Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Betala reseesättning till privatperson

Hej!



Jag undrar hur jag kan betala ut milersättning till en privatperson som hjälpt mej på en spelning. Personen i fråga körde me...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Lite problematiskt… Hur bokföra?

Jag har innan jag startade mitt företag bedrivit ~hobbyverksamhet och sålt saker som jag nu kommer att sälja genom mitt företag (när allt kommer igång...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Verifikation på egen insättning

Hej!



Jag har en enskild firma och gjort en egen insättning (och bokfört enligt instruktion av en kamrats far som pysslar med bokf...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hjälp!

Hörde på radion idag att skatteverket ska granska personer som säljer saker på blocket i vinstsyfte.



Jag har sålt saker på blocke...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföring av pantbrev

Fick hjälp av revisorn att bokföra vårt aktiebolags första transaktioner som bland annat gällde ett köp av en fastighet. När jag nu tittar på bokförin...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bank? (Vill komma billigt undan)

hej... vet du hur man kan fixa en billig lösning för hur man skall göra med postgiro eller bankgiro för ett företag? just nu har jag bara ett allkonto...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Avskrivning av segelbåt

Om man har ett AB, är det tillåtet att köpa en segelbåt för uthyrning, sedan skriva av den på 5 år, så att den till slut får värdet 0 kr, och då sälja...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföra första inköp samt egen insättning (SPCS).

Hejsan!



Har nyss startat en EF och bokför med kontantmetoden. Jag skall nu göra mitt första inköp, från Kina, och har lit...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Avdragsrätt för ingående moms

Jag har ett AB.

Om jag i huvudsak säljer en annonsplats på min webbsida till Tyskland, och får betalt via faktura, där ingen moms är medtage...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hjälp sökes, har precis startat eget!

Hej!

Jag och min man har precis registrerat vårt företag, ett handelsbolag. Vi kommer fortfarande att ha kvar våra ord jobb och försöka dra...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföra inkomster i ett AB i efterhand

Jag har precis skaffat ett AB då intäkterna från min Google Adsense reklam blivit såpass stor. Jag började med reklamen i januari. Hur gör jag med int...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Köpa från privatperson

Om ett AB köper en begagnad vara från en privatperson (till lägre pris än varans nypris), hur bokförs detta?



Kan AB:t dra av moms...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Kostnader för utbildning?

Jag har en utbildningsföretag (enskild firma) som genomför föreläsningar och utbildningar åt kunder. Nu har jag kommit in på en högskolekurs som jag h...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hjälp tack

Först måste jag säga att jag är imponerad över kunskapen som detta forum besitter. Jag har en fråga angående mitt nystartade företag.

Jag ha...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Korrigering av checkräkningskontot

Efter alldeles för lång tid har jag gjort en avstämning på företagets checkräkningskonto och märkt att en affärshändelse som inträffat för 4 månader s...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

bokföra skattefri reseersättning

Hej!



Eftersom mina kunder vill ha reseersättningen specificerad på fakturan (18kr/mil skattefri), undrar jag vilket konto jag ska...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Verfikationer, vad behövs.

Kära vänner 🙂



Jag bokför enl. kontantmetod, har handelsbolag.



Behöver jag mer än fakturan som verifikation...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Inköp av inventarie...

Har en enskild firma och jag tänkte nu göra ett inköp på en tft-skärm (3000kr) på företaget. Är det riktigt att jag kan dra av den här summan på föret...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföra aktieköp?

Hej på er, jag har en fråga..





Om man skulle vilja investera i aktier i en enskild firma, hur bokför man isådall aktiek...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Verifikation vid kortbetalning över internet ?

Jag betalade en faktura idag som jag fått som pdf, men som skulle betalas över internet med VISA kort vilket gjordes, dvs pengarna drogs direkt ifrån...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer