Hjälp mig// jag vill ha ett behandlingshem

2
Hejsan alla mina sköna företagare eller läsare, jag måste få fråga är det någon som skulle kunna bolla lite meningar om hur man kan starta ett eget Behandlingshem.
Har då en kanon ide på ett behandlingshem men måste få mer insikt på hur jag ska gå till väga för just nu så måste jag hitta "DEN RÖDA TRÅDEN".

Jag kanske inte är den briljanta iden men jag måste ändå kunna försöka känner jag. Hoppas det är något som verklligen skulle vilja hjälpa mig med min utmaning.
367
46
Hej Bo! -Jag har hanterat " marknadsinformationen" för ett av våra större mest välrenommerade behandlingshem och har varit inblandad i uppstart- och bearbetning av uppdragsgivare för ett s.k. stödboende d.v.s. bearbetning av köpare/d.v.s. kommuner,placerare av klienter till både behandlingshem och stödboende. Jag har dessutom den gigantiska tillståndsansöknings-bunten papper och dokument som hör till uppstarten..Hur mycket koll har du av sådan verksamhet? Kurser, utbildning, bott på behandlingshem själv? -brukar vara den bästa startpunkten. Känner du till kraven på ansvarig föreståndare resp utbildningar för behandlingsassistenter och terapeuter? Svara gärna här till att börja med. MVH Imre
Redaktuellt
2
Hej Imre Jag har inte varit på behandlingshem innan men har varit inom LSS kortis boenden dock inte samma sak. Som det är nu så vet jag att man ska kunna 3 olika lagar rätt hyfsat, och kraven känner jag inte till så bra eller hört om, jag kan börja med att säga då. så jag är så färsk så det går att bli jag försöker hitta vad som gäller och hur man går tillväga med både papper och dokument så har du en massa dokument som du vet är bra att kunna så säg gärna till. jag vill veta om man kan starta upp själv eller om du måste ha flera vid din sida. så vore tacksam för mer svar :D men jag har en viss vision som jag skulle vilja ha kvar med bland annat om för detta behandlingshemmet. tack för att du vill hjälpa mig. MVH Bo
367
46
Hej Bo! Ja om vi börjar med tillstånd och pappersexercisen så kan du gå in på [b]IVO Institutionen för Vård och Omsorg[/b] och få deras anvisning för ansökan om tillstånd att bedriva hem för vård eller boende enligt 7 kap.1 § första stycket i Socialtjänstlagen(2001: 453) [b]Betr bemanning[/b]. Ja, du måste ha allt på plats. personer,kvalifikationer mm . Skall med och anges i ansökan. det är viktigt att den som skall stå som ansvarig för verksamheten har akademisk examen, [i]Leg Sjuksköterska brukar vara vanligt[/i]. Har du inte själv sådana examina så kan det alltså vara en anställd. Du behöver också behandlingspersonal d.v.s. terapeuter som är utbildade inom s.k. evidensbaserad behandling. deras kompetens, betyg o.s.v. skall med. -eller skall kunna styrkas på annat sätt. Finansiering . budget ,[b] lokaler [/b]o.s.v. vill IVO också ha koll på. Det betyder ju sammantaget att du måste ha en bastant ekonomisk ställning- själv eller tillsammans med andra -innan du ens kan lämna in ansökan. När du väl har ett behandlingsteam och ett hem på plats börjar den riktigt svåra biten -att få ekonomi i verksamheten. [b]D.v.s. klienter[/b]. Även om du skulle få till stånd s.k. ramavtal eller upphandlingsavtal med kommuner eller landsting eller kriminalvården så betyder inte det att dessa måste anlita dig. Du måste uppvakta de lokala Individ- Vård och Omsorgsnämnderna inom soc. i alla 290 kommunerna i landet. Man kalla de vad man vill men utan professionell införsäljning lär du inte komma igång Räknar du på löner för all personal så kan du lätt se hur många klienter per dygn du måste ha för att få ihop ekonomin. Det kommer sannolikt att ta 2-3 år innan innan verksamheten ger avkastning. Andra vägar att gå- som inte kräver IVO-tilstånd i sig- är att [b]avstå från [/b] [b]behandlingsarbete[/b] och starta stödboende. "branschkunnig" personal är också här en viktig tillgång för att stödet skall ge resultat. MVH//
Redaktuellt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.