Starta eget företag med betalningsanmärkningar, inga skulder

0
Hejsan! Jag går i tankarna att starta eget företag, eller rättate sagt ta över en butik som drivs idag sen flera år tillbaka.
Ägaren är i pensionsåldern och vill trappa ner. Butiken går bra idag.
Mitt enda och stora problem är att jag har betalningsanmärkningar hos Kronofogden.
Har dock inga skulder hos dem, dem skulder jag har är studielån.
Vilka möjligheter finns det gör mig att driva denna butik vidare eller äre helt kört för mig?
4
3
Grossister/leverantörer brukar inte vilja gå med på att låta en köpa saker på faktura med betalningsanmärkningar. Men de brukar vara okej med att ha dig som kund om du betalar i förskott. Lån och sådant blir givetvis svårt/omöjligt att få från riktiga banker/kreditinstitut. Men att driva själva verksamheten borde inte vara omöjligt med betalningsanmärkningar, det blir bara lite mer komplicerat.
Geared.se - personlig utrustning på nätet!
Patrik Andreasson
Det största problemet du kan få handlar om likvida medel. Troligtvis kommer fåtal leverantörer att vara villiga att erbjuda dig större krediter med sedvanliga betalningsfrister om de känner till din personliga historik. Men jag skulle tro att det bör ändå gå alldeles utmärkt för dig att driva detta företag vidare. Ibland kan det dock krävas att du betalar för saker i förskott.
1468
246
Som de andra har sagt, så kommer du i början inte att få köpa in varor på faktura, men om det är en butik så brukar det ju komma in slantar löpande, så just den faktorn bättrar på utsikterna. Däremot lär det bli svårt för dig att starta ett AB, eller rättare sagt att få ett konto. Så det kan bli nödvändigt att du tar över det befintliga bolaget, om det är möjligt?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.