Julgåva + "Coronagåva"

43
Hej,

Jag undrar hur det funkar med Julgåva samt det s.k. "Coronagåvan". Har läst att dessa kan kombineras till ett (dvs totalt 1450 kr). Detta gäller för 3 anställda i ett aktiebolag.

Fråga 1) Måste det vara 1 enda gåva per anställd för denna hela summan (eller kan det vara flera gåvor som totalt uppgår till 1450kr)?

Fråga 2) Måste det vara exakt samma gåva till samtliga eller kan det vara olika för respektive anställd? Tänker så att de får något som alla blir nöjda med.

Tacksam för era svar.
1009
206
Hej, 1) Det kan vara olika gåvor, men summan får vara högst 1450 kr inkl moms. 2) Skatteverket skriver att man måste ge "gåvan till alla anställda eller till en större grupp av anställda". Jag skulle tolka det som att huvudsaken är att alla då får en gåva, även om det är olika saker. Värdet bör väl vara ungefär detsamma, men jag har för mig att man får justera efter anställningstid eller anställningsgrad. Dvs tolka liknande personalvårdsförmåner.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1
Kan man som ägare i ett företag köpa gåva till sig själv och andra aktieägare? Företaget har inga per definition anställda förutom vi som ägare.
1009
206
Hej, Du kan inte göra det till någon som enbart är aktieägare. Däremot bör det finnas ett utrymme att ge varuprover och liknande så länge värdet är någorlunda lågt. I övrigt kan det nog ses som en utdelning. Är man däremot styrelseledamot så kan man ge julklapp och även andra personalvårdsförmåner på samma villkor som för en anställd. Se ställningstagande: [url]https://www.skatteverket.se/funktioner/rattsinformation/arkivforrattsligvagledning/arkiv/stallningstaganden/aldre/ar/2005/stallningstaganden2005/1309054805111.5.5c13cb6b1198121ee8580002149.html[/url] Det skulle även kunna argumenteras att en aktieägare i ett fåmansbolag fungerar som anställd eller uppdragstagare även om den inte är anställd med lön. Men då ska den nog utföra någon sorts arbete/uppdrag för bolaget. Alltså inte enbart äga aktier.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
43
I följande artikel står följande: "... [i]Det innebär att du som driver aktiebolag har ditt på det torra – du räknas som anställd och omfattas av möjligheten att få skattefria förmåner.[/i] ..." [url]https://www.wint.se/blogg/formaner-for-egenforetagare-hur-funkar-det-egentligen[/url] Så jag tolkar detta som att en gåva kan ges till ägare av aktiebolag.
1009
206
Hej Peter, Det du skriver gäller i vissa fall. Men frågan specifikt gäller "Kan man som ägare i ett företag köpa gåva till sig själv och andra aktieägare?". Det du hänvisar till är alltså de som driver ett bolag, vilka såklart också kan vara ägare. Men en ägare behöver inte driva ett bolag. Det är en viktig skillnad. Och just ägandet ger inte den rätten. Vilket jag försökte förklara i mitt svar ovan.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
2
Hej Johan, Jag är aktieägare i ett AB och utföra uppdrag för AB men är inte anställd. Jag köpte och bokförde Julgåva + Coronagåvan till mig själv. Ska jag lämna uppgifter om Julgåva + Coronagåva i KU10? Tach för hjälpen!
1009
206
Hej Ksenia, Gåvorna är ingen ersättning så den ska du inte behöva lämna uppgift om.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.