Förmånsbil utan förmånsbeskattning

7
Hej,

I och med de senaste årens lagändringar kring förmånsvärde har de i princip blivit totalt meningslöst att ha en förmånsbil i företaget. Speciellt om man inte kör över 3000 mil i tjänsten.

I min jämförande kalkyl verkar det inte längre löna sig att ha en bil i firman, om det inte vore så att man inte beskattades för förmånsvärdet.

Om man tar ut en förmånsbil i sitt företag men gör tolkningen att den inte används privat mer än i ringa omfattning och INTE lägger förmånsskatten på sin lön - vad händer då vid en revision från SKV?

Om man utgår från worst-case-scenario att man inte kan bevisa att man endast nyttjar bilen i ringa omfattning och således får skatta retroaktivt för det förmånsvärdet och arbetsgivaravgifter som uteblivit. Vad händer mer? Det är väl bara att betala och se glad ut?

Sedan efter det nederlaget om jag väljer att sälja företagets förmånsbil till mig själv som privatperson till ett fördelaktigt pris, gör inte jag en vinst då oavsett?
Företaget tar värdeminskningen och lyfter momsen initialt. När man sen får nedslag i revision så säljer man bilen under marknadsvärde till sig själv vilket kompenserar den straffbeskattning man får för uteblivit förmånsvärde?

Kan det fungera?
Vad missar jag?
1009
206
Hej, Många frågor. Men redan i ordet förmånsbil har du angett att det rör sig om en förmån. Då ska den också beskattas. Det finns ju vissa undantag och nedsättningar som kan gälla i vissa fall, men generellt för fåmansföretag så räknas tillgängligheten framför det faktiska användandet. Finns bilen tillgänglig så är det en förmån.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
52
7
Säljer du den till dig själv under marknadsvärde så får du skatta för mellanskillnaden som utbetald ej redovisad lön, dvs med 40% skattetillägg! Och det borde vara väldigt lätt för SKV att upptäcka, bara att analysera vilka bolag som ägt en bil och sålt den till någon som inte är bilhandlare.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.