Det ensamma livet som chef

68
Hej,

Jag är nyfiken på hur ni andra hanterar "det ensamma livet som chef"?

Personligen kommer på mig själv allt för ofta med att använda Google för att söka information eller bekräftelse på att jag gör rätt i mitt arbete. Problemet där är att man tyvärr bara får de svar man ber om och det är som bekant inte så utvecklande  :vissla

Alla har vi väl ett behov att få bolla tankar och idéer med andra och hitta inspiration. Vem, eller vilka vänder ni er till?

Vänner, familj, coach, mentor, ingen, annat?

Med chef menar jag inte bara de som har anställda, utan även ni som är era egna chefer.

Mvh, Micke
"Innovators and creative geniuses cannot be reared in schools. They are the men who defy what the school has taught them." - Ludwig von Mises
1616
4
Du kan alltid bolla tankar med mig  :giggle[br][br]
Må väl!
68
[quote author=Mojo link=topic=2547.msg10094#msg10094 date=1184099349][br]Du kan alltid bolla tankar med mig  :giggle[br][br][br][/quote][br][br]Det gör vi väl redan Mojo?  ;D[br][br]Även om vi naturligtvis gillar foretagande.se så kanske du har någon offline också?  ;)[br][br]Mvh, Micke[br][br]
"Innovators and creative geniuses cannot be reared in schools. They are the men who defy what the school has taught them." - Ludwig von Mises
1616
4
Detta är väl bara början av en lång relation? ;-)[br][br]Jodå jag bollar idéer med många framförallt många av mina kunder såväl stora som små. Eftersom jag har bred spännvidd i verksamheten så möter jag många spännande människor inom olika företag och organisationer. Oftast är mina beställare folk i bestämmande position eller VD. Eftersom jag uppskattar att få en personlig kontakt i dialog med kunderna samt bekantskapskretsen så blir det lättare att utveckla både mig själv i min roll som verksamhetsledare samt de kundjobb jag gör. Jag ser mig själv som en god lyssnare även på "den lilla människan" för att se saker utifrån och in. [br][br]Kunder som inte talar i klarspråk eller kommer med halva sanningar om någon viktig info för sin kommerisella verksamhet lider mer av detta själva eftersom de endast kan uppnå halva vägen samt verka på förhoppning (vilket man inte bör).[br][br]All info mellan mig och kunder som är av vikt för kunden stannar där.  :vissla[br][br]Lite bakgrund så drev min nu bortgångne mor en redovisningskonsultfirma där jag också assisterade i flera år. Detta resulterade i många spännande kundmöten och diskussioner som var lärorika. Min far gick nyligen i pension som vd vid HSB. Han har genom åren kommit med många goda kloka tankar. Några vänner från lokala krogen som också bedriver verksamhet finner jag också gott och lärande utbyte med.[br][br]Samt jag har mycket fin input av min kära och vårt barn.[br] :trost[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br]Uddatorp AB[br][br]
Må väl!
68
Självklart är detta bara början Mojo  ;) [br][br]Får tacka för all info. Alltid intressant att få rapporter från det verkliga livet.[br][br]Hoppas fler vill dela med sig?[br][br]Mvh, Micke[br][br]
"Innovators and creative geniuses cannot be reared in schools. They are the men who defy what the school has taught them." - Ludwig von Mises
720
Om jag tittar mig runt bland de företag jag jobbar med så tror jag inte att någon av mina klienter känner sig "ensamma". Har de funderingar om något eller vill "testa" en idé i teorin, eller kanske, som igår, gå igenom ett avtalsförslag så kommer de till oss som alltid finns som ett bolllank.  Nackdelen som jag kan känna är att alla alltid förväntar sig att vi har lösningen på deras problem och när vi inte har det så blir folk helt handfallna. [br][br]Däremot kan ju ibland det sociala livet som ensamföretagare utan arbetskamrater bli lidande då vänner och bekanta många gånger har svårt för att förstå att man lever med sitt företag 24 timmar om dygnet. För att hjälpa till lite där så ordnar vi med jämna mellanrum klientträffar just bara för att ge företagare en chans att träffa likasinnade och ventilera problem och glädjeämnen med varandra. Det är rent sociala tillställningar som att träffas på puben en kväll, gå på en konsert och så naturligtvis den årliga midsommarfesten och kräftskivan. På såvis får alla enmansföretag "jobbarkompisar" och deras familjer träffar andra familjer i samma situation. 
1616
4
Det är bra initiativ Redkon  :bravo
Må väl!
2360
37
Detta var en tillspetsad fråga som kan ha 1´svar.  Eftersom jag hjälper de som ska bli företagare stöter jag på frågan fast på ett annat sätt. Det kan vara så att ju fler man har under sig desto ensammare kan man bli som chef. Det är ibland som slalom, man måste svänga lite gran ibland. Själv har jag under mina 40 år som företagare alltid frågat gärna äldre om råd :D :D nu är jag där själv med råge med all den kunskap som åren gett.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1616
4
Gamla kunskaper och klokheter kan alltid medföra något gott. En av mina bästa vänner, en äldre herre, fd byggnadsingenjör, fackrepresentant, och gp-bud, nu i 75 års åldern har under flera år stöttat mig med massa insikt kunskap och dialog om olika lagtänkanden samt syn på begriplig kommunikation.[br][br]Jag har honom att tacka för mycket.
Må väl!
36
Jag är under 30 och säket  inte torr bakom öronen men varför är alla så åldersfixedare? Ålder säger väl aldrig något om vad en person kan! Skrev i en annan tråd att jag dagligen träffar folk som är 50 60 år men som inte kan mer än de flesta 15 åringar. Respekt och min tilltro får de som visar vad de kan och går för![br][br]Till ämnet  :mrgreen:[br][br]jag är egen företagare och inga anställda men jag brukar växla ord med en kompis som ochså driver företag. Hade en mentor för några år sedan (som var äldre ;D) och det gav jätte mycket.
Commodore 64 - Fortfarande den bästa datorn, ska den nya Commodore slå den tros?
2360
37
Alla 60-70 åringar är inte kloka eller har glömt vad de lärde en gång itiden och åldersfixering har inget med det att göra däremot samlad kunskap som skett under mycket lång tid och kontinueligt följs upp. Många äldre som arbeta och gått i pension skulle vara utmärkta företagare och jag känner en del som förvekligat det. Dessutom är det mycket lönsamt att vara företagare och pensionär.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
822
48
[quote author=Redkon link=topic=2547.msg10099#msg10099 date=1184133601][br]Däremot kan ju ibland det sociala livet som ensamföretagare utan arbetskamrater bli lidande då vänner och bekanta många gånger har svårt för att förstå att man lever med sitt företag 24 timmar om dygnet. För att hjälpa till lite där så ordnar vi med jämna mellanrum klientträffar just bara för att ge företagare en chans att träffa likasinnade och ventilera problem och glädjeämnen med varandra. Det är rent sociala tillställningar som att träffas på puben en kväll, gå på en konsert och så naturligtvis den årliga midsommarfesten och kräftskivan. På såvis får alla enmansföretag "jobbarkompisar" och deras familjer träffar andra familjer i samma situation.  [br][/quote][br][br]Det låter som en kalasgrej!!  :nicka[br]Det kan ju bli lite ensamt ibland och även om MSN och Outlook är igång så är det inte alltid nog...[br][br]Kan bli en bra affärsidé att starta upp liknande "träffar" runt om i Sverige. Finns en del klubbar och föreningar men de flesta är ganska slutna.
1616
4
Det finns många klubbar, ordnar, föreningar och organisationer som arbetar med sånt här. (Vissa Ordnar, kan nästan kännas hemligt religiösa i sin framtoning.)[br][br]Nätverkandet är en viktig del för företagandet och kan för dessa grupper vara en lönsam idé, i alla fall när medlemmar betalar.[br][br]Msn och mail duger fint då har man möjlighet att få vara lite ledig mellan varven gå ut på den lokala pubben och främja grannsämjan samt koppla bort. Man behöver inte alltid arbeta även om man nu gör det.  :trost
Må väl!
28
Jag är med i en grupp som har samlat företagare av alla olika "sorter" åldersmässigt, erfarenhetsmässigt etc. Allt från personer i 50 års åldern till 20 års åldern. Så allt man vill ha input på får man, emot att man ger output när dom frågor. Funkar relativt bra, dock också lite mer "privat"(inte min idé har bara haft turen att få vara med genom min mentor("chef")). [br][br]Om man ska utesluta "internet" så har man tappat vännerna man hade som knatte, första åren kräver som alla vet långa arbetstimmar. Så efter dom åren har nog dem flesta tappat sina "vänner" sedan innan. [br][br]Umgås nu enbart med klienter(vänner), affärskontakter(vänner) och personer inom företag(vänner). [br][br]Har haft tur, det jag gillar mest är att jobba, så är alltid lycklig. Vaknar med ett leende, jobbar med ett leende och somnar med ett leende, så som livet ska vara.
76
1
??? Jag måste fråga mig själv om jag förlorat någon kompis pga att jag startat eget? Jag kan inte komma på någon faktiskt. [br][br]Jag kan inte heller tänka mig att arbeta så mycket med mitt företag att jag riskerar mina vänner som jag har haft länge, länge oavsett att jag i perioder haft mycket tunga och arbetskrävande arbeten. [br][br]Däremot behöver jag alltid bolla med någon. Jag bollar med min man, med min mor, med min far som är egen företagare och under senaste året har jag haft en mentor via ALMI och det har varit helt suveränt. [br][br]Nu har jag även börjat arbeta med vissa kollegor i vissa gemensamma projekt och då kan vi bolla idéer och tankar vilket är så himla härligt och bra. [br][br]Min pappa som har varit företagare i närmare 30 år kan inte ge mig så mycket input jämt trots sin ålder och erfarenhet eftersom vi är i så helt olika branscher. Det han kan ge tar jag till mig förstås. Däremot min mentor som också har varit egen hur länge som helst men i en annan bransch har givit mig jättemycket! Så, det är viktigt att värdesätta erfarenheten tycker jag, men jag gör det främst om jag själv kan relatera till den. Om inte så kan ett bollande med någon yngre som har samma ingångar som mig i yrke, erfarenhet etc vara positivt ibland. Situationsanpassat och personkemi alltså.
~ Gör det svåra enklare ~
Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat.
www.personaleffekt.se
338
25
Förlorat vänner har jag gjort men det var nog mer ett val jag gjorde. Jag tror det är svårt att driva företag och samtidigt bara umgås med anställda som många av dem var. Jag har färre vänner nu men har alltid bra kontakt med några av de riktigt nära.[br][br]Att inte försumma vänner och familj och samtidigt prestera bra som företagare är en balansgång som är svår tycker jag. Det är viktigt att veta vad man vill ha ut av det man gör och vilka saker man väljer att prioritera i stunder när man har för mycket att göra. För det är väl då man sätts på prov  :vissla[br][br]Jag upplever det sällan ensamt som min egen chef men gillar nog och andra sidan att vara för mig själv ganska mycket. När jag utfört en bra arbetsdag så räcker det med att läsa ur en bok en liten stund sen sover jag gott  :P
2360
37
Att vara chef är alltid ensamt och det kan vara bra att lära sig det, däremot kan man ha bra kontakt med medarbetare och kunder inte minst. Själv har jag tyckt att det är ganska bra att kunna dra sig tillbaka ibland. Under alla år har jag gjort ett arbetschema för nästa dag och för det mesta blir det som planerat men ofta i annan ordning. Det gäller att inte ta livet som företagare för hårt, det ska ju vara en njutning, det är därför jag är företagare trots allt. Jag försöker att minska en del av det som pågår och till viss del lyckats vilket gett ännu mer inkomster.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
47
Företagsdagar är väl något man uppskattar :) Lägger man manken till kan man lära sig otroligt mycket, plus att man får snacka av sig lite.
|  - A&R, founder of Dekor Records
|  - Musician, composer & producer
|  - Music industry blog

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.