fungerar med ansvarsförsäkring om han orsakar omfattande skada. I och med att han kommer hyra ut sig till andra företag i samma bransch så kanske det går på deras försäkring?
- SNI-koder och verksamhetsbeskrivning rymmer inte hända bransch och arbetsuppgifter. De måste uppdateras antar jag?

Sen finns det så klart en liten uppsida också:
- jag får möjlighet att ta ut större del av vinsten i mitt företag som aktieutdelning då det baseras på total lön.
16
3