kostnad för webshop

12
hejsan. jag tänkte höra om det e någon som vet på ett ungefär, inte exakt men på ett ungefär vad det kostar att starta en webshop? och hur lång tid tar det att bygga en för mig som inte e så insatt. tänkte sälja jakt produkter. tack på förhand
1165
Det finns massor med så kallade hyrlösningar, kostar från någon hundralapp i månaden och uppåt. Rent teoretiskt kan man vara igång på ett par timmar med en sådan, men jag skulle tro att de flesta lägger ned ett antal hundra timmar på att peta till den som man vill ha den.[br][br]Det finns en del open source-lösningar, t.ex. OS Commerce och Prestashop som inte kostar mer än webhotellet det ligger på, men där  brukar det vara många fler timmars arbete med att konfigurera.[br]
35
Jag måste slå ett slag för www.webbia.se . [br]Idag är jag jätteglad att jag valde att låta henne göra min webbshop. Att betala en engångsavgift för webbshoppen och slippa månadskostnader är otroligt skönt! Även om det inte är så jätteroligt att lägga en massa tusenlappar i företagsstarten så har ju månadskostnader också en tendens att bli tusenlappar i slutändan...[br][br]Sen är jag supernöjd med den personliga kontakten och att man får vara med och bestämma genom hela processen! [br]
29
Och jag måste rekommendera Fortnox, deras webshop kostar 89*11=979 per ÅR. Väldigt billigt. [br][br]Fördelar: Pris, möjlighet att ändra mycket i designen, obegränsat med plats för foto och artiklar (tror jag i alla fall), billigt att integrera betalningslösningar, trevlig support[br][br]Nackdelar: Manualen är svår och otydlig emellanåt, det har varit och är vissa barnsjukdomar i funktionaliteten[br][br]Men: enkelt att lägga till foto, texter, varugrupper, artiklar, fraktsätt etc. Och enkelt för kunder att registrera sig.[br][br]Här är min webshop: http://www.ebbesbutik.se
758
1
Det spelar ingen större roll vad en E-handelslösning kostar.[br]Oftast så gäller devisen att "Billigt kan bli dyrt"[br]En "dyr" E-handelslösning kan egentligen vara väldigt billig, om många kunder väljer att göra sina inköp just där.[br]Billiga lösningar är oftast dyra att sökmotoroptimera, eller rent ut sagt omöjliga.[br]Istället får man då lägga stora summor på annonseringar och dylikt.[br]Ungefär så..
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
12
frågan var inte om det vart dyrt eller billigt. undra om någon visste ett ca pris. du verkar ju kunna en del så du vet kanske vart man ska vända sig angående webshop?
758
1
Googla på sökordet "E-handel" eller liknande, så får du fram mängder av[br]information om vad en webbshop kan kosta. Det beror på vad du vill ha för[br]funktioner osv. Vill du äga din webbshop eller hyra en - valet är ditt.[br]Det finns fördelar och nackdelar med allt.
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
2066
2
[quote author=patrikpettersson link=topic=6637.msg31301#msg31301 date=1266512435][br]frågan var inte om det vart dyrt eller billigt. undra om någon visste ett ca pris. du verkar ju kunna en del så du vet kanske vart man ska vända sig angående webshop?[br][/quote][br][br]Det går inte att svara på. Från 0 kr till hur många hundra tusen som helst.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2
Jag kan inte svara för alla lösningar och kotnader men jag har två e-butiker i dagsläget.[br][br]En är inköpt befintlig i drift och gick på 50 000 i inköp. I nuläget kostar den inget i månaden förutom betallösningarna.[br][br]Den andra är en "hyres butik" från en välkänd aktör. Den kostade ca. 5000 att starta med grundlösningarna och endast kortbetalningar. Vill man ha mer så kostade det det dubbla. Den har en månadsavgift på 700kr oc då får man bara så att säga basen. Inga bra lösningar för nyhetsbrev eller bra rabattsystem eller ens ett vettigt fraktsystem. Vill man ha det implementerat hamnar månadskostnaden på 1300 - 3200 kr i månaden beroende på vad man vill ha.[br][br]Min inköpta butik har allt det ovan nämnda men gick med en hög ingångskostnad och mycket små månadskostnader. Det lönar sig i längden tycker jag.[br][br][br]
29
Oavsett om man vill köpa eller hyra så tycker jag att "min" hyrlösning hos Fortnox för under 1000 kr om året [u]utan uppstartsavgifter[/u] är väldigt prisvärd. Den är inte perfekt men de utvecklar den hela tiden, och en av anledningarna till att jag är nöjd är såklart att omsättningen ökar hela tiden.. Själva webshopen har jag haft igång i ca 5 månader. Delvis tack vare mina låga webshop-kostnader så kan jag erbjuda mina kunder fri frakt, och det är mycket uppskattat (jag har dock minimiordergräns på 300 kr).[br][br]Med avseende på SEO så har jag lyckats hamna på Googles förstasida med flera av de sökord som är viktiga för mig. Och då kan jag [u]inget[/u] om SEO eller html eller programmering, utan har bara tagit del av de tips som finns tillgängliga på nätet om hur man ska skriva SEO-vänligt.[br][br]Cecilia med http://www.ebbesbutik.se
12
det låter som ett vettigt pris. tanken är ju att jag bara ska sköta min webshop på kvällar pga att jag jobbar till 5 varje dag. så kanske inte kommer bli någon direkt stor omsättning första året och då vill jag ju inte betala 50 tusen för en webshop som ovanstående nämnde att han gjorde.
2
Oraken till kostnaden av 50 000 är att butiken är en av de äldsta i Sverige inom sitt område. Det visar sig även vara en av de äldsta över huvudtaget.[br][br]Den har dock legat nere med liten omsättnig under de sista åren.
8
Det beror ju som sagt på vad du vill ha. Jag använder mej av textalk, och där kan du får det så billigt som 66 kr (ex moms) per månad. [br][br]Jag tycker textalk var den bästa för mej, eftersom de hade en bra blandning mellan bra funktioner och en stor frihet att göra vad du vill. Men den kanske saknar något du tycker är viktigt.[br][br]Mitt råd är att testa dej fram, det finns så många att välja bland som är bra på olika saker, och smaken är ju som baken.[br][br]Men i normala fall så rör det sig nog mellan 200-1000 kr/månad.[br][br]Men webshopen är tyvärr inte den enda utgiften du kommer ha. Marknadsföring är nog den största utgiften.[br][br]Hur lång tid det tar att bygga webshopen går inte att svara på, beror ju på dej själv och vilken av alla e-handelslösningar du väljer.
www.partyfun.se
3
Hej Patrik och alla andra läsare av denna tråd ang Webshopar. [br][br]Jag rekommenderar att du köper en licens för en webshop. Inte att du hyr.[br]Efter något år blir den webshop väldigt dyr om du betalar måndas avgift.[br][br]Jag rekomenderar rekommenderar plattformen Cubecart.[br]Den finns som gratis version, samt en nyare mer utvecklad version för ca 2.000kr. (Livstids licens!)[br][br]Jag har provat en rad olika webshopar och kan varmt rekommendera Cubecart.[br]Av många olika skäl, den finns på svenska är lätt använd, utbyggnadsbar, funkar med PayPal och många andra "checkouts" osv. [br][br]Behöver du hjälp med att sätta upp och komma ingång med din webshop, hjälper jag dig gärna. Du kan börja sälja dina jakt produkter inom 24timmar.
Anton Wiklund
art director

www.Waytons.com
komplett e-handel och webbshop design
4
Eftersom du själv säger att du inte är så erfaren, skulle jag rekommendera detta som ett första steg då du får chans att testa dig själv och hur kul det är att driva webshop:[br][br]Skaffa ett webbhotell som kör fantastico eller installatron. Med dessa två slipper du krångliga installationer av webshopar som Magento, oscommerce och cubecart. Du bara aktiverar dom så är det klart. [br][br]Sen ber du ditt hotell om en dedikerad ip-adress och använder sedan denna för att beställa ett SSL certifikat från valfri leverantör. [br][br]De stora webshoparna har färdiga moduler för dibs etc, ett webbhotell är inte dyrt i dag... och krypteringen kostar någon tusenlapp per år. Du slipper binda upp dig på något men har ändå en säker butik. Jobbar man sedan lite på utseende med en egen mall kan man får det riktigt snyggt också. [br][br]Lycka till!
Teknikansvarig på Millbox
www.millbox.se
Sveriges enda(?) webbhotell där du bara betalar för vad du faktiskt använder

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.