Starta en online verksamhet under föräldraledighet

1
Hej
Jag har en anställning hos ett private företag.

Min fråga är :
Kan man starta en online butik under föräldraledighet utan att minska föräldrapenning? Alltså man är 100% föräldraledig men vill starta en webb butik där man jobbar några timmar på kvällarna 2-3 dagar i veckan.

Vad jag förstår så gäller föräldraledighet för de timmar man har jobb t.ex. om man jobbar 8 timmar per dag så gäller föräldraledighet för 8 timmar per dag och man kan göra vad som helst resten av dagen. Eller är det så att man är bunden 24 timmar per dag till föräldraledighet och kan inte göra någonting alls under 100% föräldraledighet?

Tack för rådgivning.
1
Skulle också vilja ha svar på samma fråga!
822
48
Vad ni gör på fritiden borde vara er ensak. Det bör alltså inte flagga i några system om ni inte börjar tjänar pengar och plockar ut lön - det är så klart ett problem eftersom man inte får ha en sysselsättning under tiden man får pengar från försäkringskassan. Problemet är väl egentligen vad som skiljer orden sysselsättning, hobbyverksamhet och fritidssyssla.

Så jag kan inte se några som helst problem med att starta igång detta vid sidan om föräldraledigheten.
1009
206
Jag skulle då vara försiktig med att ge råd att det är ok att begå brott bara ingen märker det.

Kolla med Försäkringskassan, de bör ju veta. 
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
 
822
48
Jag var otydlig.
Om man skottar snö, klyver ved eller bygger en e-butik på fritiden som en hobby har inte staten eller myndigheter med att göra. Att plocka ut lön är däremot ett problem om man samtidigt får ersättning från Försäkringskassan.

Att ansöka om f-skatt kan med bli problem och utbetalningar kan stoppas. Anställda som har f-skatt igång kan nekas både a-kassa och pengar från Försäkringskassan. Detta trots att personen varken plockat ut lön från företaget eller utdelning på flera år.

Men helt klart, kolla med Försäkringskassan. Det skadar inte.
 
1009
206
Hej,
Ja vad staten bör lägga sig i eller inte kan man ha olika åsikter om. Men vad de har att göra med idag är ju var lagar och regler säger. Normalt så är bidragen baserade på att man inte ska vara i sysselsättning - vilket man är oavsett om man tjänar på det eller inte om man just sysselsätter sig. Sedan är det klart att en viss nivå säkert är ok och att saker kan vara svåra att kolla upp. Men att rent ge skriftligt råd om det skulle jag vara försiktig med. 

Annat gäller ju om man varit riksdagsledamot och erhåller ersättning därifrån. Då får man arbeta så mycket man vill i eget företag bara man inte tar ut lön.

mvh
Johan
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.