Ta över AB, hur plocka tillbaka pengar

0
Hej,

Jag kommer att köpa ett nystartat AB (2020). Utsikterna är rätt goda och det gör redan nu en hälsosam vinst. Nuvarande ägare vill trappa ner av hälsoskäl.

När bolaget startades sköt han till en substantiell summa. Och det är samma summa + aktiekapitalet som jag kommer att få köpa bolaget för. Även vinsten som har ackumulerats fram till nu kommer att få ligga kvar i bolaget varför jag känner att det är en bra deal.

Men jag vill vara säker på att jag, i framtiden och när vinsten tillåter, kan plocka ut samma summa (minus aktiekapital givetvis) skattefritt ur bolaget? Behöver jag några handlingar av honom som styrker hans insättning, behöver jag kontrollera att insättningen är bokförd på rätt konto etc? Tacksam för svar.

/Kalle
1009
206
Hej, Det beror ju lite på hur ert köpeavtal ser ut och vad det är du betalar. Om du lägger hela summan på att köpa akterna av honom så kan du inte ta ut det sedan. Då får du lägga det som anskaffningskostnad när du sedan säljer eller lägger ner bolaget. Samtidigt får han skatta för en vinst på försäljningen han gör. Om han satt in pengar i bolaget som lån eller villkorat aktieägartillskott, så är det bättre att köpeavtalet reglerar att du ska sätta in motsvarande summa i bolaget som han då ska kunna ta ut skattefritt. Då kan du å din sida sedan ta ut samma pengar skattefritt när det finns möjlighet. Detta lite övergripande förklarat nu. Du bör väl ta hjälp av någon som kan kolla igenom allt så det blir rätt.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
2
Tack så mycket för dina värdefulla råd. Dina råd är mycket användbara för mig eftersom det utgör ett mycket konstruktivt svar på hur du kan ta ut pengar. Jag hade stora problem med detta. I allmänhet planerar jag tillsammans med mitt företag att öppna flera fler butiker i vår stad i slutet av året, och för detta bestämde jag mig för att ta ett företagslån från OPR. Jag fick reda på detta på webbplatsen [url]https://foretagslan-finance.se/krediter/opr-foretagslan[/url] där jag läste detaljerad information om villkoren för detta lån, vilket verkade mycket fördelaktigt för mig.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.