Broker / Förmedlare av Försäljning

1
Hej,

Har under många år som arbetare på ett stort Svenskt företag byggt upp ett brett nätverk runt om i världen och framförallt Asien. Jag får ständigt förfrågningar om jag kan hjälpa kunder i Asien att förmedla och hjälpa dem att köpa saker då språket är ett problem ibland.

Exempel. Kinesisk kund vill köpa mjölk ifrån Sverige som ska levereras till Kina.
Mitt arbete blir att hitta leverantör, priset och sen skapa avtal mellan parterna så dem kan genomföra säljet. Jag får då en fixerad provision/konsult arvode för detta.

Behöver jag då starta något speciellt bolag? Ha någon licens eller liknande för detta eller räcker ett AB som konsult inom försäljning?

Notera* Ja kommer alltså varken importera/exportera några som helst varor utan det sker mellan köpare/säljare. Ja agerar alltså bara mellanhand (i det här fallet pga språket) och får betalt efter leverans av produkterna. Likt en Broker/Trader/Förmedlare.

Tacksam för svar, Mvh Andrew
1009
206
Hej, I Sverige behöver du ingen licens för det. Tror inte att det behövs i Kina heller, men har inte koll på deras regler. Ett AB funkar bra.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1
Hej Johan, Stort Tack för ditt snabba svar. Det är precis vad jag också misstänker, vill bara försäkra mig om allt. Alla hänvisar till Verksamt eller Tullverket, men det är ju inte det jag söker. Tack igen, och trevlig helg. Mvh Andreas ?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.