Nyföretagare - hjälp hur jag ska marknadsföra mig?

3
Hej hej. Mitt namn är Anton, jag är 22 år gammal och jag är nyföretagare. startade mitt företag i november och är ett föreläsningsföretag där jag föreläser om min Tourette, min mobbning och lite annat. Jag går till nyföretagarcentrum för rådgivning och hjälp. Har även startat ett mentorprogram där jag har en mentor som ska hjälpa mig i 12 månader framåt. Men det här med marknadsföring är verkligen en knepig bit. Jag har fått igång själva företaget och skattesedlar och momsregistreringar hit och dit osv. Haft hjälp av en revisor och fått hyfsat koll på det. Har skapat mina tjänster och har det ifärdigsatt, skapa sociala medier och verkligen redo att sälja och föreläsa för fulla muggar. Men det sätter liksom stop att jag inte får föreläsningar för att jag är inte "hörd" liksom. Har haft en föreläsning gratis på en fritidsgård för att folk skulle komma dit och verkligen se mig och så jag får ett namn. Har gjort inlägg på sociala medier, sätter upp "flygblad", har köpt 500 visitkort och försöker sprida dem vid varje tillfälle. Men det går ändå segt. Har någon tips hur ni marknadsförde er? Hur gick ni till väga och vad tycker ni funkade bäst?



Mvh Anton
Anton Håkansson på general Tourette- generaltourette.wordpress.com
Patrik Andreasson
Enligt sed tar det månader upp till flera år innan försäljningen kommer igång. Du gör helt rätt, försök sprid det du erbjuder vid varje tillfälle. Föreläsningar kommer, du måste bara hålla i!
367
46
[i]Hej Anton[/i] [b]Det kan också vara bra att testa den gamla vanliga försäljarmetoden.[/b] Den kostar ingenting förutom tid. Tid finns det gott om. Så fort det gått en timma kommer det en ny… [b]Vad är nyttan med ditt föredrag?[/b] Först måste du ha en enkel en hemsida där du på ett bra sätt presenterar din verksamhet D.v.s. Det du vill sälja och där du framförallt. visar vilken nytta den eller de som köper föredrag av dig kommer att ha.Du kan vara övertygad om att den som hör talas om dig och får ev. intresse direkt kollar din sida för att se vad du är för en. [b]Skriv.[/b] Därefter skriver du säljbrev till sådana som du bedömer kunna bli prospects d.v.s. kan visa intresse för dina tjänster. [b][b]Skicka 50 brev åt gång[/b]en[/b] Presentera dig och berätta om ”kundnyttan”. Att du kan vara ett inslag vid en sammankomst o.s.v. [b]Ring alla som fått brev.[/b] Fråga om de sett ditt brev. Fråga hur din tjänst kan vara till nytta o.s.v. Vill de se innehåll i gföredraget o.s.v. Skulle du kunna vara ett inslag vid en sammankomst? O.s.v. [b]Skicka mejl.[/b] Samma dag som samtalet äger rum skickar du ett nytt brev – eller mejl- som tack för samtalet Eller att du återkommer då och då- om du får OK på att återkomma. o.s.v. [b]Det kostar på.[/b] Ringandet brukar vara det mest kniviga i början. 8 av 10 säger nej tack direkt när du ringer. Och att bli ”avvisad” i längden 8 ggr av 1o samtal kan kännas tungt. Självkänslan kan få sig en törn. Man måste ha metod att hantera det. [b]Det här är ”hantverket” som fungera[/b]r. Att köra in på sociala medier fungerar helt enkelt inte om man inte är en skicklig skribent och vet hur man gör och har god kassa. Du måste ha ihop en stor grupp nöjda kunder som är beredda att rekommendera dig on line för att du kall lyckas marknadsföra dig enbart på nätet. Imre. redaktuellt.n.nu
Redaktuellt
3
Patrik: Okej, men är det normalt att det står helt stilla liksom? Händer ingenting. Imre: Tack för tipsen, det var många bra och tips jag helt klart tänker testa. Sreenar dem och börjar arbeta ?
Anton Håkansson på general Tourette- generaltourette.wordpress.com
2
1
Mitt förslag skulle vara att söka fler ställen som fritidsgårdar, kulturhus och skolor där du kan föreläsa. Du måste alltså söka dina kunder och uppdrag själv om dem inte vet hur man söker dig. Det kan ta tid innan ordet går runt, men försumma inte den lilla begynnelsen :)
9
2
Jag skulle som Liene skriver försöka komma ut till skolor och fritidsgårdar. Gör fler videoinlägg på sociala medier där du berättar en liten del av din historia :) Har du bekanta som kan hjälpa dig att få kontakter som i sin tur kan leda till föreläsningar? Utnyttja alla kontakter du har, och försök även utnyttja deras kontakter :) Kanske finns det anhörigcenter som kan ta emot dig som gäst för att träffa familjer med liknande problematik du har/haft?
[url=http://lugnetsallfix.se]Lugnets Allfix AB[url/]
3
Liene svärd: Jo men precis det märkliga är bara att Sundsvalls kommun verkar vara väldigt svåra att lyckas locka. Har skickat mail till skolledningen typ chefer och samordnare inom skolor och fritidsgårdar. Får inget svar och efter en lång tid återkommer jag utan svar och när jag skickar en tredje gång får jag ett mail att det inte är av intresse just nu. Vet inte om det inte verkar vara populärt av föreläsning på våra kommunala skolor. Men kanske ska koncentrera mig mer mot privata skolor och mindre fritidsgårdar som är mer självgående. men fritidsgårdar är ju något att prova också tänkte faktiskt när du skrev det förslaget att jag kanske kan lista och hitta den populäraste fritidsgården i Sundsvall och få till en föreläsning där. Det med video på sociala medier och anhörigcenter lät spännande. ideér som måste provas ialafall. Ska rodda ihop något och se vad som kan hittas på. Tack alla för tipsen :)
Anton Håkansson på general Tourette- generaltourette.wordpress.com
2
1
Låter bra, testa kontakta mindre skolor, privatskolor och fritidsgården som du nämnde men om den inte är intresserad kan du testa mindre fritidsgårdar. Till slut får du napp ändå :)
9
2
En annan tanke kanske också kan vara att försöka hitta samarbetspartners? Det kan göras på flera olika sätt... Att du länkar till dom, och dom till dig osv... Finns det någon typ av teater eller föreläsningsföretag som du kan försöka få tips/råd och samarbete med? Lunchföreläsningar? Finns det någon restaurang eller liknande som kan vara beredd att låta dig komma och föreläsa en lunch? Lycka till :)
[url=http://lugnetsallfix.se]Lugnets Allfix AB[url/]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.