Hur bokför jag ingående moms?

5
Jag vore djupt tacksam för hjälp med dessa frågor:

Jag har fått tillbaka momspengar 20 kr av skatteverket på ett inköp jag gjort till min nystartade enskilda firma. Jag kommer överföra pengarna från skattekontot på skatteverket till mitt företags bankkonto.

FRÅGA 1
Vilka bokföringskonton ska jag bokföra momsen jag får tillbaka från skatteverket? och ska det bokföras i debit eller kredit?

FRÅGA 2
Vilken kategori i bokföringsprogrammet Bokio ska jag använda, "kvitto" eller "utgift" eller "inkomst" eller "annat" eller "leverantörsfaktura"?

FRÅGA 3
Vilka konton använder jag för att sedan bokföra moms pengarnas överföringen från mitt företags konto till mitt privat konto, ska jag bokföra detta som uttag av ”lön” eller vad?
På vilka bokföringskonton? Debit eller kredit? samt vilken kategori i bokföringsprogrammet Bokio ska jag använda, "kvitto" eller "utgift" eller "inkomst" eller "annat" eller "leverantörsfaktura"?

FRÅGA 4
Vilken typ av verifikations underlag behöver jag för dessa affärshändelser, är det exempelvis ett foto från baktransanktionen eller något annat?

FRÅGA 5
Ska dessa två affärshändelser bokföras på en eller två separata bokföringsposter?

FRÅGA 6
Någon sa till mig att jag ska göra jag ska skapa ett bokföringskonto i bokföringsprogrammet för ingående moms och ett bokföringskonto för utgående moms där jag summerar ingående och utgående moms och sedan skapa ett
redovisnings bokföringskonto för moms. Jag förstår inte riktigt hur detta ska göras, vore tacksam om någon som vet kan förklara närmare om detta.

Tack!
14
1
Hej Maria. Jag misstänker att när någon sa skapa så menar dem aktivera. För moms används 3olika konton. (Sista siffran kan variera i olika program) 2610 utgående moms (kredit) som du använder när du bokför moms av försäljning. 2640 ingående moms (debet) används när du bokför inköp. 2650är ett redovisningskonto som du använder i slutet av året som en sammanställning. Då för du över klumpsummorna så ser du klart och tydligt om du behöver betala eller få tillbaka. Mvh Erika
5
Hej Erika! Tack snälla för din hjälp med förklaringen, det är verkligen hjälpsamt för mig : ) Okej, så det är alltså inget summerings momskonto jag behöver skapa i Bokio bokföringsprogram? Vet du om dessa två affärshändelser ska bokföras som en eller två bokföringsposter? Och vet du vilken kategori i bokföringsprogrammet Bokio ska jag använda, "kvitto" eller "utgift" eller "inkomst" eller "annat" eller "leverantörsfaktura"?
14
1
Hej Maria. Ett tillägg: 2640 och 2610 är om det rör sig om 25% moms.. 🙂 2650 är det summerings konto som man ska använda. Kategori Annat låter det som för mig. Det är ingen försäljning= inkomst Du har inget kvitto Du har inte köpt något = utgift Du har inte fått en faktura. Men sen hur det ska boföras beror på.. Vilket konto har du anmält för utbetalning? Man kan klicka i på skatteverket något som heter utbetalnings stopp då kan du låta dem kvar på skattekontot. Mvh Erika
14
1
Har du redan fört över pengarna? Mvh Erika
5
Hej Erika, Tack snälla för all hjälp och din vänlighet. Jag har anmält mitt företagsbankkonto som utbetalningskonto hos skatteverket. Just nu ligger pengarna kvar på mitt skattekonto. Jag vill överföra pengarna till mitt företagsbankkonto nu helst. Jag deklarerar moms en gång varje månad den 12:De. Ja det gäller 25% moms. Så om jag förstår det rätt så ska jag bokföra detta som en enda bokföringspost i kategorin "annat" först då jag har överfört momspengarna 20 kronor från mitt skattekonto till mitt företagsbank konto, och på bokföringskontona 2640 (ingående moms) debit 20 kronor, och på 1930 (företags bankkonto) debit eller kredit? Och först vid årets slut så ska jag bokföra detta på 2650 summerings konto. Eller menar du att jag ska använda konto 2650 redan nu då jag bokför? Sedan då jag överför pengarna från mitt företagsbankkonto till mitt privat konto får jag nog göra en ny bokföringspost eftersom det kan jag tänka mig är en ny affärshändelse? Vet du vilken kategori jag ska bokföra det på, är det "annat" också? Tack igen! : )
14
1
Hej. 2012 är det du ska använda dig av för skattekontot. Betyder det att du bara använder dig av 2640 och 2610? ett förslag är 1930- 20kr debit 2012- 20kr kredit när du vill ta ut 1930-företagskonto 20kr kredit 2013-egna uttag 20kr debit ------------------------------------------------------------------------------ Mvh Erika Krebet Redovisning AB [email protected]
5
Nej jag har inte bokfört något på 2640 och 2610, det enda jag har bokfört är själva leverantörsfakturan av den USB datasticka jag köpte detta bokförde jag såhär: 2018 Övriga egna insättningar 98,00 kr kredit 2640 Ingående moms 19,60 kr debit 5410 Förbrukningsinventarier 78,40 kr debit Så om jag förstår rätt så allt jag behöver bokföra nu angående den ingående momsen det är: 1930- 20kr debit 2012- 20kr kredit Men behöver jag då inte bokföra något på konto 2650, 2640 och 2610? Tack snälla för all hjälp! Vänligen Maria
14
1
Hej Maria. Låt mig berätta om momsens resa i enskild firma. Såhär borde du gör varje månad: när du säljer något bokför du på 2610 när du köper in något bokför du på 2640 vid varje moms rapport du gör så ska du nolla dessa 2 kontona till 2650 därefter när du sen ska betala blir det från 2650 till 1930. tillex försäljning 2610 kredit 1000 inköp 2640 debet 1020 moms rapport 2610 debit 1000 till 2650 kredit 1000 2640 kredit 1020 till 2650 debet 1020 då är summan på kontot 2650 20kr debet på det just nu. vilket betyder att du ska få tillbaka. (skulle resultatet vara på kredit sidan så betyder det att det är summan du ska betala) när pengar kommer in till ditt företags konto bokför du det 1930 debet 20kr 2650 kredit 20kr Då är summan på konto 2650 återigen på 0 Du borde alltså först nolla 2640 med att bokföra 2640 kredit 19,60 till 2650 debet 19,60 (nu är kontot 2640 med summan 0) sen blir det 2650 kredit 19,60 1930 debet 19,60 när du tar ut till eget konto 1930 kredit 2013debet Så det verkar som att du har 3 verifikationer att bokföra. mvh Erika Vill du att jag tar en närmare titt så hör av dig på e-mail [email protected]
5
Tack snälla Erika för all din hjälp med detta, det betyder mycket för mig. Ha det fint! Vänligen Maria

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.