Stora LED-skärmar

632
3
Hej, hoppas jag hamnade i rätt forumdel...

Jag tänkte höra om någon här inne har bra koll på stora LED-skärmar.
Storleken ligger runt 20-25 kvadrat. Har någon koll på prisläget?

Givetvis finns det ju mycket som påverkar priset, men det handlar om en skylt som ska finnas utomhus och minstra betraktningsavstånd kommer nog vara åtminstone 10 meter.

Som sagt, då detta antagligen är en hel vetenskap förväntar jag mig inga exakta priser, funderar mer på om det rör sig om 400 000 - 500 000 kr eller om det rör sig om en miljon och uppåt.

Tack för hjälpen.
2066
2
Beroende på kvalité och pixeltäthet kan det variera ganska kraftigt. Ska det monteras permanent och säljas eller är det för att hyra? Att köpa bra saker kostar uppskattningsvis 100-200 tusen per kvadrat.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
632
3
Tanken är att det ska upp permanent, för eget bruk samt som annonsyta att sälja.[br][br]Dock så trodde jag nog att jag skulle bli lite billigare. För 25 kvadrat så kommer man alltså antagligen att få betala minst 2,5 miljon i alla fall.[br][br]Har du någon koll på hyres-/leasingkostnader, ungefär? Om vi tänker oss en skylt på 25 kvadrat exempelvis.[br][br]Tack för hjälpen i alla fall. Får utvärdera storlek / inkomstmöjligheter vidare.
2066
2
För privat bruk och med lite lägre upplösning går det att komma billigare undan, beror som sagt på vad man vill ha... Det finns massvis med "kina"-saker som kostar mindre... svårt att säga utan att kolla upp det mer exakt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
12
1
Har varit i Shenzhen och besökt fabriker som tillverkar denna typen av skärmar. Priserna ligger långt under 2,5 miljoner kronor. Möjligt att det kostar såpass mycket i Sverige men i Kina hittar du bra grejor till ett mycket lägre pris.
2066
2
Vår definition på bra grejor skiljer sig åt. Jag har arbetat med flera olika skärmar och liknande produkter från Kina. Därav också min kommentar om att det går att hitta billigare om man anser att det räcker i nivå.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
12
1
Det har du säkert rätt i : )
355
1
[quote author=krjh link=topic=8012.msg36294#msg36294 date=1288266615][br]Hej, hoppas jag hamnade i rätt forumdel...[br]Jag tänkte höra om någon här inne har bra koll på stora LED-skärmar.[br]Storleken ligger runt 20-25 kvadrat. Har någon koll på prisläget?[br]Givetvis finns det ju mycket som påverkar priset, men det handlar om en skylt som ska finnas utomhus och minstra betraktningsavstånd kommer nog vara åtminstone 10 meter.[br]Som sagt, då detta antagligen är en hel vetenskap förväntar jag mig inga exakta priser, funderar mer på om det rör sig om 400 000 - 500 000 kr eller om det rör sig om en miljon och uppåt.[br]Tack för hjälpen. [br][/quote][br]Ett alternativ kunde vara att du sätter upp många skärmar. Typ 20-25 60" skärmar. Det gör det ju även enklare om någon skulle gå sönder. En 60" skärm kostar omkring 10 000 kronor idag och köper du 20-25 stycken bör du kunna pruta en hel del. Isåfall bör du komma undan med under 200 000 kronor.
632
3
Hej, har faktiskt kommit i kontakt med en leverantör som kan erbjuda priser runt 1500 dollar per kvadratmeter.
47
En skärm på 20-25 kvadratmeter bör väl ha en [i]sjukt[/i] stark maskin som kan generera bilder, videos etc. ?
|  - A&R, founder of Dekor Records
|  - Musician, composer & producer
|  - Music industry blog
2066
2
Det är normalt inte samma upplösning som på en monitor ;) Så det brukar räcka med vilken videokälla som helst för att sedan mata in den i en speciell burk som driver skärmen.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
47
[quote author=Jonathan link=topic=8012.msg37147#msg37147 date=1292620576][br]Det är normalt inte samma upplösning som på en monitor ;) Så det brukar räcka med vilken videokälla som helst för att sedan mata in den i en speciell burk som driver skärmen.[br][/quote][br][br]Ja det där låter ju vettigt. Har inte så stor koll på just det där - men nu vet jag! :) Men är inte denna "speciella burk" rätt så dyr?
|  - A&R, founder of Dekor Records
|  - Musician, composer & producer
|  - Music industry blog
2066
2
Beror på vad det är, från några tiotusen till ganska många hundra tusen beroende på märke, modell, funktion, kapacitet.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.