Driva både Enskild firma och Aktiebolag

11
Jag har idag en Enskild Firma och har läst att det kan vara en fördel att starta Aktiebolag och ha båda företagsformerna parallellt. Vissa år får jag stora intäkter i min Enskilda Firma och då skulle det kanske vara en fördel att ta en del av inkomsterna i Aktiebolaget. Sen kan man också " samla på sig " utdelningsutrymme i Aktiebolaget. Har förstått att man för att kunna göra detta måste ha nån slags rörelse i AB:t. Hur fungerar det ? Räcker det att fakturera någon faktura till AB:t ibland. Finns det någonstans jag kan läsa om detta ?
Tacksam för svar från någon insatt 😀
Kajo 46
14
1
Hejsan. Du skulle kunna få prata med min man som driver både en enskild firma och ett AB. Hör av dig på mejl så ska du få hans kontakt uppgifter. Mvh Erika [email protected]
1470
246
Det finns ju naturligtvis en fördel i att kunna jämna ut inkomsterna i en Enskild firma genom att ha ett AB också, men det kan man ju ändå göra genom expansionsfond eller periodiseringsfonder. Då tycker jag nog ett större värde ligger i att kunna sätta undan pengar i ett AB, och spara dom där. Bygga upp ett utdelningsutrymme på nån miljon tar bara 5-6 år. Slantarna är ju avskilda från din privata ekonomi, så det blir som en egen bank. Så kan du ta ut lågbeskattat sen vid behov. Vinsten ekonomiskt blir inte enorm eftersom bolaget får betala bolagsskatt på intäkterna. Men den är ju glömd och begraven sen när du plockar ut pengarna till 20% skatt.
11
Skickar ett mail , tack
16
3
[quote="Ingvar Wogenius" post=42635] [i]Slantarna är ju avskilda från din privata ekonomi.[/i][/quote] Som Invar nämnde så är det en viktigt del. I ett en enskild firma så är den privata ekonomin och företaget stort set en och samma sak. Om din enskilda firma tar för exempel ett banklån så är det du som egentligen tar lånet som privatperson. Ett aktiebolag däremot är i sig själv en juridisk person och om företaget lånar pengar av banken så är du inte du personligen som lånar från banken etc. Om företaget går i konkurs så är det inte du som är skyldig pengar. Så att kunna skilja åt din privata ekonomi från företagets ekonomi är efter min mening en mycket viktigt faktor att tänka på. Hoppas det hjälper dig lite. Mvh. Daniel
Kvalitet är bättre än kvantiet. | Mitt bolag: https;//takemarket.se
11
Tack, bra synpunkter
16
3
[quote="Karin Johnsen" post=42650]Tack, bra synpunkter[/quote] Det var så lite. Glad om jag kunde hjälpa till lite. Mvh. Daniel
Kvalitet är bättre än kvantiet. | Mitt bolag: https;//takemarket.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.