Kan man göra eget uttag i AB? (Inköp gjort med företagskort)

20
Hej,

Vi hade precis en releasefest med vårt nystartade AB, tillsammans med våra respektive. När jag skulle bokföra detta insåg jag hur snårigt det är med representation. Det var ingen större summa så vi tänkte att vi struntar i att försöka dra något på skatten och bara bokför det som ett uttag (som jag hade gjort i min enskilda firma). Köpet är gjort med företagskortet så det måste ju bokföras på något sätt. Men det var nog lite naivt...för det fungerar väl inte så i ett aktiebolag? Min kompanjon tyckte att "man får väl köpa vad man vill för företagets pengar, bara man inte försöker göra avdrag för det."
14
1
Korta svaret är nej man kan inte göra det till ett eget uttag som med enskild firma. I så fall blir det betraktat som utbetald lön och då måste du beskatta den summan. Det finns ett konto som heter ej avdragsgillt representation. Men tipset till dig är att använda dig av skatteverkets guide.. där räknas det ut åt dig.. You can do it!! Mvh Erika [email protected]
20
Tack! Jag använder Bokio som fixade allt åt mig. :)
1468
246
[quote="Orabidoo" post=42574]Tack! Jag använder Bokio som fixade allt åt mig. :)[/quote] Vore intressant att höra lösningen ?
20
Jag valde bara representation, fyllde i moms och antalet personer, och valde enklare förtäring som typ av måltid. Sedan förde Bokio in detta enligt följande: 1930 Företagskonto / affärskonto K 2640 Ingående moms D 6072 Representation, ej avdragsgill D

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.