3 små frågor om aktier i småbolag: nyemission m m

223
Hej,

Tacksam för svar på dessa:

1) Jag vill göra en riktad nyemission. Hur exakt går det till? Pratar jag med Bolagsverket? Eller banken?

2) Jag vill sälja några av mina aktier till en kompis. Hur exakt ska jag göra? Sköter banken allt åt mig? Måste jag registrera något på bolagsverket, eller gör banken det åt mig?

3) Varför skulle jag vilja använda EuroClear som småföretagare? Och exakt till vad?
1468
246
1. Det finns en blankett på Bolagsverkets hemsida som du ska fylla i, som heter just *nyemission* ( nr 822 ). Det går till så att om du i dagsläget har 5000 aktier i ditt bolag a´10 kr, och så bestämmer du dig för att ge ut 1000 nya genom en emission så ska 10 000 kr betala in till bolaget och bokföras på aktiekapitalet, som då alltså ökar med 10 000. Sen kan du behöva lämna in en ny bolagsordning, beroende på hur den nuvarande är skriven. Ofta skriver man ett spann på aktiekapitalet i bolagsordningen, och då behöver man ju inte lämna in en ny. Däremot ska du bifoga ett protokoll från extra bolagsstämma där man beslutade om emissionen. Finns även det mallar på Bolagsverket. Att emissionen är riktad betyder helt enkelt att den riktar sig till en viss person eller ett antal personer. Den är alltså inte allmän så att vem som helst kan köpa aktierna. 2. Att sälja aktier till din kompis är en helt privat affär mellan er som Bolagsverket inte har nåt att göra med. Knappast heller behöver du hjälp av banken. Ni upprättar ett enkelt köpeavtal där din kompis köper x antal aktier i bolaget xxx för x antal kronor. Glöm dock sen inte att gå in på Verksamt.se och ändra aktieägarna hos skatteverket. Sen ska den nya aktieägaren skrivas in i aktieboken, och har du ingen sån så finns det mall här på företagande.se. 3. Kan jag inte tänka mig.. Är väl bara ännu ett företag som vill tjäna pengar på folks nervositet och okunskap?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.