Starta eget trots anm. hos Kronofogden ....

3
Min fråga till Er är ; Kan jag starta upp en verksamhet trots anmärkning hos Kronofogden ?
Jag var tvungen att för något år sen gå i personlig konkurs (privata skäl) så jag skulle få igenom en skuldsanering.
Skuldsaneringen kommer att avskrivas 2018 .10 .
Sen några år tillbaka har jag gått & klurat på en ide , öppna upp en butik i stan ( Polsk mat, då de inte finns ngn i stan & alla polacker måste ta sig mil för att handla .... Är själv polsk) .

Har dock inget kapital att anv.
Jobbar just nu 100% .
För att få starta eget bidrag måste jag bli arbetslös?
Vad för regler gäller om jag väljer att bli arbetslös för att få igenom ett starta eget bidrag?

Är väldigt angelägen om att få igång min affärside & skulle helst vilja göra de så fort som möjligt.
Finns dock mycket hinder på vägen känns de som 🙁

De kanske är fel forum jag vänt mig till ... :unsure:
5
Det går bra att jobba som egen företagare exempelvis här: www.selfijob.com . Om man är i svårigheter såsom du beskriver så är det antagligen svårt att få tillstånd att starta eget företag igen, så länge du är föremål för skuldsanering, men om du registrerar dig hos oss så har du inga hinder att jobba och fakturera för dina tjänster.
3
Skuldsaneringen har inget samband med något annat än mig att göra... Den kom till efter en lång & utdragen separation där jag kämpade om rättigheten om mina barn.. För att de & jag skulle få en värdig omstart vart jag tvungen att sätta mig i konkurs som sagt. Tänkte jag skulle förbereda allt inför nästa år så jag är redo för att starta upp affären utan att ha några skulder i bagaget.
5
Jag tycker att det låter jättebra! Lycka till med allt och hör gärna av dig om du har frågor om egenanställning till mig: [email protected]
1467
187
Jag tycker alltihop låter jättekonstigt. Man brukar ju normalt välja, antingen konkurs[b] eller [/b]skuldsanering. Inte båda delar. Men i vilket fall som helst så kommer du att få vara beredd på en enorm uppförsbacke om du ska starta nåt eget. En konkursstämpel sitter i väldigt länge i Sverige, eftersom hela samhället bygger på kreditupplysningar till höger och vänster. Så att få några lån lär vara rätt hopplöst. Det du kan satsa på är att försöka jobba ihop ett litet kapital att starta med. En affär har ju den fördelen att pengarna kommer in direkt när det börjar komma kunder. Eller så får du försöka hitta en kompanjon som har ett rent förflutet.
3
Hej Ingvar.. Jag formulerade mig lite väl dramatiskt, med " konkurs " ... Skulle bara skrivit sanering. Så du menar att jag aldrig kommer att kunna öppna eget eller ta lån pga utav min "stämpel" med skuldsaneringen?
1467
187
Ok, ja, jag misstänkte att det var nåt som inte stämde :) Man får vara lite försiktig med att använda ordet konkurs, eftersom det är en mycket allvarlig åtgärd som vänder upp och ner på en persons liv i åtminstone 10 år. Uppgifter om en skuldsanering ska tas bort ur registren 5 år efter att den beviljades, om skulderna då är betalda. Så efter det ska du vara ren, och har du då haft en inkomst som syns, så borde det gå att kunna komma igång. Men som sagt, i Sverige är det här känsliga saker, så man kan aldrig vara säker på nåt.
Anonym
Du får jag hålla alla mina tummar Ingvar & hoppas att min plan går igenom . Jag kommer att vara helt skuldfri fr.om 2018.10 , som jag längtar. Jag hade oxså turen på min sida & inte behövde betala tillbaka något utav min skuldsanering... å de är jag såååå tacksam över ska gudarna veta ... Vill gärna börja å planera i tid så jag verkligen får igenom min idé utan problem. Om du har tips & råd tas de gärna emot
7
Har man inget näringsförbud så har du rätt öppna företag, dock kan SKV av olika orsaker neka F-skatt om dom anser du inte är lämplig. Oftast pga tidigare skatreskulder eller andra skulder främst till staten. Lättare få igenom F-skatt i ett AB emot EF i detta fallet, åt andra sidan behöver du ändå AK i ett AB. I och med skuldsanering är AB enda du i verkligen hade kunnat driva. Åt andra sidan ser jag inte hur du skulle kunna få pengar till det och du kan ju glömma någon bank skulle ge något lån eller kredit alls. Oavsett näringsförbud eller nekande av F-skatt kan man alltid öppna bolag utomlands det kan Sverige aldrig förhindra eller neka.
1467
187
Även om man startar ett bolag utomlands, så behöver man ju F-skatt i Sverige om man vill driva verksamhet här. F-skatt har blivit rejält svårt att få, men man kan ju fundera över om man ens behöver den. Ska man sälja varor så behövs ju exempelvis ingen F-skatt.
7
[quote="Ingvar Wogenius" post=54692]Även om man startar ett bolag utomlands, så behöver man ju F-skatt i Sverige om man vill driva verksamhet här. F-skatt har blivit rejält svårt att få, men man kan ju fundera över om man ens behöver den. Ska man sälja varor så behövs ju exempelvis ingen F-skatt.[/quote] Inte helt sant, dom kan aldrig hindra någon med utländskt företag bedriva verksamhet i Sverige. Dock kan dom beskatta företaget om det får fast driftställe i Sverige. Och det får det så klart om man som ensam ägare bor i Sverige och allt bedrivs här ifrån. Praxis är man då ska öppna en filial i Sverige, men om SKV vägrar ge F-skatt för det så tappar Sverige möjlighet även beskatta utländska företaget vettigt. Så hade blivit mer problem för SKV än personen som äger utländska företaget i fråga.
1
Du nämnde i en tråd att du kunde hjälpa till med än utan att betala de 50 000 kr? Berätta

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.