2 aktiebolag - samma verksamhet

7
Som rubriken säger. Kan jag ha 2 aktiebolag som jag äger till 100%, Bolag A och Bolag B där jag bedriver samma konsultverksamhet för att gottgöra mig ännu mer utdelningsutrymme?

Det vill säga maximera omsättning och vinst i Bolag A där jag tar ut lön för att kvalificera mig till huvudregeln och sedan strategiskt göra vinst på schablonbeloppet enligt förenklingsregeln i Bolag B?

Där min huvudtanke är att fakturera Bolag A från Bolag B för utförda tjänster som underkonsult.

Vad blir komplikationerna?
1009
206
Hej, Det går bra att ha flera AB som har samma verksamhet ja. Kan ju hända att Skatteverket gör något om de anser att man bara gör det för ett skatteupplägg. Men man kan ju lika gärna ha en viss del av verksamheten i ena AB, tex faktureringen eller drift hemsida, och få den effekten du beskriver. Man kan ha flera AB som man får utdelning från, men bara ett där man får använda schablonbelopp. Det är stor chans att man kan göra precis som du skriver, men utan en prövning kan man aldrig vara helt säker.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
7
Tack för ditt svar! Jag förstår att utan en faktiskt prövning av sitt fall så kan man aldrig vara säker. Men jag försöker i alla fall förstå vad som kan bli bakslaget. Men om jag förstår det rätt är alltså risken att Skatteverket anser att Bolag B inte bedriver "självständig verksamhet" om man teoretiskt enbart fakturerar Bolag A som enda kund och Bolag A i sin tur har alla kunder? Och då i så fall riskerar att de belopp man fakturerat från Bolag B till Bolag A kan klassas som inkomst av tjänst och läggas på din inkomst för beskattning?
1009
206
Skulle tro det. Men om man nu har ett bolag som gör så bra resultat, varför inte dela upp i 2 olika verksamheter? Så att det andra sköter någon liten del av det första? Så slipper man ha exakt samma verksamhet. Finns ju massor av olika uppdelningar redan gjorda bland företag idag, så man bör ju inte få problem av en sådan sak.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
7
Jag fastnar lite i att jag får ihop logiken om det vore enskild firma. Men är det ett AB som är en juridisk person borde det ju vara svårt att hävda att det inte bedrivs verksamhet och göra om företagets pengar till inkomst av tjänst. Måste ju nästan krocka med ABL tänker jag? Man kan ju inte flytta pengar från ett AB hur som helst. I mitt fall utför jag väldigt nischade juridiska tjänster varför jag har svårt att se att jag kan hävda någon annan verksamhet. Ambitionen är ju att ha så hög lön Som möjligt och huvudregeln I Bolag A och ta ut förenklingsregeln i Bolag B. Då krävs det närmare 600.000 i lönekostnad, ett resultat över 300.000 för bolag A och ett resultat på 200.000 för Bolag B för att det ska bli lönsamt. Svårt att då skilja verksamheten till någon liten del i ett av bolagen.
1009
206
Jag förstår inte. Du skriver att man inte kan flytta pengar från ett AB hur som helst, men när du fakturerar är det väl just det du gör? Och min reservation var ju denna att hur Skatteverket skulle kunna se på den fakturan när bolagen gör precis samma sak. Troligen har du bara kostnader hänförliga till din tjänst i ena bolaget också då du inte köper inte dubbelt av allt. Men som sagt. Det är väl troligt att det inte blir något problem, men just den delen att det är samma verksamhet gör att jag inte kan svara säkert. Kanske någon annan vet?
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
7
Jag var nog otydlig, men förstår vad du skriver. Jag har ställt frågan till Skatteverket så får vi se vad dom svarar. Jag börjar förstå problematiken nu ur ett att synsätt. Det kanske alltid är problematiskt att äga 2 bolag som fakturerar varandra, även oavsett verksamheter? Även om det är olika verksamheter, så finns ju en överhängande möjlighet för ägaren att fakturera mellan sina bolag enbart för att betala så lite skatt som möjligt. Fast å andra sidan är det väl det man redan borde ha reglerat i och med att man enbart kan tillgodoräkna sig förenklingsregeln kring utdelning i 1 aktiebolag per beskattningsår. Tack för dina svar Johan, jag uppdaterar tråden när Skatteverket svarar.
7
Svaret jag fick är att Skatteverket har inga synpunkter, och kan inte ha synpunkter på fakturering mellan 2 juridiska personer förutsatt att det finns ett avtal mellan de 2. Det vill säga att det har skett en prestation på marknadsmässiga grunder. Du kan inte ha ett överskott i Bolag A och sedan bara skicka en faktura på 200 000 kronor från Bolag B utan att något arbete utförts från Bolag B eller att t.ex någonting har sålts. Så länge det skett en fakturering mellan 2 bolag på marknadsmässiga grunder så är det inget fel. Då kan man alltså styra sitt Bolag A att uppnå en viss omsättning och visst resultat, för att sedan fakturera från sitt Bolag B som underkonsult och på det viset sprida tillgångarna i två bolag som sedan är gynnsamt för dig skattetekniskt.
52
7
Upplägget med två bolag är enligt Magdalena vanligt bland hyr-läkare, fakturera i ena bolaget ett år och i det andra nästa år. Tar ut lön från det bolaget som fakturerar och utdelning enligt schablon. I det andra tar man ut utdelning enligt huvudregeln då det är förra årets lön som bestämmer storleken. Och sedan vänder man på steken nästa år, sossarna är väldigt avundsjuka på upplägget och vill täppa hålet helst så att det inte blir någon utdelning alls.
7
Jag har också förstått det nu, att upplägget är vanligt i vissa branscher. Men det som slagit mig nu, en vecka sedan jag ställde frågan, är det värt det? Jag landar nu i att det inte lönar sig att driva 2 aktiebolag för att göra enligt detta upplägg. Dels den administration och merkostnad det innebär för redovisning och bokslut så kommer du betala bolagsskatt 20,6% och sedan skatt på utdelning 20%. Jämför jag det med att i så fall ha 1 aktiebolag och höja lönen över brytpunkten för statlig skatt så betalar jag 20-25% skatt på det beloppet över respektive skiktgräns. Vilket även då bidrar till högre utdelningsutrymme enligt huvudregeln i det bolag du tar ut din lön. Då landar jag i att man redan har tänkt till och det är därför begränsningen finns att du bara kan ta schablonutdelning i 1 bolag per beskattningsår. Tänker jag fel?
4
1
Hej Fredrik, Du tänker rätt! egentligen Det är ju inte så mycket skillnad om du har bara ett AB, du kommer att betala samma belopp för bolagsskatt. Du behöver räkna med din tid och din energi som du satsar på att driva två AB,samt de extra kostnader som du kommer att betala för bokföringsprogram och samt andra bokföringstjänster. Du behöver också att tänka på att du kommer att låsa en del av dina pengar där på din andra företagskonto, och när du behöver ta ut pengar från företaget du kommer att betala mer i skatt eller fakturera igen till ditt första företag, vilket innebär att du kanske kommer att rapportera lägre intäkter/ förluster eller ta en lån från din andra företag och då behöver du betala tillbaka lånet till företag 2. Om du driver en bra och stabil verksamhet. Du behöver också räkna med andra faktorer som skall påverka dina framtida planer, till exempel: 1- din pension/pensionsförsäkring, försäkringskassa, kommer att vara låg om du har inte fått rätt lön. 2- Om du har skapat en bra kundportfölj och vill sälja ditt företag i framtiden, företagsvärdering kommer att vara lägre än verkligheten. eftersom du har höjt dina kostnader för att flyttar några intäkter till ditt andra företag. 3- din utdelningsutrymme kommer att vara lägre . Om du får ett jättebra resultat och har mycket pengar på företagskonto , kan du tyvärr inte utnyttja huvudregeln och tar ut EXTRA utdelning med låga skatter. eftersom du har inte fått rätt lön i förgående året . 4- högre ränta om du lånar pengar från banken. 5- kolla om du har fått rätt bolagsförsäkring ( om du har). Hoppas att mitt hjälper dig att titta på den större bilden! MVH/ Elena Fredenbrink
Redovisningskonsult och Affärsrådgivare- Redovex AB
1009
206
Med förutsättningarna i frågan så kommer ju punkt 1 och 3 inte att gälla här. Tanken var ju att ta hög lön ur bolag A och ha bolag B för schablonregel för extra utdelning. Då kommer ju både PGI och utdelning vara maxad. Punkt 2 kan snarare vara tvärt om då man inför en försäljning kan slå ihop verksamheten igen och visa på en ökad lönsamhet, om man planerar lite innan. I övrigt stämmer det ju. Och man får en ökad kostnad för administration mm av att ha två bolag.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
4
1
Jag försökte ge Fredrik en generellt bild och förhoppningsvis hjälpa honom med sitt beslut, Man behöver beräkna hans 'rätta lön' var i sig den över/understiger brytgränsen genom att kolla hans resultat och likviditet. rätt lön behöver inte betyda en hög lön. Gällande punkt nr 2 går det tyvärr inte att bara slå ihop verksamheterna, utan det krävs ganska mycket jobb samt kan vara väldigt kostsamt (upp till 50% i skatt). t ex. Företag 1 bör köpa företag 2 från ägaren som tvingas deklarera denna försäljning på sin nästa privata deklaration, samma sak När ägaren säljer vidare företag 1. // E
Redovisningskonsult och Affärsrådgivare- Redovex AB

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.