Exklusivitet inom EU?

1
Jag undrar om någon kan svara på frågor om vad som gäller om exklusivitet inom EU.
Jag köper produkter från ett företag i USA sedan ett par år tillbaka. Nu hävdar ett annat företag att det har exklusivitet i Norden på samma produkt och är återförsäljare av produkten.
Får man ha exklusivitet inom EU? Detta är ju ett marknadshinder anser jag.
Kan leverantören ha rätt att säga upp mig som kund när jag har handlat av dem i två år utan att de har hävdat att det andra företaget har ensamrätt på produkten?
Någon som är kunnig inom juridik som kan upplysa mig om vad som gäller?

Tack på förhand!
LouiseM
26
Konstigt att det alltid är Amerikaner som gapar vitt och brett om fri konkurrens som alltid försöker skapa monopol. Du har givetvis helt rätt: Det är ett väsentligt marknadshinder. Men det är en något komplicerad fråga kolla in: http://miun.diva-portal.org/smash/get/diva2:133867/FULLTEXT01 EG-domstolen har hand om dessa frågor men jag är föga imponerad av deras arbete. De slår ofta ifrån sig och säger att det inte är "deras bord" och domstolens påverkan på ett Amerikanskt företag är nog något begränsad. Handlar det om stora pengar för Dig så är nog ett par tusenlappar väl investerade hos en affärsjurist med EU kompetens. Förbannat tråkigt sådant här och hoppas verkligen Du kan lösa denna knut eller kanske hitta en ännu bättre leverantör. :( Hadé och Lycka till! ;)
55
Jag lånar tråden då jag har liknande funderingar. Några av de tillverkare jag säljer produkter ifrån har distributörer i olika EU-länder inklusive Sverige. Sverige är oftast dyrast och när jag kontaktar de övriga distributörerna runt om i Europa så blir det nej. Alla hänvisar till den svenska distributören. Så får det väl inte vara? Vissa hävdar att tillverkaren inte tillåter att distributörerna säljer över gränserna, får de kräva detta? I vissa fall är det så illa att distributören har en underdistributör med monopol i sverige, vilket gör att priserna blir så höga att jag lika gärna kan handla från butik (för slutkunder) i annat eu-land.
13
Försökt leta efter en annan leverantör? PM:a mig gärna vad det är för produkter m.m så kan jag eventuellt kunna ordna så att du får produkten tillverkad på annat håll.
13
Försökt att leta efter en annan leverantör? PM:a mig gärna vad det är för produkter m.m så kan jag eventuellt kunna ordna så att du får produkten tillverkad på annat håll.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.