Frågor kring bokföring

2
Hej!
Jag har ett privat konto döpt till "momskonto" dit jag har tänkt föra över 25% av intäkterna på min försäljning. Hur bokför jag denna överföring? Använder mig av Bokio. Kan det vara under "Insättning till skattekonto"? Eller "eget uttag"?

Undrar också hur jag bokför fraktkostnad som kunden betalat in? Senaste insättningen jag fick var på 2563kr varav 63 är frakt. Jag har bara bokfört 2500kr av summan än så länge.

Mvh Hanna
1073
139
Hej, Jag antar att du driver enskild firma och då är ju i egentlig mening alla bankkonton privata (står i ditt personnummer). Så det du ska göra är att bestämma ifall det här "momskontot" ska vara med i bokföringen eller inte. Om det ska vara med i bokföringen ska du skapa ett eget bokföringskonto, sedan bokför du på det kontot varje gång du flyttar pengar till och från det aktuella bankkontot. Ifall bankkontot inte ska vara med i bokföringen bokför du Eget uttag när du sätter in pengar till bankkontot och Egna insättningar när du tar ut pengar. Fraktkostnad som kund betalat in bokför du som intäkt, en del av den ska antagligen bokföras som utgående moms.
7
Hej! Ser att du fått svar på din fråga, men min fråga är varför gör du denna överföring? Är det för att säkra att du har momspengar när det är dags att betala? mvh / Lars Lindström
lygge_l
2
Tack så mycket för svar Stig!
2
[quote="Lars Lindström" post=42078]Hej! Ser att du fått svar på din fråga, men min fråga är varför gör du denna överföring? Är det för att säkra att du har momspengar när det är dags att betala? mvh / Lars Lindström[/quote] Precis, det är av den anledningen jag för över på ett momskonto. Det var någon som tipsade om det innan jag startade företaget.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.