Bokföra moms dragen från skattekonto (när man bara betalat in en del från företagskonto)

1
Hej!
Jag hade pengar kvar på mitt skattekonto och överförde (från företagskontot till skattekontot) endast den summa som återstod av momsskulden. Nu undrar jag hur jag ska bokföra momsen som dragits från skattekontot, i och med att jag bara förde över en del av summan.
Jag bokförde betalningen till skattekontot så här (skriver en exempelsumma):
Konto 2012 Debet 2000
Konto 1930 Kredit 2000

Vilken summa ska jag föra in i bokföringen, om låt säga, jag redan har 500 kronor på skattekontot och momsskulden låg på 2500?

Ska jag skriva 2000, eller 2500? Blir det någon diff?

Tacksam för svar!
1009
206
Hej, Jag antar att du har enskild firma då du använder konto 2012 (annars är det 1630). Betalningar till skattekonto blir som du skriver då debet 2012 / kredit 1930 (om det kommer från företagskonto). När sedan momsen dras från skattekontot kan du bokföra debet 2650 / kredit 2012 momsskuld. Och då bokför du hela beloppet som dras. En förenkling som du säker tänker på är att man betalar exakta beloppet för moms och bokför debet 2650/ kredit 1930 direkt. Då hoppar man över konto 2012. Det funkar väl bäst när man betalar exakta beloppet och nära i tid, annars kan man gott använda 2012 som mellansteg.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1
Tusen tack för utförligt svar, uppskattas! 🙂👍

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.