För feg för att ringa? Mejla istället eller anlita säljare?

Anonym
Tja! Jag är på gång att starta ett företag av en produkt. Jag tycker bara att det är så fruktansvärt jobbigt att ringa telefonsamtal. Jag vet, är man företagare måste man våga. Hur som, tror ni det fungerar att mejla chefer på företag eller krävs det telefonkontakt och mer aggressivitet för att nå fram? Jag vill sälja till företag men kan själv uppleva stor irritation när folk ringer och ska boka in möten med mera, jag själv föredrar att få "reklam" mejlat till mig än en påstridig försäljare...

Ska man anlita en säljare på provision? Jag har knappt någon budget nu i början och vill inte dra på mig massvis med utgifter, men jag behöver börja någonstans.

Vad har ni för erfarenheter av att mejla ut reklam? Fått napp?
2
Hej, Jag brukar börja med ett mail och erbjuda/presentera mina produkter. Jag distribuerar hälsokost (rawfood, superfods, etc). En del vill ju sedan ha till ett möte, en del vill att jag ska skicka provsmak, en del vill ha telefonsamtal. Men jag har lyckats sälja via endast mail :)
367
28
[color=#0000ff]Man måste inte bara för att man är företagare. Kan man inte anlitar man hjälp.[/color] Har du inte en marknadsföringsbudget skall du sannolikt inte ge dig på just marknadsföring. Den kommer ju att bli därefter. Om du är duktig säljare skall du naturligtvis försöka själv. Om du har svårt att komma över din rädsla så är du kanske inte tillräck- ligt professionell. Då är det bättre att du engagerar en bra säljare. Om du inte vill ringa. Skriv ett säljbrev: Testa 50 st analoga och 50 st E-mail. Du måste också kunna skriva köputlösande och säljstimulerande text vare sig du sänder information via Postnord eller nätet.. Kan du inte det: anlita proffs. På sikt måste du kunna etablera en bra personlig relation till den hos kunden som avgör köp. Annars lever du farligt inom b2b Inom vilken sektor finns dina kunder? Typen av produkt avgör vilken på företaget du skall ringa eller melja eller skriva till. Hur ”nyttig” (nödvändig) är den för företagaren på en skala 1-10? Finns det konkurrens? Hur många företag behöver din produkt? Produktens/ orderns värde skall styra hur du skall göra. Har du en enkel men klar o. tydlig hemsida färdig där prospect kan kolla? För det gör vederbörande direkt när du hör av dig. Lycka till!
Redaktuellt
Anonym
Tack för era svar! Min verksamhet rör sig om bemanning av kontorspersonal. Jag konkurrerar ju tyvärr med stora jättar med mycket budget, själv har jag knappt någon ekonomi alls (har ju inte riktigt fått igång företaget ännu) men däremot otroligt duktig och kompetent personal. Att anlita en säljare skulle ju kunna vara en idé, men då kommer den här ekonomifrågan igen…de ska ju givetvis ha betalt eller är det vanligt med enbart provisionsbaserad lön fortfarande? Hur mycket i provision är vettigt att ge? Låt säga att de får in en deal där ett företag vill få in en konsult en timme á la 500 kronor. Bör säljaren få en fast summa för denna uppdrag eller en procentsats för varje inbokat kundmöte? Ska man rentav låta dem sköta både kundmöten och telefonförsäljning? Vad tror ni? Säljbrev kombinerat med email är en god idé. Vilka är jag ute efter? Administrativa chefer tänker jag. Hemsida är på gång, som sagt fortfarande i uppstart.
367
28
T[color=#004488]ror jag förstår din situation.[/color] I det läget är det kanske inte möjligt att ha ens en provisionsdriven säljare. Den personen får ju en del ”fasta” kostnader som vederbörande vill ha täckta. Du är nog hänvisad att jobba själv med marknadsföringen. Och då är vanliga brev och E-mail som står till buds. Jag misstänker att du inte kan eller har tid/ lust att jobba med ”sociala medier” facebook, tvitter, youtube, o.s.v. Du har heller inte ekonomi att marknadsföra dig där. D[color=#004488][b]u har jättar att tävla med. Den saken är klar. Det måste du vända till en fördel[/b][/color]. Adm. chefer eller HR .d.v.s. personalchefer måste fås att uppskatta just din litenhet. Beskriva fördelen för dem att ha kontakt med din personliga lilla organisation som har handplockade, skickliga, erfarna, välutbildade tjänstemän till hands när de behövs som bäst. När det är dags att skriva köputlösande säljbrev skall jag gärna hjälpa dig. Säljbrev kan du få enl P.P.O. d.v.s. Pay Per Order-garanti. Får du svar på brev som leder till order betalar du en ersättning annars inte ett rött öre. . Det är lika självklart som att du själv inte får betalt om du låter bli att skicka en medarbetare eller om medarbetaren som du skickar missköter jobbet. -eller hur? Du behöver en mycket enkel hemsida som blir ditt visitkort när HR-chefer vill kolla vem du är. Beroende på hur stort företaget är så har beslutsfattaren som du kontaktar en större eller mindre beslutsgrupp omkring sig som skall ha ett ord med i laget -de kollar också din hemsida. Kan du jobba regionalt/ lokalt eller täcker du hela landet? Är det vissa branscher som du kan mer om än andra? .
Redaktuellt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.