Sälja programvara till utlandet - Lägga på svensk moms även till företag?

2
Programmerar plugin, till ett datorprogram, som jag vill sälja i programmets online-butik. Tänker därför starta ett företag för att kunna ta betalt (räknar inte med stora inkomster, men behöver ha företag för att kunna sälja där).

Jag har förstått att i Google play store och Apple app store så sköter Google resp. Apple om hanteringen av moms/skatt. Så är dock inte fallet med den online-butik jag ska använda. Avtalet säger istället att jag måste sköta hanteringen av moms och betalningar sker till ett företagskonto på PayPal.

Jag har förstått att mjukvara räknas som en tjänst och att om man säljer till privatpersoner utomlands så lägger jag på svensk moms. Säljer jag däremot till ett företag så ska jag inte lägga på moms, utan de ska betala den i sitt hemland.

Nu till min fråga: Kan jag låtsas som att alla är privatpersoner eller inte har VAT-nummer och lägga på svensk moms på alla försäljningar?
Blir någon myndighet "sur" om jag lägger på svensk moms och ett köpande företag lägger på moms för ditt hemland?
103
33
Kan inte dem exakta reglerna, men varför inte använda ett företag som [url]https://www.lemonsqueezy.com/[/url] så sköter dem det åt dig, inge krångel ..=)
2
Intressant sida! Och verkade finnas alternativ utan månadskostnad. Tyvärr kan jag bara koppla PayPal till den "app store" som finns för programmet jag gör plugin till och tänker att jag behöver ha mina plugin i deras store, för att synas. Men ska undersöka om jag kan länka vidare till en extern sida. edit. Ser faktiskt ut som att jag kan lägga upp "trial"-versioner som jag sen man ha egen betalning på. edit. Och Lemon Squeezy verkar ju funka mot Sverige! :) Antar att jag då ska bokföra det som en inkomst, som kommer från Lemon squeezy, på något sätt.
103
33
[quote="Thomas A" post=42756]Antar att jag då ska bokföra det som en inkomst, som kommer från Lemon squeezy, på något sätt.[/quote] Ja, Lemon squeezy agerar som betalningsmottagare gentemot kund, sen begär du utbetalning av Lemon squeezy till ditt bankkonto, hur du bokför det vet nog en bokförare bättre än jag, kanske nån i forumet vill flika in med svaret .. =)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.