Expansion av svenskt AB inom EU - först ut Spanska marknaden

1
Hej,
Jag driver sedan drygt fem år tillbaka ett svenskt AB som erbjuder olika typer av konsulttjänster för företag.

Erbjudandet/tjänsten som bolaget säljer/levererar möjliggör en internationell expansion och då jag tidigare bott i Spanien under många år och talar flytande spanska så har jag planer på att försöka etablera verksamheten där först.

Men innan jag startar ett spanskt aktiebolag ("S.A.", Sociedad Anonima) så känns det vettigt att göra ett försök med det svenska bolaget som bas/utgångsläge. Och med tanke på båda länders medlemskap i EU så hoppas och tror jag att denna typ av gränsöverskridande expansion/arbete fungerar relativt smärtfritt.

En stor del av den framtida löpande leveransen kommer fortsatt att ske gentemot den svenska och ev. även andra delar av den nordiska marknaden så resor ett par ggr i månaden kommer att vara aktuellt tillbaka till Sverige/Norden. Sen beror det givetvis på hur de olika uppdragen fördelas mellan marknaderna.
Men tanken är att bibehålla det svenska AB´t och sen ev. även bilda ett spanskt S.A. när/om affärerna går bra.

- Finns det någon i detta forum som har erfarenhet av denna typ av "testexpansion" under ex. 6 - 12 månader för att utvärdera om det blir en långsiktig lösning men antigen filial eller eget S.A. i Spanien?
- Hur ser det ut med möjligheter till avdrag för kostnader som uppstår för detta och som jag tänkt att det svenska AB´t står för?
- Vad är i stort OK och vad är inte OK att ta upp som avdrag? Resor från Spanien till Sverige, hyra av kontor (del i lägenhet inledningsvis. Säger upp kontoret i Sverige), representation, resekostnader inom Spanien (flyg, hyrbil etc.).

Jag skall givetvis ta kontakt med Skatteverket för att få klara besked därifrån men då min erfarenhet där är att det beror mycket på vilken person man talar med och vilket besked man får så vill jag gärna ta en förhandscheck på forum likt detta för att förhoppningsvis få värdefull input från er kunskap och era tidigare erfarenheter.

Mycket tacksam för er input,
Christian
Christian
10
2
Christian Bra frågor, men inte en utan många. Naturligt i ett läge som detta. eftersom olika faktorer får olika svar, såsom VAD du skall leverera, osv, så rekommenderar jag att du talar med en revisor med rätt erfarenhet eller affärsadvokat. Värt pengarna. Ett möte på 1 timme och du kommer laddad med dina frågor skriftligen.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.