Köpa ut leasad bil

4
Skrev på ett leasingsavtal för ca 3 år sen. Bilen räknades ut att kosta 275tkr. Betalade då 65tkr kontant.
Har sedan haft bilen som förmånsbil. Månadsavgiften för leasingen har varit ca 3 700 där det är inkluderat leasingavgifter/serviceavatal/försäkring.
Leasingen är på 3 år och går ut inom 4 månader.

Har pratat med bilfirman som säger att när avtalet går ut finns det 2 alternativ:
1 - Köpa loss bilen. Han räknade med att jag skulle behöva betala ca 100tkr för att köpa ut det.
2 - De köper bilen av mig (detta fattade jag inte riktigt, men det är tydligen så det fungerar). Han räknade med att de kunde köpa ut genom att betala till mitt företag ca 25tkr.

Har gjort en värdering online och man räknar att man kan få 150tkr för bilen om man säljer den.

Min fråga är vad som är smartast. Skulle gärna köpa ut det med företaget och sälja det privat. Men har förstått man får åka på förmånsskatt. Dock förstår inte vilka summor vi pratar om, dvs hur mycket jag skulle få betala i förmånsskatt, på ett ungefär.

Om det är för mycket skatter kan jag också tänka mig att köpa ut och använda det som en tillgång i företaget samt fortsätta använda det som förmånsbil.

Nån som kan förklara för och nackdelar med dessa två approacher?
11
1
Hej Amaranto,☀️ Först och främst måste man skilja på aktiebolagets egendom och privatpersonens (i detta fall du) egendom. Eftersom det är företaget som är leasingtagare så kan inte ägaren som privatperson köpa loss bilen, och definitivt inte med företagets pengar. I så fall måste först bolaget köpa loss bilen. Ska du sedan köpa bilen av aktiebolaget skall det ske till marknadspris, annars blir det förmånsbeskattning på mellanskillnaden mellan vad du betalar bolaget och vad marknadspriset är. Skatteverket kan till och med ha som krav att en värdering av bilen ska ske hos auktoriserad handlare för att verifiera värdet. Hoppas du fick svar på din fråga.🙌 Ha en fin dag! Med Vänliga Hälsningar, Dennis Fleen
Voitto.se - En digital redovisningsbyrå. Anpassad för dig som företagare.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.